Tävling: Orust runt, 2 dgr, intresse?

Skulle man inte kunna ha ett rejält stopp varje dag efter ca 2,5mil å sen ev skicka iväg dom långsammaste först! Då är man ju rätt samlade vid dagens slut å ingen hamnar på efterkälken!

/Janne

Aha, ett slags handikappsystem inom paddlingen, finns det nåt sånt fresten?
 
Skulle man inte kunna ha ett rejält stopp varje dag efter ca 2,5mil å sen ev skicka iväg dom långsammaste först! Då är man ju rätt samlade vid dagens slut å ingen hamnar på efterkälken!
/Janne

Tror att de som verkligen vill rejsa inte uppskattar långa nedkylningspauser.
 
Skulle man inte kunna ha ett rejält stopp varje dag efter ca 2,5mil å sen ev skicka iväg dom långsammaste först! Då är man ju rätt samlade vid dagens slut å ingen hamnar på efterkälken!

/Janne

Jag hänger gärna på om min skadade axel hinner bli återställd. Med 2 1/2-milspassen kommer jag ju att bli förnedrad massor med gånger, vilket är det bästa jag vet

/Rune
 
Verkar vara en lagom lång sträcka, måste nog byta sits först annars blir det inte roligt.... ;)
 
Har svårt hålla mig ifrån tråden ;)
Tror det kan bli otroligt kul bara vi kan enas om "reglerna" Tycker själv att kanoten/kajaken ska vara valfri! Gärna Surfski,dom får ha packningen surrad på akterdäck eller i ryggsäck ;)
Alla som är intresserade av detta får jättegärna höra av sig på tråden! Det behöver ju inte vara en tävling för eliten utan ett årligen förekommande äventyr för oss vanliga! Som typ VätternRundan är för cyklister!

/Janne
 
Härligt!

Fantastiskt kul att så många vill vara med!

Blade06 sa:
trots att det inte är världens roligaste väg "mitt på fjorden" om man gjort det förut
Sant! Men det finns flera anledningar till varför jag föreslog runt Orust. Dels innebär det att man börjar och slutar på samma ställe (mycket positivt ur logistikhänseende), utan att behöva paddla samma sträcka två gånger. Dels är sträckan lagom lång. Dels får man se många smultronställen av Bohuslän, utan att behöva passera några kritiska punkter (typ Tjurpannan, Stångehuvud, Islandsberg etc). Kort och gott: jag vill göra det så enkelt som möjligt för så många som möjligt att vara med. MEN! Att paddla runt Orust är bara ett förslag. Som jag skrev så är det INTE jag som arrangerar detta, utan alla vi som tänker paddla arrangerar detta TILLSAMMANS. Således är det grymt positivt om någon har något förslag på någon annan bandragning (i bohuslän) som uppfyller grundtanken med tävlingen. Sedan bestämmer alla deltagarna tillsammans vilken bandragning som är roligast, och sedan kör vi på den. Upp med era förslag! Eniro.se har en bra karttjänst där man kan enkelt kan rita in streck i kartan, och se hur långt det blir ("mät avstånd").

Blade06 sa:
Man kanske skulle ha ett lunchuppsamlingsställe/gate som skall passeras halvvägs längs varje dagsetapp? Då finns det ju en chans att någon ser någon under dagen ;-)
Trevligt förslag! Erik skrev iofs en klok kommentar om att dom som verkligen vill rejsa kanske inte vill ha långa nedkylningspauser. Men åter igen: det är helt upp till oss som kommer paddla. Om merparten tycker det är bra, så gör vi så.

Blade06 sa:
betona att man inte behöver kunna 100 olika rolltekniker, tillhöra sverige-eliten, utan egenmäktigt efter egen förmåga kan paddla sitt eget "race" i valfri stil och intensitet... ;-)
Exakt, klockrent formulerat! ALLA är välkomna. Det ska inte spela någon roll om man vill tokrejsa, semesterpaddla, stila genom att göra en roll var 100:e meter, paddlar vinge eller grönlandspaddel, sitter i en värstingkajak eller badkar, använder roder eller skädda. Det viktiga är att man vill paddla långt, och ha kul. Hur man väljer att paddla, och vad man väljer att paddla med, är skit samma.

