objektiv till en canon eos 50d?

Hej!

Jag funderar att kasta mig (eller mina pengar?) in i DSLR-världen, då jag känner mig begränsad med min nuvarande canon powershot G10 utrustning. Efter lite sökningar och recensionsläsande tror jag att en canon eos 50d kan var bra (funderade även på nikon d90). Det jag dock inte funderat så mycket över är det här med vilket objektiv som kan passa. Visst, det beror på vad jag vill plåta, hur mycket jag är beredd att spendera, etc... Det jag söker är något som kan göra kamerans optik rättvisa kombinerat med en så pass bred repertoar som möjligt. Är Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM ett bra alternativ?

Nån som vet hur länge det medföljande batteriet räcker?

Tacksam för svar!
 
Att få tillgång till längre brännvidder kan vara en orsak till att gå över till en systemkamera, men att välja en långzoomare som förstaobjektiv tycker jag är dumt. Det är otympligt, ljussvagt och begränsande.
Bara du själv vet vad du tycker är begränsande i dagsläget, så det är bara du som kan svara på vad du behöver. Personligen tycker jag att en normalzoom kan vara bra att börja med. Det tar ett tag att lära sig olika brännvidder och en långzoomare kommer göra inlärningskurvan längre.
 
Hej!

Jag funderar att kasta mig (eller mina pengar?) in i DSLR-världen, då jag känner mig begränsad med min nuvarande canon powershot G10 utrustning. Efter lite sökningar och recensionsläsande tror jag att en canon eos 50d kan var bra (funderade även på nikon d90). Det jag dock inte funderat så mycket över är det här med vilket objektiv som kan passa. Visst, det beror på vad jag vill plåta, hur mycket jag är beredd att spendera, etc... Det jag söker är något som kan göra kamerans optik rättvisa kombinerat med en så pass bred repertoar som möjligt. Är Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM ett bra alternativ?

Nån som vet hur länge det medföljande batteriet räcker?

Tacksam för svar!

Första frågan är som du själv skriver; Det beror på vad du vill fota! Och det talar du aldrig om, så då är det omöjligt att ge något vettig råd. :)
Nästa fråga är vad det är som du känner är begränsande med G10?
Borsett från det håller jag med Erik, ett 70-300 som första (enda?) objektiv låter inte helt rätt, om man nu inte verkligen vet att det är precis vad man behöver..

Batteriet sägs räcka till ca 640 bilder.
(http://www.dcresource.com/reviews/canon/eos_50d-review/)
 
Har en 50D själv - och flertalet objektiv till den (för olika ändamål). Har haft kameran i ca ett år och är helnöjd. Batteriet räcker ganska länge - exakt hur många bilder den räcker till beror på hur du fotar. Om du använder live-view-funktionen mycket (t.ex. vid makrofoto) går det åt mer batteri än annars.

Om du vill ha ett objektiv att börja med skulle jag nog också rekommendera en normalzoom i intervallet 24-70 eller 28-75mm ungefär, helst med f2,8. Finns flera alternativ till Canons egen glugg (som är rätt dyr) har själv en Sigma men Tamrons motsvarighet anses ju också vara bra.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2875C

En dedikerad telezoom skulle jag nog köpa till senare.

Men det är klart att vill du bara ha ett objektiv då är det ju en s.k. superzoom som gäller med brännvidder i intervallet 18-200 eller 28-300 eller något sådant. G10:s brännvidd skulle väl motsvara ett ca 45-225 mm objektiv på 50D:n (om jag räknar rätt). Så det skulle ju motsvaras av en superzoom ungefär. Men om du bara vill ha ett objektiv så behöver du ju egentligen ingen systemkamera...
 
Men om du bara vill ha ett objektiv så behöver du ju egentligen ingen systemkamera...

Nja, det är väl kanske inte helt riktigt. Det beror ju också på vad du har för krav på kvalité etc, även om du kan hitta kompakter med samma brännviddsomfång så håller dom trots allt inte samma bildkvalité som en systemkamera.
 
Jag inledde min systemkamerakarriär med ett canon 24-105mm f4 L -objektiv som jag varit mkt nöjd med. Expediten på scandinavian photo menade att det fanns sigma-objektiv som tog lika bra bilder, enda skillnaden var att autofokus var långsammare. Eftersom jag framförallt handlade systemkamera för att kunna ta bättre bilder på hundar i rörelse så var just autofokusets hastighet en mkt viktig fråga. Så det blev ett canon även om de var dyrare.

24-105mm är ett utmärkt intervall om man tänker sig att bara ha ett objektiv. Annars är det kanske fiffigt att satsa på två stycken, exempelvis, ett 17-85mm och ett 70-300mm.

