Tältplats nära Halmstad för bilcamping?

Låter inte rätt. Du kan inte parkera "intill" en väg utan att köra i terrängen. Och du får inte köra i terrängen, ska du parkera måste du parkera vägen/vägrenen.

Allting som inte är väg är i princip terräng.


Jag är öppen för att jag kanske misstolkat, men på s. 43 (46 pdf) står följande: ”Till en början är det naturligt, att parkering är tillåten bara där man får färdas med bil (se sid. 35 f). Troligen har man i princip rätt att ställa bilen intill väg, om parkeringen inte medför någon skada eller olägenhet för markägaren. Det räknas inte som terrängkörning.”

Det är en intressant diskussion då jag inte hört nilsj:s tolking innan som kanske egentligen borde föras i en separat tråd
 
"Troligen" står det, antagligen för att det inte är prövat i domstol än. Och framförallt så har de det viktiga förbehållet att det inte får ställa till med olägenhet för markägaren. Och hur vet man det? Enda sättet är väl att fråga markägaren, får man nej så får man helt enkelt inte parkera där.

Allemansrätten har alltid handlat om att till fots färdas över annans mark (den härstammar ju från långt tillbaka i tiden när folk vandrade över markerna för att ta sig mellan olika byar eller städer). Om du inte vandrar (eller färdas med kanot, cykel eller liknande) så kan du i princip inte nyttja allemansrätten.
 
"Troligen" står det, antagligen för att det inte är prövat i domstol än. Och framförallt så har de det viktiga förbehållet att det inte får ställa till med olägenhet för markägaren. Och hur vet man det? Enda sättet är väl att fråga markägaren, får man nej så får man helt enkelt inte parkera där.

Allemansrätten har alltid handlat om att till fots färdas över annans mark (den härstammar ju från långt tillbaka i tiden när folk vandrade över markerna för att ta sig mellan olika byar eller städer). Om du inte vandrar (eller färdas med kanot, cykel eller liknande) så kan du i princip inte nyttja allemansrätten.

Du har nog rätt gällande att det inte finns prejudikat, samtidigt som troligen innebär att det är större sannolikhet att det omfattas av allemansrätten än inte. Och även om ämnet är intressant (och jag själv bidragit till att diskussionen dragit iväg från syftet med tråden) så är egentligen trådens fråga om fina tältplatser man kan ta sig till med bil. Nilsj verkar ha tolkat det som att vi ska ut och skräpa ner i någons privata skog, medans min tanke främst var naturreservat eller liknande fina områden där det är tillåtet att tälta (och som naturälskare så är jag väl medveten om hur man tältar utan att lämna spår, och brukar även ta med mig andras kvarlämnade skräp när jag är ute). Jag var väl kanske inte tillräckligt tydlig med det i trådstarten.
Exempelvis i närheten av Växjö finns naturreservatet Helgö, med några olika lägerplatser i anslutning till parkering, eller Lerike/Skälsnäs, som inte är skyddad mark, men har ett par lägerplatser i anslutning till parkering som sköts av det lokala fotbollslaget, och man lägger några 10:eek:r i en tunna för att man nyttjar dass odl. Det är främst den typen av ställen jag söker, fast runt Halmstad.
 
Senast ändrad:
Enklast e väl att fråga nån bonde lite snällt om man kan ställa bilen en natt vid sidan av deras skogsväg. Skulle iaf jag uppskatta om jag hade sån mark om de frågade först.

Kommunens mark skulle jag inte bry mig om. Har stealthcampat med bilen flera gånger.
 
Tack för tipsen om hallandsleden. Jag hade dock lite svårt att hitta var lägerplatserna fanns via mobilsidan. Går det att se på nåt smidigt sätt som jag missat?

Kolla in pdf-kartorna. Här södra delen: https://drive.google.com/file/d/0B5SkpUex06CbVzdmQzNHTUNrVU0/view

Nej allemansrätten gäller inte för att köra bilar i terrängen, det är helt riktigt. Om man parkerar bilen på någon av de otaliga platser som finns för detta ändamål (hur gör ni om ni plockar svamp, fiskar eller orienterar undrar man ju), och knatar in i skogen för att sedan slå upp tält för en natt så är det OK. Eller måste man parkera bilen på sin egen uppfart för att det ska vara tillåtet?
 
