Erfarenhet av Yashica T4 (T5) ?

Hej

Är det någon som har erfarenhet av Yashica T4 väderskyddade kompaktkamera?

Eller någon annan väderskyddad 35mm kamera utan zoom?

Någon som har ett bra tips på dylik kamera som klarar DIAfilm?
 
jag hade en....liknande iaf

Jag hade en väderskyddad Yashica utan zoom för ganska många år sedan. Den var typ helkass. Spolade tillbaka filmen utan att den var färdigtagen flera gånger under vår fjällvandring, inte så kul. Det var nå andra problem också med exponeringen tror jag. Hur soim helst bytte vi ut kameran mot en pentax ESPIO som fungerat klanderfritt. Den är inte väderskyddad men har iaf klarat en del yttre våld.

Vad gäller Yashican så var det som sagt var rätt länge sedan, ca 6-7 år sedan skulle jag gissa. Modellen var säkert inte den samma (de har säkert blivit bättre) och min var förmodligen ett måndags ex. Dock ska det mycket till innan jag köper en Yashica igen. Dessuto tycker jag att ett zoomobjektiv på iaf 2 ggr är ett stort lyft för en kompaktkamera.

Andra åsikter?

/Andreas
 
har inte det diskuterats tidigare?

jag har för mig att just YT4 (kanske T5) har diskuterats i nån annan tråd. för att svara på frågan:

jag har aldrig hört ngt negativt om modellen i fråga. jag har rätt mkt kompisar i USA och där är den det naturliga valet av kompaktkamera hos klättrare och skidåkare som behöver en robust kamera som klarar väta någorlunda bra. skarp optik och bra exponeringsmätning har den också. det finns en zoomvariant också tror jag. jag har tänkt köpa en själv så fort jag får lite pengar över (dvs typ aldrig).
 
Yaschica

I Sverige nu ska den heta T5.
Vad jag har hört så ska den med sin Carl Zeiss optik va en av dom skarpaste kompaktkamerorna på marknaden.
Däremot så ingen exponeringskompensation vilket kan bli en del felexponerade diabilder.

Här finns testkommentarer man kan läsa:

http://www.photographyreview.com/reviews/PointNShoot_cameras/product_5357.asp

Det finns en bla en Contax TVS111 som e grymt skarp men kostar över 10000:-
Har testats i Foto.

Annars ska ju Ricoh GR1s va den som e både liten skarp o har manuella inställningar som exponeringskompensation. Å som då funkar med dia.
Kostar runt 4000:-

Men jag tror att ingen av dessa är speciellt skyddade mot vatten.

/John
 
Har en T5D !

Har en Yashica T5D sedan ett par år, har fotograferat c:a 50-100 rullar med den. Hittils har mekaniken fungerat utmärkt i all möjlig väderlek. Allt från +40 till -40, fukt och snö. Kameran har dessutom varit med på ett antal klättringar där den tagit extra stryk.

Funktionen ger jag altså högsta betyg!

Optiken då?
Med Carl Zeiss eagle-eye borde optiken slå det mesta i samma klass. Men tycker att den varken är bättre eller sämre än andra kameror i samma prisklass.

Sammantaget så rekomenderar jag en Yashica T5, men tro inte att optiken är överlägsen!

Några av mina bilder med kameran finns här på utsidan under mötesplats/fotoalbum.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PRFOTO.SE Soligor 4,5-6,7/100-400mm, Erfarenhet? Fototeknik 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...