Ska det bli riktigt bra så måste man göra det själv ibland. Jacka

Thomas sammanfattade det nog ganska bra vad gäller materialets glid och fall. Jag tror att du vill utvidga runt ärmen/axelvidden kanske 10-15-20 mm med kil i ärmen o ärmhålet? Men vidden neråt mot midjan kanske kan vara mer el mindre oförändrad? Det får du nog bäst en känsla för om du provar nuvarande jacka framför en spegel o rör dig på det sätt du rör dig när du använder jackan. Ha gärna det nya tyget tillhands att klämma på, å så använd din fantasi 😀

Tipset att nåla ihop (eller tråckla om du har ork) är utmärkt, så kan du finjustera passformen
 
...
Tipset att nåla ihop (eller tråckla om du har ork) är utmärkt, så kan du finjustera passformen

Det låter vettigt. Det beror ju så klart mycket på vilket tyg jag använder, om det har stretch eller inte, om det är glatt eller inte o.s.v.

Jag trodde kanske att det var flera här på utsidan.se som hade erfarenhet med att sy egen utrustning och kunde komma med lite inspel angående deras erfarenheter med specifika tyger som man kan köpa på extremtextil eller på shelbyoutdor, typ Etaproof 200, Schoeller Dryskin Extreme 260, Drycomfort XT..?
 
Det låter uppmuntrande!
Jag tänker att om man skär noga mitt i sömmen så borde man få ett mycket exakt mönster att gå ut ifrån. Sen så gäller det ju att man skär ut de nya delarna med ett bestämt "offset" alltså att tygbitarna man skär ut är till exempel 10 mm utanför det orginala mönstret (detta tror jag kallas sömsmån på syspråket). Sen så ser man på måttskalan på symaskinen när man syr ihop bitarna och syr 10 mm innanför kanten. Detta borde funka bra.

Som jag minns det från syslöjden kritar man efter mönster på tyget och klipper x mm utanför det för sömsmån. Sen syr man efter kritningen.

Om du inte tänkt på det redan, förtvätta tyget innan du börjar. Jackan är tvättad och krympt, då bör det nya tyget vara det också för att undvika trånga överraskningar.
 
Som jag minns det från syslöjden kritar man efter mönster på tyget och klipper x mm utanför det för sömsmån. Sen syr man efter kritningen.

Om du inte tänkt på det redan, förtvätta tyget innan du börjar. Jackan är tvättad och krympt, då bör det nya tyget vara det också för att undvika trånga överraskningar.

Precis så som jag tänkte det att man använder en viss offset / sömsmån på ca 10mm. Det beror ju lite på tyget man använder samt vilken typ av söm, men tekniken är ju den samma. Att limma sömmarna är faktiskt en bra teknik, i alla fall med vissa tyger. Det var svårt att hitta bra videos som visar hur det går till men här är i alla fall en:

https://youtu.be/2BvIr1mNYiE?t=110
 
Tejpen kan du nog dra av om du värmer med ett strykjärn. Jag har haft och har några Etaproofjackor. Bra material men slits i ärmslut. Där kan du överväga slitstarkare tyg.

Jag har inte märkt så mkt krympning vid tvätt men skulle rekommendera att du tar till lite extra i ärmarna där lite mera utrymme underlättar luftcirkulation och för att kompensera för att Etaproof inte är så elastiskt resp böjligt som ett tunnare syntettyg. Kanske skall du tänka på att lägga till en klaff över eller under blixtlåset jämfört med din gamla jacka.

Vattentätt blixtlås är ett bra alternativ.

Thure
 
Senast ändrad:
Tejpen kan du nog dra av om du värmer med ett strykjärn. Jag har haft och har några Etaproofjackor. Bra material men slits i ärmslut. Där kan du överväga slitstarkare tyg..


Hej Thure.

Har funderingar på att kanske använda ett stretchande material men det är inte en uppsjö av passande tyger tyger direkt, varken av Etaproof eler annat, speciellt inte om man har speciella önskemål angående färg o.s.v

Vilket av Etaproof materialen har du använt? Eller har du köpt jackor i Etaproof? .
 
Tejpen kan du nog dra av om du värmer med ett strykjärn. Jag har haft och har några Etaproofjackor. Bra material men slits i ärmslut. Där kan du överväga slitstarkare tyg.

Jag har inte märkt så mkt krympning vid tvätt men skulle rekommendera att du tar till lite extra i ärmarna där lite mera utrymme underlättar luftcirkulation och för att kompensera för att Etaproof inte är så elastiskt resp böjligt som ett tunnare syntettyg. Kanske skall du tänka på att lägga till en klaff över eller under blixtlåset jämfört med din gamla jacka.

Vattentätt blixtlås är ett bra alternativ.

Thure

Gores egna tejpmaskiner använder varmluft som är 600 grader varm för att få tejpen att fästa. Dessutom så körs söm+tejp mellan två valsar, som har plats för sömsmånen, under väldigt högt tryck direkt efter tejpningen. Att tro att tejp fäst med strykjärn ska hålla är en form av högmod. Tror det blir bättre om man värmer tejpen med varmluftspistol och manglar sömmen i en stenmangel, dock inte särskilt praktiskt. Speciellt inte dragkedjor.

