Hjälp! Min första vandring!

Östra Långevattnet är fint också, lite mer isolerat än de andra sjöarna.

Frisk luft och motion gör underverk, inte tänka på alla måsten i vardagen bara njuta av stunden;)

Japp! Friheten är underbar. Ömsom tufft ömsom underbart.

Jo, och att naturen ger en energi. Rätt klädsel så klarar man sig bra. Kommer man ut i gympadojjor och en tung tröja som tar upp både svett och vatten så längtar man snabbt till civilisationen.

Nu har jag sluppit myggorna hittills. Det kan vara en sak som kan knäcka mig.
 
Hur löser jag maten framför allt när min frystorkade är slut och jag inte får någon fisk?

Vad kan jag köpa med till mitt stormkök och som inte väger ett ton? Risken sen är ju att mina tre gasbehållare tar slut. Kan bli kämpigt att ta sig i mål på en enda tur. Vad kan man handla på sig i Uddevalla?
 
Då får du en fin natt vid Freden. Eller så lägger du dig där bron går över mellan lilla och stora Ramsjön. På norra sidan finns en lägerplats nära vattnet.
Leden stryker precis förbi Ica i Gunnilse. Sen är du snart ute i Vättlefjäll. Fin skogsmiljö med många sjöar.
Du har verkligen träffat rätt i tid. Nu är det som vackrast. Häggen har precis börjat blomma.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jo,jag är glad att skogen är som mest levande nu. Så det var ju tursamt. Jag kollar dina ställen. Hittills har jag hittat helt fantastiska stöllen om natten. Är det ens möjligt i 30 dagar till...
 
Åk till Biltema i Torp., dom har gas och friluftsgrejer.

Hotellnatt på Carlia i Uddevalla i samband med detta

Du kan verkligen inte räkna och leva på fisk.

Köp 400gr druvsocker som reservproviant, 4 burkar tonfisk i olja som backupp också.

Köp Knorrs spaggeteria rätter , frystorkat med lite koktid samt 500gr smör.
Ha minst 2 per dag , resten av energin får du ta från reservprovianten.

Som sagt glöm att räkna med att leva på fiske

Knott och mygg börjar komma runt 15 maj och toppar runt midsommar
 
Åk till Biltema i Torp., dom har gas och friluftsgrejer.

Hotellnatt på Carlia i Uddevalla i samband med detta

Du kan verkligen inte räkna och leva på fisk.

Köp 400gr druvsocker som reservproviant, 4 burkar tonfisk i olja som backupp också.

Köp Knorrs spaggeteria rätter , frystorkat med lite koktid samt 500gr smör.
Ha minst 2 per dag , resten av energin får du ta från reservprovianten.

Som sagt glöm att räkna med att leva på fiske

Knott och mygg börjar komma runt 15 maj och toppar runt midsommar
Säljer de frystorkat där? Men är nog en bra idé att sticka inom där ifall jag ska ända fram till Srrömstad.

Tar jag en.hotellnatt är frågan om jag åter kommer ut efter det. Haha.

Druvsocker hoppar jag. Hyfsad energi från egna kroppen men behöver fylla på med lite. Äter normalt (i mina bra perioder) lite kolhydrater över lag. Men nog rätt bra med det som finns i det frystorkade. Lite mer raketbränsle så klart 😀

Hoppas jag klarar mig från myggen i största utsträckning. Två veckor innan de kommer på allvar alltså! Pinnar jag på bra är jag framme innan juni men inget jag siktar på. Vill ta det lite lugbt då och då!
 
Knorr spaggeteria har dom på ica,hemköp m.fl.

Myggena märks ju bara gryning/skymning och vid mulet regn.

Haha kolla på tv o sänk ett helrör vodka på Carlia hotell, på helger,storhelger och sommar säsong är frukosten av typ gående bord med lax och rubbet - man äter så man spricker lätt värt en tusenlapp.

Kul som fan och köra dn här.

Hälsa vargarna när du passerar öster om Ljungkile
 
Knorr spaggeteria har dom på ica,hemköp m.fl.

Myggena märks ju bara gryning/skymning och vid mulet regn.

Haha kolla på tv o sänk ett helrör vodka på Carlia hotell, på helger,storhelger och sommar säsong är frukosten av typ gående bord med lax och rubbet - man äter så man spricker lätt värt en tusenlapp.

