Lära sig hålla andan + våtdräkts tips

Hej

Jag är inte så sugen på att direkt börja fridyk, men skulle behöva tips på hur jag skulle kunna förbättra min förmåga att hålla andan.
Hur man på ett bra sätt kan träna mig själv, och görna tips på enklare övningar.
....är tacksam för alla råd jag kan få.

Sen hade jag även tänkt att skaffa mig en våtdräkt och söker då en model som är helsvart...utan några gula, röda eller blå, färgfält :)
Har letat runt men inte lyckats hitta någon helsvart...

sen en tredje fråga....hur tänker jag angående att välja tjockleken på våtdräkten ?

Tackar på förhand...
 
Luftförbrukning är till viss del om kondition, till störst del om vana men också frekvens. När jag började dyka hade jag som löpare rejält mycket bättre luftförbrukning än mina jämnlika. Instruktörerna som dykt länge hade överlägsen. Sedan när jag fick ordning på mina prylar och kunde slappna av så sjönk den något till, medan en del nervösa personen behöll sin tidigare. Dyker jag fler än två gånger per vecka så brukar den sjunka också något som även mina instruktörer bekräftar..... dvs försök träna löpning, cykel, simning - träna på att hålla andan och att röra dig avslappnat - och gör det ofta.

En helt svart dräkt är totalt helidiotiskt och jag hoppas inte du hittar någon kedja som säljer någon.

Tjockleken på våtdräkt handlar ju egentligen bara om hur kallt du tänker dyka. I "tropikerna" brukar de ju köra med 3 mm. Själv har jag en 7 mm här hemma som jag dyker på västkusten med.
 
Jo jag förstår att färgerna färgerna är till för ökad synlighet.
Finns ju helsvarta torrdräkter....
Jag har ju sett helsvarta dock inte i model som passade mig.

Tack för tipsen....verkligen uppskattat !
 
Men det är vanligt att man väljer helsvart eller blå och det är färger som oftast finnas i sortiment. Om du vill ha det så är det väl inte så farligt, specielt om du ska fridykna. Spearfishingdräkt med kammofärger/mönser finns ju också.
Det finns många märken att titta på, tyvärr bor jag själv i en stad långt från butik, leverantör.. Menar det är bra om man kan prova och så. Men specialsydda elios sub eller marea sub är fin, inga dräkter kan nog göras lika bra och kostar ungefär 200euro.
 
Tänkte bara säga det om tjocklek.. För jag har funderat på dräkt själv. Om du ska ha en fin dräkt, finns grymt fina med olika beläggningar. Det beror på alltid på vad man ska göra.. Jag har känt tyget från ren tävlings fridykardräkt och jag tror att jag lätt skulle he sönder det. Jag skulle nog välja en med förstärkning på knän, armar, iaf 5mm, om man ska sitta på saker. Lycka till med dykningen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DannySki Bästa tropiska land att lära sig dyka? Dykning 11
johanna29 vill gärna lära mig dyka (m. m) Dykning 8
FRLR Ta sig till Narvik med Tågkompaniet!? Dykning 3
Ogge att hålla andan Dykning 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.