För att återgå till trådstarten, du kan enkelt byta dragkedja genom att klippa bort tänderna på den gamla och bara sticka på en ny bakom. Ful men pragmatisk lösning.

Jag har haft olika ventile/etaproof-jackor men aldrig tyckt de varit värda det högre priset vis á vis vanlig bomull, eller oljerockstyck. Framförallt är de inte slittåliga.
 
Hej Thure.

Har funderingar på att kanske använda ett stretchande material men det är inte en uppsjö av passande tyger tyger direkt, varken av Etaproof eler annat, speciellt inte om man har speciella önskemål angående färg o.s.v

Vilket av Etaproof materialen har du använt? Eller har du köpt jackor i Etaproof? .

Jag är nästan en missbrukare av kvalitetsbomull.

Jag har och har haft 2 jackor i Ventile (Tierra) 1 anorak i Ventile (DNT) 5 olika Einride (Klättermusen) 1 Rimfaxe (Klättermusen) i Etaproof. Flitig användning. De jackor som slitits ut har gått sönder i blixtlås tejpningar sömmar och ärmslut men inte så stort slitage i tyg i ärmar och på resten av tyget jämfört med mindre tätvävd bomull.

Jag använder Einride dagligen i nästan alla utomhusaktiviteter frånsett högsommar.

Thure
 
Senast ändrad:
Min Bilskirner (lite kortare än Rimfaxe) sprack upp helt när jag skulle sträcka sömmen runt halsen efter tvätt. Här 200g etaprooftyget.

Trots att jag inte riktigt exakt vet när den är köpt (ca 2014) så bjuder Klättermusen på lagning.

Det jag vill säga är att jag inte använde mycket kraft alls. Tyget är underbart ur andnings och komfortsynvinkel men inte så stryktåligt. Torkar dessutom rätt långsamt.

Jag ska dock inte avråda från det tyget då jag älskar jackan.

Skulle dock vara nyfiken på ett softshelltyg som är nästan helt vindtätt med DWR (nån hyfsat miljövänlig variant), gärna med lite stretch.

Samtidigt har det börjat dyka upp jackor i tätvävd ull. Finns sånt tyg att köpa? Hur håller det?

ab5ae9fd9aade16aedf77310a3670bf5.jpg
 
Min Bilskirner (lite kortare än Rimfaxe) sprack upp helt när jag skulle sträcka sömmen runt halsen efter tvätt. Här 200g etaprooftyget.

Trots att jag inte riktigt exakt vet när den är köpt (ca 2014) så bjuder Klättermusen på lagning.

Det jag vill säga är att jag inte använde mycket kraft alls. Tyget är underbart ur andnings och komfortsynvinkel men inte så stryktåligt. Torkar dessutom rätt långsamt.

Jag ska dock inte avråda från det tyget då jag älskar jackan.

Skulle dock vara nyfiken på ett softshelltyg som är nästan helt vindtätt med DWR (nån hyfsat miljövänlig variant), gärna med lite stretch.

Samtidigt har det börjat dyka upp jackor i tätvävd ull. Finns sånt tyg att köpa? Hur håller det?

ab5ae9fd9aade16aedf77310a3670bf5.jpg

What! Kanske du är stark, lite för taggad och hade druckit för mycket kaffe när du skule hänga tvätten?

Skämt åsido. Kanske jackan har varit utsatt för mycket UV genom åren, mycket användning och många tvättar. Sånna saker kan ju försvaga fibrerna avsevärt.

Jag har inte klarat att hitta något tyg som är bättre än Etaproof för mitt ändamål så jag kommer att testa med det. Ser det mest som ett kul experiment så får vi se hur det blir i slutändan.

Berätta gärna lite mer om din jacka. Hur mycket använd är den, vilka grader tvättar du den på. Hur många tvättar har den fått genomlida o.s.v.
 
Ja jag vet inte alls hur det kunde hända. Höll ju dessutom i sömmen, vilket blir två lager tyg, när jag sträckte. Skulle tippa att jackan är 5-6 år gammal. Har tvättats 5-6 gånger. Mest använd på vintern, vår och höst. Under huvan borde ju inte vara så uv utsatt då huvan oftast är nedfälld och hänger över den ytan.

Vulpine Rain jacket som tur var tillverkad i ett tyg de kallar Epic. Ett tätvävt tyg i 40% bomull, 30% polyester och 30% eme (lycra t400). Tillverkaren är ett företag som heter Klopman. Numera tillverkas den i Epic Cotton 98% bomull och 2% elastan. Om det tyget finns att få tag på tror jag det är intressant också.



Det är och
 
Vulpine Rain jacket som tur var tillverkad i ett tyg de kallar Epic. Ett tätvävt tyg i 40% bomull, 30% polyester och 30% eme (lycra t400). Tillverkaren är ett företag som heter Klopman. Numera tillverkas den i Epic Cotton 98% bomull och 2% elastan. Om det tyget finns att få tag på tror jag det är intressant också.

Alltså mitt förra inlägg var hyfsat rörigt. Och inte färdigskrivet. Dessutom fel, det är det gamla tyget som är 98%bomull.

Men detta tyg Epic från Klopman är intressant om det går att köpa (tycks gå från deras hemsida).

Ett stretchigt tättvävt tyg som är vindtätt, andas bra och tål regn i två timmar. Troligen hållbarare än ren bomull tänker jag.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...