Friluftsmat Recept, ingredienser mm

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-10-27, 10:15
såg såg är inte uppkopplad

Mat under eldningsförbud.

När det är eldningsförbud så man inte kan använda kök och låga.
Vad kan man hitta på för mat? Gärna tipsa.
Börjar spåna på nötter.
Men det borde finnas annat också.
Svara med citat
Gammal 2019-10-27, 10:31
nilsanders nilsanders är inte uppkopplad

Mjukkonserver och värmepåse!?
Svara med citat
Gammal 2019-10-27, 10:33
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

I somrar ändrade myndigheterna i mitt län forumuleringen till att man inte fick elda med "fast bränsle". Sprit och gas gick alltså bra. Såg senare att det togs upp i andra län också.

I början av eldningsförbudet (innan ändringen) ringde jag till brandskyddet och bad dem specificera vad som gällde - det kunde de inte! Personen jag pratade med rabblade bara reglerna för grillning gång på gång trots att jag gjort klart att att min fråga gällde stormkök.

Man kan ju hoppas att denna definition blir standard, utom i extremfall när man inte ens bör gnida sina nylonklädda lår mot varandra i skogen.

Jag tycker man ska ta eldningsförbud på stort allvar, men det blir något löjligt över det när det är tillåtet att göra upp en stor brasa på en av kommunen iordningställd grillplats - jag besöker ofta en som ligger intill en äng i skogen i ett reservat, kan lova att gräset är snustorrt under högsommarn och gnistorna flyger som gnistor brukar. Men jag bryter mot lagen om jag kokar potatis på gastrangian alldeles bredvid jättebrasan om eldningsförbud råder. Crazy.
Svara med citat
Gammal 2019-10-27, 13:27
skogsbaronen skogsbaronen är inte uppkopplad

Vill man ha varm mat så är det ju värmepåsar som gäller. Man kan även köpa till en Barocook.
Kostar ju en slant att laga mat med sådana, men man kan ju tex välja att äta varm middag och resten kallt.

Annars är ju nötter och frön både goda och mättande.
Energikakor/Runekakor kan man tillverka hemma och komponera efter behov.

Torkade produkter kan utgöra både mat och snacks.
Svara med citat
Gammal 2019-10-27, 21:56
tango tango är inte uppkopplad

MSB fick efter förra sommaren uppdrag att ta fram en ensad rikslikad skala för elrdningsförbud men hann inte fördigt innan året tidiga sommar började och eldnigsförbuden kom.

VI frå hoppas på tydliga och bra formuleringar, istället för att varje län (eller tom kommun) ska uppfinna sina egna formuleringar och att denna skala då är remissad från räddnignstjänster och friluftsorganisationer så det blir tydligt.

Personligen ogillar jag undantagssökarna som ibland dyker upp här på utsidan (Jag kan väl sova i min tarp där det är förbjudet att tälta för jag tältar ju inte...). Är det eldningsförbud så är det av en anledning och även att laga mjukkonserv och värmepåse innebär en viss risk vid torka, även om jag bedömmer riskne mindre än att elda med fast eller flytande bränsle.
Man kan ju fundera på om man vill bli ihågkommen som den som brände ner skogen....

/Patrik
Svara med citat
Gammal 2019-10-28, 04:20

Jag håller med dig. Vad jag hakar upp mig på är, som jag försökte illustrera, att reglerna inte är rimliga och motsägelsefulla. Jag hävdar att en stor, öppen vedeld är en större risk än ett gaskök på samma plats. Om nu brandfaran är så överhängande, då borde det vara helt förbjudet att elda, även på kommunens grillplatser i skogen. Kanske borde man även begränsa användningen av skogsmaskiner...
Svara med citat
Gammal 2019-10-28, 12:45
skogsbaronen skogsbaronen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorGlas Visa inlägg
Jag håller med dig. Vad jag hakar upp mig på är, som jag försökte illustrera, att reglerna inte är rimliga och motsägelsefulla. Jag hävdar att en stor, öppen vedeld är en större risk än ett gaskök på samma plats. Om nu brandfaran är så överhängande, då borde det vara helt förbjudet att elda, även på kommunens grillplatser i skogen. Kanske borde man även begränsa användningen av skogsmaskiner...
De torra somrarna och de stora bränder vi haft på sistone är ju trots allt, historiskt sett, väldigt ovanliga. Det är ju inte så konstigt att regelverket släpar.
Men som tango säger så jobbar ju MSB på ett nationellt regelverk.

Vad gäller skogsmaskiner så är det inget nytt under solen.
Användningen av dessa har under många år följt efter rådande brandrisk-klass.
Sedan 2014 har riktlinjerna och kraven skärpts ytterligare.
Skogsmaskiner tänder på ofta, men trots det orsakar de mycket få skogsbränder. Någonstans 1-2% av de årliga skogsbränderna orsakas av skogsmaskiner.
Regelverket och släckutrustningen är så pass bra att i stort sett alla tändningar släcks på plats innan det blir någon egentlig brand.

Nu låter vi tråden handla om det den ska handla om.
Det finns en annan tråd där sånt här diskuteras.
Svara med citat
Gammal 2019-10-28, 13:02
tango tango är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorGlas Visa inlägg
I somras då jag paddlade en tur så fick man i södra Småland elda i anlagda eldstäder men det var inte tillåtet då man kommit södnerut in i Blekinge. LIka torrt i alla skogar. Vore bra med en ensad skala och ensad terminologi, åtminstone.

