Återerövra en oljerock?

Jag har en gammal oljerock som hängt i många år nu (gissar 10). Tog fram den för något år sedan och har för mig att den betedde sig lite skumt så den åkte tillbaka i källaren... Men visst är det så att man kan olja/vaxa om en oljerock/jacka?

Hur gör man bäst? Och blir det ett ok resultat eller är äldre jackor som denna obrukbara?
 
Hmm, mina lömska tankar är nu, kan man omvandla gamla fjällräven jackor/byxor på detta sättet? Att gno in "Grönlandsvax" å sedan värma med hårtork hjälper inte mycket...
 
Ja, att jag inte skrev det i förra inlägget beror på att jag inte riktigt vet än. Jag har inte provat jackan eller använt den sen dess utan den har bara "hängt på tork". Det har dessutom varit så varmt så ingen jacka har behövts här.

Att jag ville testa var pga att jag anser Fjällrävens vax som riktigt svårarbetat. Det går inte att få jämnt och speciellt inte där det råkar bli lite veck, fickor eller liknande i tyget. Jag testade att smälta Fjällrävenvaxet en gång och skulle ha på det som man gör med Barbourvaxet men det fungerade inte alls. Det blev bara som om man fått en stearinfläck på jackan. Kompisen har Barbourjackor och hade en halv burk kvar så jag fick låna och prova med hans vax.

Det första jag märkte var att jackan blev rejält mycket mörkare. Ljusgrön från början, nu extremt mörkgrön. Så det blev att inte bara testa utan vaxa hela jackan :) Det tog sin tid. Var ganska jobbigt faktiskt. Inte fysisk jobbigt men ansträngande och man var tvungen att vara noggrann och se till att försöka få det jämnt fördelat och att ha vaxen varmt och någorlunda flytande hela tiden. Det gäller också att verkligen arbeta in det i tyget, inte bara pensla på det och låta det vara. Jag använde en trasa och riktigt gnuggade in det. Min teori i att inte ha det för blött är också att polyestern i G1000-tyget inte suger åt sig av vaxet på samma sätt som bomullen.

Nåväl. När jag var klar med halva jackan så gjorde jag ett litet test. Lite vatten på den vaxade sidan och lite på den ovaxade. Det fick ligga som en liten pöl på varje sida i kanske 30 sekunder eller något i den stilen, tog inte tiden. Sen lutade jag på tyget. På den vaxade delen rann vattnet av som en projektil och det var torrt under. På den ovaxade delen rann vattnet av om än lite långsammare och det var en genomblöt fläck under.

Längre än så har jag tyvärr inte kommit i mitt test men kan uppdatera när jag vet mer.

Mvh // Johannes
 
Barbour har givetvis service med reparation samt återvaxning, för DIY finns reparations och återvaxningsset. Resultatet blir mycket bra och kostnaderna är rimliga. Rekommenderas
 
Prata med en återförsäljare för Barbour är även mitt tips. Mina föräldrar gjorde det med en gammal oljerock och den höll åtskilliga år och såg fin ut hela vägen.
Numera används den av mig som slit-och-slängplagg då den har slitits sönder på många ställen. Men så har den oxå säkert 25-30 år på nacken
__
Fredrik
 
Tack för tips om Barbour-vaxet!!! Ska jag absolut kolla!

Tyvärr är min jacka av ett mer modest märke, så gissar att en Barbour-behandlare inte tar emot den, men tips och DIY-kit kan de säkert kränga mig ändå! =)

Uppdatera gärna hur det gick med G-1000-jackan sen också, är nyfiken!
 
Bumpar tråden, hur gick det med G-1000 jackan? Har själv funderat på Barbours vax, då jag tycker att grönlandsvaxet lämnar en del att önska...
 
Vax??

Hej.. Har använt Barbours impregnering en del. Var försiktig när ni använder det på ofodrade jackor,det kan fläcka underliggande plagg,om det ligger tjockt. Jag brukar smälta vaxet på spisen försiktigt,och stryka ut det med en bit skumgummi. Lite i taget. Det går ganska sakta,men jag gör inte det varje dag. När det är klart,så brukar jag värma hela jackan med en fön,då kan man jämna ut vaxet,och har man missat nånstans så blir det också utjämnat.
Kanske det går bättre/fortare i en varm bastu?? Nikwax har haft sprutapåflaska i olika färger,men jag vet inte om den finns kvar i sortimentet.
Jag vet att om man maskintvättar en mörkgrön Barbour,så får den samma färg som den klassiska gröna G1000jackan,när den torkar. mvh borano20
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sky_eye Behandla oljerock Gör det själv 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...