Min första vandring - Bohusleden

Hejsan alla!

Det är som så att jag fick en snilleblixt för en dryg månad sen att jag skulle ut och vandra. Det skulle bli Kungsleden från början av maj. Nu verkar det vara lite osäkert om våren kommit dit så tidigt så jag är numera inställd på att vandra Bohusleden istället. En liten besvikelse då jag håller till i Skåne och naturen inte ändrar sig helt men det är åtminstone lite nya platser.

Jag är ingen van vandrare men hade tänkt avsätta 6-8 veckor till det här projektet där jag även kommer slå mig till ro några dagar i följd på vissa platser.

Jag behöver typ all form av hjälp jag kan få. Vad ska jag tänka på? Vad är måsten och vad är bara bra att ha med sig? Jag äger i nuläget inga saker alls. Jag kan låna en del. En ryggsäck har jag redan lånat. Den har en 15-20 år på nacken. Även ett tält (tvåmanna) Niak som är en 15 år gammalt är lånat. Det väger runt 2.7 kilo. Ryggsäcken vet jag inte exakt vikt på men det är en Karrimor Condor 60-80. Även ett liggunderlag ska lånas.

Min tanke är att ha med mig lite torkat kött men försöka klara mig så långt det går på fiske. Stormkök eller inte är bara en av många funderingar.

Jag tänkte att här finns det kanske lite snälla själar som kan hjälpa till så jag får ihop det jag behöver typ. Tanken är att bege mig iväg inom två veckor. Så jag ska beställa och åka runt och handla det jag behöver. Min budget är 15 000 kronor. Mer än så kommer jag inte lägga på saker som jag behöver köpa in.

Jag börjar här och så får vi se hur tråden och hjälpen utvecklar sig.

Vandringskänger i någon form känns som det viktigaste. Även ett ytterställ kommer behövas. En del underkläder i marinoull är också på min lista. Men detta är bara början. Jag ska besöka XXL och se lite mer på nära håll vad som finns och även prova lite saker.

Viktiga saker är ju pris för att hålla budget (även fiskespö behöver inhandlas). Men vikten är det jag kommer kämpa mot. Vad är rimligt att bära med sig? 12-15 kilo har jag hört. Räcker det? Jag är runt 180 lång och väger över 100 kilo. Varken i bra form eller urusel. Men på vandringen lär jag samtidigt förbättra min form.

All form av hjälp uppskattas enormt! tack på förhand!
 
Hej!

Vet att det var ett tag sedan det hände någon aktivitet på detta inlägget, men jag har tänkt göra nästan samma sak som du har gjort (?). Så jag undrar lite hur det gick?

Just nu är jag mest orolig för hur man ska tänka kring den norra delen av bohusleden eftersom det i princip endast är vildmark där uppe.
 
Tråkigt att det inte blev några svar. Mitt tips är att kolla in i förväg var det finns butiker, bussar och taxi. Och hur långt det är imellan sådana ställen. Då vet man hur mkt mat man måste ha med.
Samt såklart lätta sköna prylar, gaskök, skor utan skavsår, kartor, phone, läsplatta. Osv.
 
jag gick bohusleden förra året. sista delen från kynnefjälls natur till strömstad fanns det inga butiker. men gick den på 6 dagar, så fick ha med mat för den delen.
 
Kolla efter en bok om vandringsleder i Bohuslän skrivet av en som gått sträckorna lånade en på biblioteket.
Finns bra kartor att ladda ner till tel på Bohusleden hemsida och många vindskydd,skulle satsa på tarp och myggnät och packning på max 10 kg + mat på de sträckor som saknar butiker.
Kängor eller robusta lågskor som du gått in minst 10 mil och bra strumpor är viktigast och att ta rast.
Köp kängor/skor omgående och lasta ryggsäck med tex vattendunkar upp till den vikten du tror du hamnar på till exempel 15 kg ,minska sedan till ca 10 kg och känn skillnaden.
Har du våg så prova olika jfr uttr. och välj det lättaste.
Stormkök är onödigt tungt prova vedkök eller litet gaskök med fotstöd och bra kastrullstöd typ Primus mimer billigt men lite tungt.


Jag har ett Bergans trollhetta 1p på 1570 gr för 1990 kr till salu.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Chillarnno1 Min första vandring! Vandringsleder 10
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
salvion Sökes: Första turen för en nybörjare i Stockholmstrakten Vandringsleder 10
Lunkan90 Tips på första vandringssträcka Vandringsleder 26
osgot Första vandringen Vandringsleder 15
leucosternon Första "prov" vandringen. Vandringsleder 18
UnderEnTarp Hålavedsleden första etapp! Vandringsleder 0
qvick första vandringen? Vandringsleder 8
Strax Första lite längre turen. Vandringsleder 5
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 10
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
MrsYellow Köpa enmanstält för vandring Vandringsleder 48
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
PadjelantaSarek Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen? Vandringsleder 37
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
Tinypope 3-dagars vandring, turförslag uppskattas! Vandringsleder 1
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
Crossfit_Wanderlust Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten? Vandringsleder 15
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
Kat16648 7dagar vandring och fiske. Grövelsjön -> Femunden. Vandringsleder 2
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...