/Patrik
Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 10:07
Sarvi Sarvi är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av tango Visa inlägg
MSB fick efter förra sommaren uppdrag att ta fram en ensad rikslikad skala för elrdningsförbud men hann inte fördigt innan året tidiga sommar började och eldnigsförbuden kom.

VI frå hoppas på tydliga och bra formuleringar, istället för att varje län (eller tom kommun) ska uppfinna sina egna formuleringar och att denna skala då är remissad från räddnignstjänster och friluftsorganisationer så det blir tydligt.
Vägledningen finns sedan ett par månader på MSB:s hemsida: https://www.msb.se/sv/aktuellt ... -vagledning/

MSB rekommenderar där två nivåer på förbuden, dels eldnigsförbud och dels skärpt eldningsförbud. För den lägre förbudsnivån föreslås följande formulering:
"Förbud mot eldning i skog och mark utanför sammanhållen bebyggelse. Förbudet omfattar aktiviteter som eldning, grillning och annan bränning med fasta bränslen (ved, kol, briketter, gräs, ris, grenar etcetera). Förbudet omfattar inte grillning och matlagning vid iordningställda platser utformade så att faran för antändning och spridningär låg."
Och för den högre nivån, skärpt eldningsförbud, föreslås följande formulering:
Förbud mot eldning i skog och mark utanför sammanhållen bebyggelse. För budet omfattar aktiviteter som eldning, grillning, bränning med fasta bränslen (ved, kol, briketter gräs, ris, grenar etcetera), användning av pyroteknik samt förbränning av gas- eller vätskeformiga bränslen. Förbudet gäller dock inte användning av utrustning för matlagning som drivs av gas eller vätska under förutsättning att dessa är placerade så att faran för antändning och spridning är låg. Dessutom gäller inom områden med sammanhållen bebyggelse förbud mot eldning och bränning med fasta bränslen (ved, kol, briketter, gräs, ris, grenar etcetera) i annat syfte än grillning och matlagning.
Följs rekommendationerna kommer det alltså vara tillåtet att använda gas- och vätskedrivna friluftskök såväl under eldningsförbud som skärpt eldningsförbud, förutsatt att dessa placeras och används med viss eftertanke. Det här är ju dock bara rekommendationer så kommuner och länsstyrelser kan fortsatt besluta om egenformulerade eldningsförbud som kan skilja sig från ovanstående... men stalltipset är nog att de går på MSBs linje.
Svara med citat
Gammal 2019-11-06, 06:26

Citat:
Ursprungligen postat av Sarvi Visa inlägg
Vägledningen finns sedan ett par månader på MSB:s hemsida: https://www.msb.se/sv/aktuellt ... -vagledning/

MSB rekommenderar där två nivåer på förbuden, dels eldnigsförbud och dels skärpt eldningsförbud. För den lägre förbudsnivån föreslås följande formulering:
"Förbud mot eldning i skog och mark utanför sammanhållen bebyggelse. Förbudet omfattar aktiviteter som eldning, grillning och annan bränning med fasta bränslen (ved, kol, briketter, gräs, ris, grenar etcetera). Förbudet omfattar inte grillning och matlagning vid iordningställda platser utformade så att faran för antändning och spridningär låg."
Och för den högre nivån, skärpt eldningsförbud, föreslås följande formulering:
Förbud mot eldning i skog och mark utanför sammanhållen bebyggelse. För budet omfattar aktiviteter som eldning, grillning, bränning med fasta bränslen (ved, kol, briketter gräs, ris, grenar etcetera), användning av pyroteknik samt förbränning av gas- eller vätskeformiga bränslen. Förbudet gäller dock inte användning av utrustning för matlagning som drivs av gas eller vätska under förutsättning att dessa är placerade så att faran för antändning och spridning är låg. Dessutom gäller inom områden med sammanhållen bebyggelse förbud mot eldning och bränning med fasta bränslen (ved, kol, briketter, gräs, ris, grenar etcetera) i annat syfte än grillning och matlagning.
Följs rekommendationerna kommer det alltså vara tillåtet att använda gas- och vätskedrivna friluftskök såväl under eldningsförbud som skärpt eldningsförbud, förutsatt att dessa placeras och används med viss eftertanke. Det här är ju dock bara rekommendationer så kommuner och länsstyrelser kan fortsatt besluta om egenformulerade eldningsförbud som kan skilja sig från ovanstående... men stalltipset är nog att de går på MSBs linje.
Nämen vad bra om det äntligen blir klara riktlinjer!

Det förvånar mig dock att man inte tänker sig en situation där friluftskök faktiskt inte är tillåtna.

Och den här formuleringen är luddig tycker jag.
Citat:
Förbudet omfattar inte grillning och matlagning vid iordningställda platser utformade så att faran för antändning och spridningär låg
Jag antar att de menar t.ex. av kommunen iordningställd plats (till skillnad mot att man iordningställer en själv) och på den befintliga grillen och inte sin egen, men det framgår faktiskt inte.
Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 22:08
Calexico Calexico är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av såg Visa inlägg
När det är eldningsförbud så man inte kan använda kök och låga.
Vad kan man hitta på för mat? Gärna tipsa.
Börjar spåna på nötter.
Men det borde finnas annat också.
Jag körde Wraps med olika röror. Tonfisk, ägg, patéer, bönor m.m. Funkar så bra att jag fortsatt med det.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:10.

Logga in