Visa din touringcykel!

Kul att du valt både Rohloff och hydrauliska skivbromsar som jag, trots att de inbitna avråder till båda. Jag tror att du kommer trivas utomordentligt med dina val. Har du ett mindre hjul fram eller får du inte ner stänkskärmen närmare däcket. Jag kan inte se att du har dämpad framgaffel, de måste alltså bero på annat. Risken med stänkskärmar som inte ligger närmare hjulet stänker ner både utrustningen och dig, vilket du förmodligen redan vet. Du har i alla fall hittat härligt stadiga pakethållare bra jobbat
/Lycka till.
 
Tack Michael!

Skärmen är bara en liten miss. Ska fixa till det när jag har tid.
Angående Bromsarna så funkar även v-bromsar på ramen, i värsta fall så får jag byta till det om bromsarna går sönder och inte går att laga i typ Västafrika. Samma sak med växlar. Går rohloffen mot all förmodan sönder så funkar det med shimano också.

Håller just på att köra lite provturer.
Är lite extra nöjd med styret, Jones loop bar och Phil Wood navet fram.
 
Jag trodde att du hade en navdynamo fram kopplat till B&M E-Werk på ramen. Styret är viktigt kul att du är nöjd, det är halva resan :)
 
Själv så letar jag en cykel att köpa för att toura i europa. Ser att många har "exotiska" cyklar som knappt finns att få tag i.

Klarar man sig på en Scott Sub EVO 30 eller Kona Dew Plus om man väger under 60kg? Eller ska man spendera mer pengar på en Kona Sutra?
Är det någon som har erfarenhet av "Ortler" märket som finns på http://www.bikester.se/cyklar/trekkingcykel.html ?

Ser även att många cyklar inte har fästen för lowrider, men att man kan skaffa nån special-lowrider som man fäster i framgaffel.

Hur mycket "värde" har framväskor för er? Kan man klara sig utan dom på en 500mil tur?
 
Det är samma märke som Jan´s cykel. En Scorpion från tyska HP Velotechnik Modellår 2015.
Cykeln var svindyr och mina tillval kostade ännu mer. Cykeln är utrustad med extra allt och lite till.
En äkta leksak för feta plånböcker, min har dock aldrig varit tunnare, och kommer heller aldrig mer innehålla så mycket pengar igen efter en sån här affär. Jag är nu mer hänvisad till butiker som Biltema, och Lidl, leta tomburkar tigga och sova i trappuppgångar. Jag älskar dock varenda meter jag cyklar på den :)
Vanligaste frågan: Är det inte jobbigt att ligga ner och cykla! Hur kan de vara jobbigt att sitta i en fåtölj med fotpall?
Vanligaste kommentaren: Vilken ball/tuff cykel! En betydligt lättare reaktion att förstå.

Den ser riktigt fin ut, undrar om man kan provcykla en liggcykel någonstans i västsverige? Hur mycket kostade den totalt?
Mvh Noa
 
Själv så letar jag en cykel att köpa för att toura i europa. Ser att många har "exotiska" cyklar som knappt finns att få tag i.

Klarar man sig på en Scott Sub EVO 30 eller Kona Dew Plus om man väger under 60kg? Eller ska man spendera mer pengar på en Kona Sutra?
Är det någon som har erfarenhet av "Ortler" märket som finns på http://www.bikester.se/cyklar/trekkingcykel.html ?

Ser även att många cyklar inte har fästen för lowrider, men att man kan skaffa nån special-lowrider som man fäster i framgaffel.

Hur mycket "värde" har framväskor för er? Kan man klara sig utan dom på en 500mil tur?

Ortlieb har nu kommit ut med extra stora bak-väskor. Om du tittar på denna artikeln:
http://www.cyclingabout.com/best-carry-load-bicycle-touring-front-rear-panniers/

så ser du att det bästa är att ha väskorna bak och du klarar dig fint utan framväskor. Köp Ortliebs nya stora väskor, Backroller Pro XL, så klarar du dig fint. /Noa
 
Håller inte med. Ser det som en avsevärd fördel att fördela vikten över både fram och bakhjulen om man har mer än ca 10 kg packning.

Jag gillar inte baktung cykel styrningen blir väl livlig och bakhjulet och bakdäcket riskerar överbelastning och onödigt slitage.

Men med en lång hjulbas är geometrin mer förlåtande.

Thure
 
Håller inte med. Ser det som en avsevärd fördel att fördela vikten över både fram och bakhjulen om man har mer än ca 10 kg packning.

Jag gillar inte baktung cykel styrningen blir väl livlig och bakhjulet och bakdäcket riskerar överbelastning och onödigt slitage.

Men med en lång hjulbas är geometrin mer förlåtande.

Thure

Jag håller med, har man mycket packning är det bäst att ha lite på framhjulet också men frågan var ju om man klarar sig med bara packning bak och det vill jag hävda att man gör, jag har sett flera långfärdscyklister som bara har packning bak. Frågan är ju förstås helt enkelt hur mycket packning som skall med,, /Noa
 
Själv så letar jag en cykel att köpa för att toura i europa. Ser att många har "exotiska" cyklar som knappt finns att få tag i.

Klarar man sig på en Scott Sub EVO 30 eller Kona Dew Plus om man väger under 60kg? Eller ska man spendera mer pengar på en Kona Sutra?
Är det någon som har erfarenhet av "Ortler" märket som finns på http://www.bikester.se/cyklar/trekkingcykel.html ?

Ser även att många cyklar inte har fästen för lowrider, men att man kan skaffa nån special-lowrider som man fäster i framgaffel.

Hur mycket "värde" har framväskor för er? Kan man klara sig utan dom på en 500mil tur?

Kona sutra är en fin cykel, jag har haft den själv. Men Kona Dew Plus duger fint inom europa. Det är nog lite annorlunda om du skall korsa afrika, då kan sutran vara bättre men inom europa där du kan hitta verkstäder o reservdelar skulle jag nöja mig med Dew Plus (också en fin cykel). Då får du mer pengar över till själva resan istället. Försök att cykla med lätt packning, är det något du saknar kan du alltid köpa det längs vägen. Tubus har fästbeslag som du kan fästa lowrider på din gaffel om du vill ha det. Du kan också titta på Thules pakethållare som kan fästas både fram o bak utan skruvar. Den har fått väldigt bra kritik.
Det viktigaste är att komma iväg och till det behövs pengar så var försiktig med att lägga allt för mycket på utrustning.
/Noa
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.