Märkligt hur en fråga efter bra tältplats mynnar ut i en juridisk utredning om hur man ska parkera bilen. Hur gör ni viktigpettrar själva när ni campar?
Det är väl ingen som går och knackar på och frågar om man får ställa bilen för att plocka blåbär eller tälta, mitt ute i skogen?


Mitt tips till TS är att kika över länsgränsen.
Årshultsmyrens naturreservat. På parkeringsplatsen vid Stensjön finns vindskydd och ibland ved utlagd. En styv halvtimme till Halmstad.
 
Kollade på TS trevliga hemsida. Halland har mkt fina naturområden som är väl värda att besöka. Finns mkt sjöar i olika storlekar.

Pratar vi om en övernattning nu närmsta veckorna eller i sommar?

En hel del fina naturreservat verkar ha tältförbud. Å andra sidan övernattar folk i husbilar eller husvagn ibland på parkeringar vid naturreservat.

Området jag tipsade om i inlägg #2 bör kunna funka fint för er tältkåta. Ganska öppen tallskog och plan mark bort mot Suseån. Sannolikt bom norrifrån men lite mindre risk för bom om ni kommer från öster norr om Olovsgård. En barnvagn kan vara ett sätt att få med sig tältkåta och annan skrymmande och tung utrustning en bit in förbi en vägbom.

Thure
 
Märkligt hur en fråga efter bra tältplats mynnar ut i en juridisk utredning om hur man ska parkera bilen. Hur gör ni viktigpettrar själva när ni campar?

Om jag campar med bil så blir det på en campingplats.

Om jag campar under vandring eller cykling så blir det ju långt ute i skogen.

Om jag campar med cykel är det inga problem med "terrängkörning", eftersom terrängkörningslagen bara omfattar motorfordon.
 
"Troligen" står det, antagligen för att det inte är prövat i domstol än. Och framförallt så har de det viktiga förbehållet att det inte får ställa till med olägenhet för markägaren. Och hur vet man det? Enda sättet är väl att fråga markägaren, får man nej så får man helt enkelt inte parkera där.

Allemansrätten har alltid handlat om att till fots färdas över annans mark (den härstammar ju från långt tillbaka i tiden när folk vandrade över markerna för att ta sig mellan olika byar eller städer). Om du inte vandrar (eller färdas med kanot, cykel eller liknande) så kan du i princip inte nyttja allemansrätten.

Om man tittar här står inget om hur man ska ta sig till och från sin tältplats enligt allemansrätten:
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Taltning/

Men det kanske finns någon övergripande skrivning som gäller utöver detta.

/Patrik
 
Trodde terrängkörning var om man tog jeepen och drog rätt ut i tjottahejti över blåbärsris och stubbar. Så länge man håller sig på nån form av väg borde det var ok har nog jag tänkt. Kommer det nån sur markägare får man väl flytta på sig då.

Jag själv skulle störa mig på husbilar, men inte vanliga bilar tror jag. Med en traditionell husbil är det så uppenbart att nån är ute och campar.
 
Om man tittar här står inget om hur man ska ta sig till och från sin tältplats enligt allemansrätten:

Du försöker tolka från fel håll.

Allemansrätten handlar inte om att tälta, den handlar om att färdas och uppehålla sig.

Tältningen blir då en del av färdandet och uppehållandet.
 
Kolla in

https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/Husvagn-och-husbil/

Uppenbarligen gäller allemansrätten även dessa fordon. Förutsatt att man inte bryter mot terrängkörningslagen. Det finns gott om iordningställda grusytor i vår natur som svårligen kan räknas som terräng. Vid Halmstad kan exempelvis någon av parkeringarna vid sjöarna i Simlångsdalen funka. Jag förstår inte logiken i att man får ställa en husbil där över natten, men inte skulle få parkera bilen och slå upp tältet 100 m vandring in i skogen. Notera att Naturvårdsverket anser att tält är mindre störande.

Sedan kan ju vi enskilda medborgare tycka vad vi vill och ha valfria principer utöver lag och praxis. Det inses enkelt att det finns tunga argument i samhället mot att inskränka camping med bil så det lär inte hända.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...