Bra stillbild/videokam. vid vandringar.

Nikons serie kompakt är väldigt bra. Jag har en AW110 och är helnöjd. Mycket bra med wifi så man kan knäppa trådlöst, tex lägga kameran en bit bort och se i telefonen hur bilden blir och knäppa/filma. Eller lägga den under vatten och knäppa remote.
 
Kamera för att fotografera och filma...

Mitt val av kamera blev Pentax K-70. Ny på marknaden sedan i somras. Kan med den använda mitt redan införskaffade objektiv Pentax 18-250 mm. Kan filma med den och ansluter sep. mikrofon (Röde videomic) för bättre ljudkvalite´. Försedd med Röde Deadcat vindskydd i fuskpäls. Har bara filmat ngr. sekvenser med den men ska testa den grundligare framöver.
 
Jag behöver byta kamera och har efter lite funderande kommit fram till vilket koncept jag skall satsa på. Det kommer bli mobilkamera för det spontana vardagsfotandet, den är ju mer eller mindre alltid med i byxfickan och levererar ok bilder dagtid utomhus. Nästan lika bra som en standardkompakt. För det mer planerade fotograferandet kommer jag välja systemkamera, det är helt enkelt oslagbart som koncept och med 2-3 objektiv löser man alla situationer hjälpligt, många gånger räcker det att ta med ett av dem. Jag räknar med att köpa en modell som kan filma och därmed går det även att göra sig av med videokameran.

Jag har haft systemkamera tidigare och fotograferade då väldigt mycket men sålde den för några år sedan, den började bli sliten och intresset hade en liten svacka... Jag upplever allt oftare att min nuvarande kompakt inte håller måttet, framförallt när jag skall fota saker som rör sig (t.ex. mina barn) eller om det är sämre ljusförhållanden. Bildkvaliteten är inte heller till full belåtenhet. Möjligheten att laborera med olika inställningar för att få rätt egenskaper i bilden är dessutom oändligt mycket större i en systemkamera. Helt enkelt ett bättre val om intresset för foto och film är mer än bara lite slentrianfotande.
 
Om man vill ha lite mer avancerade funktioner i en "vanlig" kamera, skulle jag definitivt satsa på Panasonic GH4, som nu säljs lite billigare då GH5 är på gång. Den är kapabel att filma i full 4K-upplösning och har en rad avancerade funktioner som är bra att ha när man filmar, inte minst Cine D och Cine V-lägen. Sony alpha-7S är också ett alternativ, men ligger just nu högre i pris.

Några saker jag tycker är viktiga:
24 fps i 4K
"platt färgkurva" med stort dynamiskt omfång som möjliggör efterbehandling
möjlighet att ställa in kamerans mjukvaruskärpa - många är på tok för hårt skärpta vilket inte blir så snygg i video

Jag tycker dessutom att det i än högre grad är viktigt med bra ljusstyrka på de objektiv man använder för video eftersom man främst använder dem fullöppna eller endast något nedbländade (eftersom video lätt blir platt och tråkigt med för stort skärpedjup). Det innebär också att man som regel måste använda gråfilter utomhus eftersom man filmar i 1/50 sek med kameran inställd på 24 fps.

https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1005788193/panasonic/lumix-dmc-gh4-kamerahus
http://www.kamerabild.se/tester/kameror/test-panasonic-lumix-gh4-grym-p-m-nga-vis
http://noamkroll.com/the-best-gh4-settings-for-video-why-you-shouldnt-be-tweaking-things-too-much/
 
Mitt förslag vore en Lumix G80. Vädertätad, bildstabilisering i huset, bra video. Eftersom det är ljust på fjället sommartid är behovet av en större sensor inte där. Alternativt om man vill ha en riktigt liten, fast med stor sensor och väldigt bra bildkvalitet, en Ricoh Gr(1 eller 2).
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...