L:t ovan betyder att det är Canons bättre objektiv. Mer glas att släpa runt på men mkt bättre bilder. Objektivets betydelse för bildkvaliten är stort och det kan vara värt att tänka att objektiven ska hålla i flera kamerahus.

Du har fått tips nedan att satsa på f2.8. Ja de är allra bäst men de är också svindyra. f4 är fortfarande rätt bra och något mer överkomliga.

Det var några rader, hoppas du blir/blev nöjd med ditt inköp.
 
Canon EF 24-105/4L IS

Jag håller med "Utflyktsintresserad". Jag har en gammal Eos 10 D och har köpt lite olika objektiv men idag kan jag konstatera att detta objektiv är det som alltid sitter på. Det är så väldigt användbart. Kostade en bra slant men det är det värt.

Ibland byter jag till en mer extrem vidvinkel och ibland till ett telezoom. Men 24-105:an används till mer än 80%.
 
Tänker man ta utsiktsbilder måste man ha låg brännvidd för att få nån vidare vinkel på utsikten :) Motsvarande 26mm på min "låtsassystemkamera" är väl rätt nära vad småkamerorna brukar ligga på i allmänhet.

Din G10 har ett objektiv på motsvarande 28-140mm..
 
Canons

Powershot G10 och G11 har mycket riktigt en brännvidd på zoomen om man översätter till småbildsformatet 24X36 mm om 28-140 mm. Men i och med att Canon 50d inte har en fullformatssensor så ger ett objektiv 24-105 mm inte den relativa brännvidden. Canon 50d med 24-105 mm objektiv ger jämfört med fullformatssensor en relativ brännvidd om ca 37-165 mm. Sensorn är på 22,3X14,9 mm.

Finns en del fördelar med systemkameran jämfört med G10 och G11 t ex vid fotografering av rörliga motiv. Men kompaktkamrorna hänger sannolikt med mera och därför tas bilder med dem som inte skulle ha tagits med systemkamran.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
meto Objektiv till m43 för stämningsfulla bilder vid vandring i skogsmiljö Fototeknik 10
tango Hyfsat modernt digitalhus till minolta AF objektiv? Fototeknik 3
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
dr_ljungberg Smörjmedel till objektiv? Fototeknik 1
naz Gammalt objektiv till ny kamera? Fototeknik 5
mrmozart Objektiv till Eos300 (kanske) Fototeknik 1
LRC Fläck inuti objektiv? Fototeknik 3
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
LinneaK All-round objektiv? Fototeknik 1
at1981 Sigma telekonvertor + Sigma-objektiv Fototeknik 11
Salongssenap Ljuskänsligt objektiv? Fototeknik 5
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
Ankan82 Värdera objektiv Fototeknik 4
robkar97 Köpa objektiv från USA - tull, moms, etc? Fototeknik 4
Davva2 Vad göra med Minolta Dynax 5 objektiv Fototeknik 3
Karpaterna.se Extra ljuskänsligt objektiv Fototeknik 11
StefanP- Allround objektiv för naturfoto? Fototeknik 38
tiddelipom Objektiv Nikon D40 - D200? Fototeknik 6
ulf S Gammalt objektiv-ny kamera?? Fototeknik 5
filip_a hur mycket är mitt vidvinkel objektiv värt? Fototeknik 19
The_filth undrar om kamera objektiv Fototeknik 3
chribba vilket objektiv?? Fototeknik 3
Almquist Nikon, Blixt och Objektiv Fototeknik 3
Raskesven Vilket objektiv krävs för djuren? Fototeknik 4
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
apfaktor Begagnat objektiv Fototeknik 3
Mr Wallberg objektiv Fototeknik 6
kajma Behöver jag bättre objektiv? Fototeknik 7
steffcarro Nikon F90x "D" Objektiv? Fototeknik 2
Babbsan Köp av objektiv Fototeknik 9
philip Sigma objektiv Fototeknik 11
frapp Stora objektiv Fototeknik 9
Jojje2 Canon objektiv Fototeknik 3
PRFOTO.SE Soligor af objektiv? Fototeknik 2
johanbrask Macro objektiv Fototeknik 10
sarek2001 Soligor objektiv Fototeknik 5
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
ZoeEnPhos En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera Fototeknik 44
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
luktafotogen Billigt: CPP-100 extrabatteri till mobiltelefon. Fototeknik 5
mxsr Väska till Nikon P7000 Fototeknik 2
grodanbolle Någon som videofilmar till fjälls? Fototeknik 10
antepante filmkamera till skoterfilm Fototeknik 2
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
peter1959 Streama film till tv:n Fototeknik 7
YoinkFox Blixt till Sony a200 Fototeknik 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.