Mat under eldningsförbud.

När det är eldningsförbud så man inte kan använda kök och låga.
Vad kan man hitta på för mat? Gärna tipsa.
Börjar spåna på nötter.
Men det borde finnas annat också.
 
I somrar ändrade myndigheterna i mitt län forumuleringen till att man inte fick elda med "fast bränsle". Sprit och gas gick alltså bra. Såg senare att det togs upp i andra län också.

I början av eldningsförbudet (innan ändringen) ringde jag till brandskyddet och bad dem specificera vad som gällde - det kunde de inte! Personen jag pratade med rabblade bara reglerna för grillning gång på gång trots att jag gjort klart att att min fråga gällde stormkök.

Man kan ju hoppas att denna definition blir standard, utom i extremfall när man inte ens bör gnida sina nylonklädda lår mot varandra i skogen.

Jag tycker man ska ta eldningsförbud på stort allvar, men det blir något löjligt över det när det är tillåtet att göra upp en stor brasa på en av kommunen iordningställd grillplats - jag besöker ofta en som ligger intill en äng i skogen i ett reservat, kan lova att gräset är snustorrt under högsommarn och gnistorna flyger som gnistor brukar. Men jag bryter mot lagen om jag kokar potatis på gastrangian alldeles bredvid jättebrasan om eldningsförbud råder. Crazy.
 
Vill man ha varm mat så är det ju värmepåsar som gäller. Man kan även köpa till en Barocook.
Kostar ju en slant att laga mat med sådana, men man kan ju tex välja att äta varm middag och resten kallt.

Annars är ju nötter och frön både goda och mättande.
Energikakor/Runekakor kan man tillverka hemma och komponera efter behov.

Torkade produkter kan utgöra både mat och snacks.
 
MSB fick efter förra sommaren uppdrag att ta fram en ensad rikslikad skala för elrdningsförbud men hann inte fördigt innan året tidiga sommar började och eldnigsförbuden kom.

VI frå hoppas på tydliga och bra formuleringar, istället för att varje län (eller tom kommun) ska uppfinna sina egna formuleringar och att denna skala då är remissad från räddnignstjänster och friluftsorganisationer så det blir tydligt.

Personligen ogillar jag undantagssökarna som ibland dyker upp här på utsidan (Jag kan väl sova i min tarp där det är förbjudet att tälta för jag tältar ju inte...). Är det eldningsförbud så är det av en anledning och även att laga mjukkonserv och värmepåse innebär en viss risk vid torka, även om jag bedömmer riskne mindre än att elda med fast eller flytande bränsle.
Man kan ju fundera på om man vill bli ihågkommen som den som brände ner skogen....

/Patrik
 
Jag håller med dig. Vad jag hakar upp mig på är, som jag försökte illustrera, att reglerna inte är rimliga och motsägelsefulla. Jag hävdar att en stor, öppen vedeld är en större risk än ett gaskök på samma plats. Om nu brandfaran är så överhängande, då borde det vara helt förbjudet att elda, även på kommunens grillplatser i skogen. Kanske borde man även begränsa användningen av skogsmaskiner...
 
Jag håller med dig. Vad jag hakar upp mig på är, som jag försökte illustrera, att reglerna inte är rimliga och motsägelsefulla. Jag hävdar att en stor, öppen vedeld är en större risk än ett gaskök på samma plats. Om nu brandfaran är så överhängande, då borde det vara helt förbjudet att elda, även på kommunens grillplatser i skogen. Kanske borde man även begränsa användningen av skogsmaskiner...

De torra somrarna och de stora bränder vi haft på sistone är ju trots allt, historiskt sett, väldigt ovanliga. Det är ju inte så konstigt att regelverket släpar.
Men som tango säger så jobbar ju MSB på ett nationellt regelverk.


Vad gäller skogsmaskiner så är det inget nytt under solen.
Användningen av dessa har under många år följt efter rådande brandrisk-klass.
Sedan 2014 har riktlinjerna och kraven skärpts ytterligare.
Skogsmaskiner tänder på ofta, men trots det orsakar de mycket få skogsbränder. Någonstans 1-2% av de årliga skogsbränderna orsakas av skogsmaskiner.
Regelverket och släckutrustningen är så pass bra att i stort sett alla tändningar släcks på plats innan det blir någon egentlig brand.

