Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-07-09, 10:01
A.Westberg A.Westberg är inte uppkopplad

Färg till kajakbygge

Vilken typ av färg bör man använda till en trä-glasfiber-epoxi kajak? Vill måla den i mattsvart på utsidan. Brukar det även behövas någon typ av fernissa efter färgen för att skydda färgen eller räcker färgen i sig för att hantera repor osv.?
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 10:17
thureb thureb är inte uppkopplad

Grafitpulver i epoxi verkar funka. http://www.thomassondesign.com ... r-och-lacker

Thure
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 16:09
thureb thureb är inte uppkopplad

Glöm inte UV skydd

På Björn Thomassons hemsida http://www.thomassondesign.com ... ytbehandling

skriver han "Bäst är en två-komponents uretanlack som ger ett mycket bra skydd och har lång livslängd – 10 till 15 år på en kanot, som till skillnad från båtar tillbringar mycket tid under tak. Konventionell oljefernissa har ungefär halva livslängden."

Thure

Senast redigerad av thureb den 2015-07-09 klockan 16:25
Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 11:50
Björn T Björn T är inte uppkopplad

Matt färg är lite problematisk i marina sammanhang. En matt yta är inte lika tålig, tät och smutsavvisande som en högblank och finns därför normalt bara för inombordsbruk. Men för en kajak kan det fungera rätt bra ändå, eftersom den förvaras på land mellan paddlingarna.

På min första Black Pearl experimenterade jag med att mattera en högblank tvåkomponents marinlack: en avputsning med fin stålull (/0000) och sedan en flytande rubbing för att jämna ut resultatet. Det blev en fantastiskt snygg siden matt finish, nästan som på en gammal Steinway! Men nackdelen var att det var för mycket jobb att matcha den ytan utan att lacka om hela kajaken när jag behövde fixa smårepor och småskador. Så jag gav upp och BP:n har varit högblank sedan dess.

Grafit fungerar bra för sitt tänkta ändamål (låg friktion, reptålig och smutsavstötande), men för uppnå detta skall den inte täckas av något UV-skyddande lack och blir därför ganska snabbt lite gråaktigt flammigt. Det finns epoxy med UV-skydd, men jag har inte provat. Polering med tidningspapper upprätthåller den låga friktionen och återställer en aning av den svarta färgen.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:44.

Logga in

Tips!