Kul som fan och köra dn här.

Hälsa vargarna när du passerar öster om Ljungkile
Är det deras speedvaykag då eller är det gott om varg i området?

Ska kolla in knorrs varor. Kanske kan vara något som komplement.

Jo, hotell är ju lockande med frukost etc men hur kommer man ut på vandring efter det. Tycker det är "segt" efter en.pizzeria. laddar visserligen mobilen nu..

Dricker inte längre annars hade ett helrör bog gjort sitt på både gott och ont!

Får se, någon stans ska jag ju övernatta med säng och lite bekvämligheter är ju tanken.
 
Näe nån enstaka gråben men dom är snälla så de e lungt

Ja fan uppdatera här så får du säkert mer tips under tiden.

Efter Uddevalla så kommer du upp på Herrestadsfjället.

Vatten kan du fylla vid Åleslån från brunn eller skidstugan efter , dessa är ej öppna för sova.

Kåtan en halvmil norrut kan du övernatta i , goggla

Efter Herrestad kommer du mot Munkedal , snyggt som fan där.
Modalen stugan har brunnit ned i maj förra året så ingen övernattning inne , finns ett vindskydd mittemot norrut floden.

Sen pinnar du på uppåt , glöm inte långtidsproviantering i Dingle eller Hällevadsholm inför dödsmarchen upp på höjderna i ingenmansland.
Dingle har systembolagsombud men man måste ringa dagar innan.

Dingle har sista pizzan om du vill ladda upp
 
Låter som en tuff avslutning på "helvetet" men det är väl just där det verkligen är värt det. Visserligen mycket fina stunder nu också.

Framme mellan de två sjöarna nu efter Jonsered. Skagit läger men vet inte om jag är expert på var man bör sätta tältet.

Två dagar i rad nu när jag kommit fram helt slut. Eller åtminstone sargad. Positivt på sitt sätt men tänkte verkligen chilla på det imorgon. Kanske stannar här. Verkar vara grymt fiske på kvällen. Med tur en fin firre imorgon och sen en riktig eld och folie i glöden etc.

Lär redan boka in Dingle och Pizza isf 😀 men.det är väl en tre veckor dit minst.

Nu blir det relax ikväll och bara koppla av. Imorgon får jag besluta vad som sker då men kanske stannar här ett dygn. Problemet är väl vattnet. Vet inte hur bra det är men med life straw lär det väl duga 😀
 
Jag är inte rädd för djur men man får ha respekt för dem. De flesta (alla) är ju skygga och drar sig undan ifall de inte blir överraskade.

Ormfobi det enda men hanterar det bra i skogen.
 
Du är ju nära Friluftsfrämjandets ”Torpet Freden”. Jag har för mig att det finns dricksvattenkran utanför byggnaderna.
Annars ör det inte långt till Jonsereds herrgård och deras trädgårdar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Du är ju nära Friluftsfrämjandets ”Torpet Freden”. Jag har för mig att det finns dricksvattenkran utanför byggnaderna.
Annars ör det inte långt till Jonsereds herrgård och deras trädgårdar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jo, fyllde på när jag passerade "Freden". Men går ju inte upp dit för vatten bara. Får kolla de här sjöarna imorgon, annars får jag väl traska vidare.

Tack ändå 🙂
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
fredrik.hjulfors Min packnings beräknare Allmänt om friluftsliv 1
blastlast Min Sverigevandring Allmänt om friluftsliv 25
fotografiskt Min fjällrävenjacka brann upp Allmänt om friluftsliv 7
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
johanrosander Se min videoblogg om äventyr i Sverige! Allmänt om friluftsliv 0
Vandringshyveln Storlek på min nya rygga?? Allmänt om friluftsliv 5
Slickslack Första utflykten med familjen? Allmänt om friluftsliv 24
Davvids Första solovandring Allmänt om friluftsliv 15
lsjonsson Nu stänger första skidanläggningen i Norrbotten Allmänt om friluftsliv 11
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
plaskdaja Första snön Allmänt om friluftsliv 15
mindwave Första Vandringen. praktiska tips. Allmänt om friluftsliv 14
Ringblom Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun Allmänt om friluftsliv 83

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.