Blade06 sa:
Vad med att ha ett "race" i nord-sydlig riktning? Vi har ju förutom "fjordarna" runt Orust en ganska fin ytterskärgård att skryta med...
Det var min första tanke (Svinesund --> GBG). Det jag gillar med den är att respektive dagsetapp verkligen blir lång om man ska genomföra det på två dagar, en riktig utmaning! Men dels är jag rädd för att det blir för elitistiskt (Buffalo Bosse som bara nöjespaddlar skulle nog inte ge sig på en sådan utmaning), dels uppstår logistikproblem för deltagarna.
Om vädret tillåter skulle man kunna justera hemvägen från Vallerö så man paddlar via utsidan Gåsö skärgård, in i Nordströmmarna och vidare enligt ursprungsförslaget. Det blir endast 8,4km extra att paddla, men man får väldigt fin skärgård den sträckan. Men, som sagt, den sträckan är synnerligen väderberoende.

ulfjohansson sa:
Se bara till att det inte krockar med något annat viktigt typ Stocken, DKM+ eller MKKs veckotur
Japp, det få vi se till att fixa tillsammans! DKM+ är ju den 8:e augusti, vilka datum är de andra evenemangen? När i sommar passar bäst för er (alla som vill delta) att genomföra tävlingen? Personligen är augusti bäst, eftersom vi får tillökning i april.

Stuvarn sa:
Skulle man inte kunna ha ett rejält stopp varje dag efter ca 2,5mil å sen ev skicka iväg dom långsammaste först! Då är man ju rätt samlade vid dagens slut å ingen hamnar på efterkälken!
Mycket bra argument. Det borde ju onekligen bli trevligare om alla kommer fram mer eller mindre samtidigt, och man kan laga mat tillsammans och snacka skit.

Stuvarn sa:
Har svårt hålla mig ifrån tråden
Det är så det ska vara. Vi skapar ju detta tillsammans =)

Stuvarn sa:
Tror det kan bli otroligt kul bara vi kan enas om "reglerna" Tycker själv att kanoten/kajaken ska vara valfri! Gärna Surfski,dom får ha packningen surrad på akterdäck eller i ryggsäck
Instämmer! För min del får folk paddla precis vad tusan som helst, så länge dom tar sig fram med paddelkraft. Ju färre regler desto bättre.

Stuvarn sa:
Alla som är intresserade av detta får jättegärna höra av sig på tråden! Det behöver ju inte vara en tävling för eliten utan ett årligen förekommande äventyr för oss vanliga! Som typ VätternRundan är för cyklister!
Huvudet på spiken!

Hoppla! Det blev ett rackarns långt inlägg. Har några funderingar & frågor kring hur vi strukturerar upp detta på bästa sätt. Skriver dom i ett nytt inlägg istället. Återkommer inom kort =)
 
Senast ändrad:
Hur ska vi strukturera?

Nu när det känns solklart att intresse finns (8st uttalat intresserade inom 1 dygn), och att vi kommer genomföra detta, är nästa fråga: hur strukturerar vi detta på bästa sätt?

Vi har ju ett antal beslut som vi måste fatta gemensamt (datum, tider, bansträckning, regler, osv) och lite administration (summering så nya personer som upptäcker tävlingen snabbt kan läsa in sig på vad som gäller).

Hur löser vi detta på bästa sätt? Några tänkbara alternativ:
1) Vi diskuterar i denna tråden och jag summerar i första inlägget det vi gemensamt kommer fram till.
2) Någon sätter upp ett separat forum för detta (kan vara på en egen site).
3) Vi skapar en e-mailinglista

Fler alternativ?

Alla alternativ har ju sina för- och nackdelar.

Om vi kör på i denna tråden är en stor fördel att många kommer upptäcka tävlingen. Nackdelen är att det kommer bli grymt rörigt.

Om vi skapar ett nytt forum för tävlingen (kan vara på en helt egen site) är fördelen att vi kan ha en tråd för varje fråga, och man kan enkelt skapa omröstningar. Det blir strukturerat helt enkelt. Nackdelen är att kanske inte lika många hittar dit?

e-mailinglistor är smidigt. Man kan ha en rubrik för varje ämne osv. Nackdelen är dom flesta redan idag får på tok för många mail per dag, och det blir ännu svårare att upptäcka för någon som inte sett denna tråden.

Vad tror ni, vilket är den bästa formen för att få till detta? Fler för- & nackdeler med respektive alternativ?
 
Gemensam målgång kan lösas på ett annat sätt än att eliten får "kallna" halvvägs. I det fallet kommer de långsamma fram till vilan och får starta nästan direkt igen medan eliten får en lång vila...

När Värmdö runt diskuterades för några år sedan nämndes grupper med olika prestationsmål. Det skulle gå att göra även här.

Gör olika starter för de som vill flåpaddla i ett sträck, de som vill paddla snabbt med en mat/kisspaus, de som vill paddla hyfsat med 2-3 pauser och de som vill paddla långsamt med 4-5 pauser.

De långsamma får starta först, en timme senare nästa gäng osv...
 
