Köpa/välja billig kamera som tål tältboende

Tjo!
Har försökt att engagera mig i mitt sökande efter en billig men hållbar kamera till Min kommande cykelresa till Frankrike = mkt tältande.
Köpa vanlig kamera + bra fodral
eller köpa en köld/vattentålig kamera?

Jag är grymt snål vill jag varna och kan inget om kameror!
Sist jag köpte en sk. vädertålig kamera från olympus -06 så gick den paj efter en tält-natt i ryggsäck.

Har ni några tips?
Tack på förhand!
Hälsningar M
 
Min ricoh gr-d II har vart med om skidturer, sommarturer och långa randonnéturer. Inga problem än. Har haft ett fodral dock. Och plastpåse när det vart regnigt.
 
Köp en Dry Sack

Jag har aldrig haft problem med mina kameror på tältturer, varken sommar eller vinter, och då har jag aldrig ägt en sk vädertätad kamera. Se till att skydda den ordentligt med en vattentät packpåse, en sk Dry Sack. Då kan det regna hur mycket det vill på dig och din ryggsäck. Själv har jag en 8-liters till min systemkamera, men du som vill ha en billig (och därmed troligen liten kamera) klarar dig säkert med 4 eller 2-liter modellen.

Vill du hellre ha en vattentät kamera så finns det en del att välja på idag, som den här tex, men jag ser egentligen inte poängen, om man inte tänker bada med den förståss :)

//Björn
 
Nånstans finns det en tråd om olika vädertåliga kameror också.

Jag har en Fujifilm Z33 (lite osäker på modelnamnet) som tål att bara ner till 1.5 m djup, dvs den är regntålig. Tycker att den har funkat kanon sen jag köpte den för ett år sen. Jag är ganska slarvig men kameran är fortfarande hel. Vattentätheten är trevlig när det regnar, man slipper bry sig när man fotar (men nedpackad funkar det ju lika bra med en påse), men jag vill främst ha den för att kunna fota och använda kameran hursom helst när jag paddlar (och då blir man ju oundvikligen blöt).
 
Pentax W60 tål vatten, tecknar runt som gamla lådkameran, om än med 10M pixlar.......Men till minnesbilder och till avbildning duger den länge. Saknar genomsiktssökare.
Mitt ex har blivit genomsurt och fortsätter fungera, tills jag hittar något mindre och bättre tecknade som fortfarande tål svenskt normalväder.
 
Olympus µ 720SW

Har en Olympus µ 720SW, inte alls så bra som årets modeller av äventyrskameror, men ger okej bilder för ett billigt pris om du kan hitta en begagnad, tips kolla prylmarknaden.
 
Tänk på batteriladdning om du ska vara på bortrest länge

Jag har sedan ca 3 år tillbaka en Canon Powershot G9 och är inte direkt billig och så kräver med tillgång till 220 V för att ladda batteriet :( .

Så till ”reservkamera” (slut på kräm i batteriet och avsaknad av tillgång till 220 V) har jag köpt en Canon Powershot A1100 http://www.dustinhome.se/pd_5010224011.aspx och den är med mina ekonomiska ramar billig och framförallt den kameran har billiga AA (LR6) batterier som med min erfarenhet går att uppbringa nästan var som helt i Västeuropa.

Nu handlar jag rätt ofta på Dustinhome men när jag var in på Elgiganten för några veckor sedan. Då tog dom 2195 kronor för kameran som på Dustinhome (länken ovan) kostar 1390 kronor och det minneskort jag köpte till A1100:an kostade på Dustinhome 195 kronor om jag minns rätt, medan Elgiganten för några veckor sedan tog 399 kronor (> dubbla priset) för samma minneskort.

Så lita inte på all reklam dom dimper ned i brevlådan där dom skryter om att dom är billiga .

Lycka till med kameraköpet och med cyklingen

Per
 
Tjo!
Tack för alla tips!
Har beställt mig en Casio Exilim EX-G1 som vi skall se vad den går för.
Jag är oerhört talangfull på att utmana teknikvarors kvalité så det blir fint med en vattensäker - då min förra kamera som skulle vara fuktsäker - gick sönder efter första natten i tält. - 2 dagar efter att jag köpt den!