Nu låter vi tråden handla om det den ska handla om.
Det finns en annan tråd där sånt här diskuteras.
 
Jag håller med dig. Vad jag hakar upp mig på är, som jag försökte illustrera, att reglerna inte är rimliga och motsägelsefulla. Jag hävdar att en stor, öppen vedeld är en större risk än ett gaskök på samma plats. Om nu brandfaran är så överhängande, då borde det vara helt förbjudet att elda, även på kommunens grillplatser i skogen. Kanske borde man även begränsa användningen av skogsmaskiner...

I somras då jag paddlade en tur så fick man i södra Småland elda i anlagda eldstäder men det var inte tillåtet då man kommit södnerut in i Blekinge. LIka torrt i alla skogar. Vore bra med en ensad skala och ensad terminologi, åtminstone.

/Patrik
 
Länstyrelsen i Stockholm har en ganska klar definition på sin hemsida. Och även om det råder "Skärpt eldningsförbud" är det tillåtet att använda friluftskök.

"Utanför sammanhållen bebyggelse är det tillåtet att använda utrustning för matlagning som drivs av gas eller vätska under förutsättning att anordningen är placerad så att faran för eldspridning och antändning är låg"

Finns även en FAQ

"Är stormkök/friluftskök okej att använda?
Ja, om de drivs med gas eller vätska och om det inte finns risk för antändning och brandspridning."


https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/natur-och-landsbygd/natur/om-eldningsforbud.html

Så jag skulle laga varm mat och ta en kaffe utan ångest för att vara laglös, sen måste man såklart anpassa sig efter rådande förhållanden såsom underlag, kraftig vind etc.
 
Åtta svar i tråden och bara ett om vad trådskaparen faktiskt frågade om:-(

Mina tips är att antingen köra med noncook eller coaldsoak. Finns massor med tips, recept m.m. om man googlar lite.

Nötter, bars, bröd med jornötssmör m.m. är ju exempel på noncook.

Torkade rätter som får dra i kallt vatten i ca 30 min är exempel på coaldsoak. Couscous, snabbnudlar, potatismospulver, snabbris går alla bra att han som grund vid coldsoak.
Vill man inte komponera rätter själv så har Blå bands frystorkade rätter numera tider för hur länge de skall dra med kallt vatten.
 
Rågbröd på surdeg, rökta kôrvar, rökt kött överlag, rökt fisk, hårdost, torkad frukt, nötter, syltade eller inlagda grönsaker (ej så vikteffektivt). Finns massa bra att äta utan uppvärmning.

Angående rökt kött o fisk. Gör det själv, annars är det bara massa smakämnen och inte konserverat på riktigt. Kallrökt aborre och braxen är inte bara väldigt gott det håller utan större problem en veckotur (rökt fulfisk var en stapelvara i bondesamhället även om vi ratar den idag, gravad mört är också en hit, gravningen löser upp benen!)
 
Sen finns det ju solkök också! Kräfva lång tid och framförallt bra väder.. Man kan göra om ett paraply till parabolisk reflektor och ställa svartmålat metalkärl i fokuspunkten. Inga lågor eller gnistor. Men jädrigt hög nördfaktor.

För den som tänkte tanken så fungerar inte blixtfotoparaplyer särskilt bra då de är konstruerade för att sprida ljus. Men man kan räkna lite på paraboliska kurvor och fokuspunkter och sen konstruera paraplysektorer så man approximerar kurvan. Det funkar ganska bra. Jag gjorde ett fortranprogram för ändamålet för hundra år sen. Tyvärr har jag inte kvar den datorn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrar Mat under Vandring i USA Friluftsmat 7
PaulPersson Förvaring av torkad mat under vandringen Friluftsmat 6
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
seobserver Ta bort syret kring egenpackad mat Friluftsmat 1
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
samohtII Ätbara växter? Friluftsmat 5
LinaHa Vegetarisk frystorkad mat Friluftsmat 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...