Gemensam målgång kan lösas på ett annat sätt än att eliten får "kallna" halvvägs. I det fallet kommer de långsamma fram till vilan och får starta nästan direkt igen medan eliten får en lång vila...

När Värmdö runt diskuterades för några år sedan nämndes grupper med olika prestationsmål. Det skulle gå att göra även här.

Gör olika starter för de som vill flåpaddla i ett sträck, de som vill paddla snabbt med en mat/kisspaus, de som vill paddla hyfsat med 2-3 pauser och de som vill paddla långsamt med 4-5 pauser.

De långsamma får starta först, en timme senare nästa gäng osv...

Du har helt rätt Erik,så får det bli ;-)
Men ska inte bli för kaxig, körde idag ett lagom snabbt 25km pass å kom knappt ur kajaken efteråt! Hur f-n ska jag klara den 4-dubbla distansen?
Vi kanske skulle köra ett 1 dagars lopp på 1/2 distansen(ca 55km) nu på vårkanten? Bara för att träffas å köra ihop oss lite, eller vad säger ni ;)

/Janne
 
Prio ett, enligt min mening, måste vara att bestämma ett datum för racet.
För mig så är DKM helgen den enda helgen som jag har bokat något på.

/Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Andersson Tävling: Göteborgs Kajakrace, intresse? Paddling allmänt 44
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
Stuvarn Saknar en tävling för havskajaker i havsmiljö! Paddling allmänt 24
avslutat medlemskap 1003 Tävling/lek? Paddling allmänt 9
fibbla TÄVLING FÖR GLADA MOTIONÄRER Paddling allmänt 0
jonssonmartin Långdistans paddling Tävling???? Paddling allmänt 5
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
Gustav Cronhamn Run Tjörn och Orust Paddling allmänt 8
karinoj Övernattningsplats runt Stocken/Orust Paddling allmänt 3
fredric_verklig.se Paddling från Stocken (Orust)? Paddling allmänt 1
jonta Paddling i Bohuslän Orust! Paddling allmänt 2
Orust Paddling allmänt 1
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
LinaHa Östersjön runt Paddling allmänt 0
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
BS tältplatser runt Kållandsö och Lurö Paddling allmänt 1
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
Grönblad Packrafting runt Stockholm Paddling allmänt 2
friluftaren Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser? Paddling allmänt 13
thureb Dagstursförslag Stockholm 1 Härsö runt Paddling allmänt 0
greendanger Hur svårt att inte slå runt? Paddling allmänt 12
s3.n Tips på övernattningstur runt Örebro! Paddling allmänt 4
fetgris Mälaren-hjälmaren runt Paddling allmänt 7
Ha st Lidingö Runt – träningspaddling 25 km, följer du med? Paddling allmänt 5
Kajak Cykel Hyresvilkor, kajak runt Kinda Kanal Paddling allmänt 15
Johan.Larsson Event - Paddla Viaredssjön runt 14/8 2011 Paddling allmänt 0
maddebjörkö Paddling runt Skärhamn Paddling allmänt 1
info19 Motionsloppet Tylön Runt Paddling allmänt 6
Leo_73 Runt Vänern Paddling allmänt 21
hisbro kajak klubb runt Grebbestad ? Paddling allmänt 4
paugusts Iläggsplatser runt Göteborg? Paddling allmänt 12
anna-r Vi är på väg runt västsverige, några tips? Paddling allmänt 2
19780 Kajak runt Korsika Paddling allmänt 2
Peifen Runt Irland Paddling allmänt 2
fraewu Paddla runt Vancouver Paddling allmänt 4
surpaleijon Är det farligt att slå runt? Paddling allmänt 23
Rindmyr Paddla igenom eller paddla runt!? Paddling allmänt 6
hassex Filmtajm Djurgården runt på 9min Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Skapa ditt eget "Jogersö Runt" Paddling allmänt 14
Kjell Lundgren Ekoln Runt 2008 Paddling allmänt 2
Vandrare För er som tröttnat på att läsa om att paddla Sveriges kust runt Paddling allmänt 2
Nixons Paddelhelg runt Stocholm, var? Paddling allmänt 3
Alexander85 Paddla runt England? Paddling allmänt 7
Friluftsnomad Paddla runt Östersjön? vill du med Paddling allmänt 0
Kjell Lundgren Motionslopp Ekoln Runt i Uppsala 19:e Augusti Paddling allmänt 5
Arneri Paddla Värmdö runt den 22:a juli! Paddling allmänt 3
undersidan Runt sveriges kust... i roddbåt Paddling allmänt 0
quadrix Helgpaddling kajak runt stockholm.. Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...