Kikade på flera billiga alternativ och den här ligger väl lite över det jag tänkt mig. Men förhoppningsvis är den okej. Var till att väga vilket som var viktigast när det gällde kamerornas "talanger" och casio var den med bäst manuell kontroll av de jag tittade på. Och ser inte lika hiskeligt ful ut som många andra vattentåliga kameror i den prisklassen jag kollat i.

Hälsningar M
 
Vattentät kamera

Att välja en vattentät kamera är verkligen en höjdare tycker jag. Själv har jag en Pentax Optio W 10, som har ett flertal år på nacken nu och mycket har nog hänt sedan dess. Den har i alla fall klarat ganska omild behandling och är nästan alltid med i fickan på flytvästen oavsett om det är forspaddling, stökig havspaddling eller en fikatur. Så den har genomlevt mycket badande och rollande. Men helt klart så finns det kameror som är bättre på det rent fototekniska, inget snack om det.

På sidan www.kajak.nu kan du läsa om flera olika vattentäta kameror som testats och även om vilka problem som uppstått med vissa modeller. Någon trivdes inte så bra med saltvatten exempelvis.

Det fina med en vattentät kamera är att man alltid kan ha den till hands och kan ta de bilderna man skulle missat om kameran låg nerpackad i en vattentät påse, oavsett om man är ute på paddeltur eller fjällvandring en regning dag. För mig är det viktigare att bilden blir tagen än att den har absolut toppkvalité.

Två exempel på bilder som inte skulle blivit tagen utan vattentät kamera:

1ad52dc5a1eff98c40edc22d224a0a95.jpg

Paddling i regn.

aee3b387633f113b08632e5fafd064a0.jpg

En insekt som står på vattenytan, fotograferad underifrån.

//Ala
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Damberg Köpa en lite bättre än kompaktkamera-kamera? Fototeknik 17
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
Colt3n Köpa Systemkamera Fototeknik 5
Colt3n Köpa ny kamera 10 000 - 12 500 kr. Fototeknik 1
helper Hjälp långzoomare vad köpa? Fototeknik 9
robkar97 Köpa objektiv från USA - tull, moms, etc? Fototeknik 4
366 Köpa bilder... Fototeknik 12
marion12 Vill köpa en Olympus C5050 Fototeknik 1
heka Vad ska jag köpa för skärm Fototeknik 2
Kajjan Köpa kamera i Asien? Fototeknik 4
supergeten Vad ska jag köpa..? Fototeknik 6
somule köpa kamera i japan? Fototeknik 4
tbergman Vilket stativ ska jag köpa? Fototeknik 12
petmeu Köpa Diafilm Fototeknik 3
Wengen Vart kan man köpa digitalkamera billigt på nätet? Fototeknik 10
fibbla köpa affischer med skidmotiv? Fototeknik 0
playground Jag skall köpa foto ryggsäck...... Fototeknik 1
haggstrom_maria Kameraköp - men vilken skall jag köpa??? Fototeknik 15
Vandrare Köpa lithiumbatterier? Fototeknik 8
zeromaker Köpa kamera Fototeknik 1
robbanf Köpa systemkamera Fototeknik 14
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
ao-media Vad ska man välja? Fototeknik 1
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
skwimpy hjälp att välja kamera Fototeknik 3
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
markusa Pentax K100 vs Lumix DMC FZ50, vilken välja? Fototeknik 5
BugEye Vilse i digitalkamera djungeln, vad ska jag välja? Fototeknik 10
kent36 vilken ska man välja Fototeknik 8
ninakw Vilken kamera ska jag välja? Fototeknik 2
mr_neo Vilken ska jag välja EOS -300, -33 eller -50 Fototeknik 3
torpeden Ska man välja digitalkamera eller system? Fototeknik 17
smurfen Vad välja till diabilder?? Fototeknik 4
Hagge17 Bra, (relativt) billig, enkel nybörjarkamera för vandring. Fototeknik 5
Magnus H Kamera: Liten, "billig" med grym kvalité. Fototeknik 5
henrik78 Bra systemkamera för en relativt billig peng Fototeknik 11
kanotisten billig framkallning Fototeknik 7
s022vq Billig film Fototeknik 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...