Lätta, korta hälremsfenor?

Mina "Technisub Aqualung"-fenor är väl rätt ok i vattnet men de är långa, tunga och klumpiga att transportera, särskilt om man ska ta med dem på flygresor m.m. Någon som har färska goda eller dåliga erfarenheter av lätta, korta hälremsfenor? Verkar vara på modet att de ska vara "kluvna" nu. Alla är "revolutionerande" enligt produktbeskrivning.. Max-fart är inte så noga för mig, har aldrig haft problem att hänga med.
 
Mina "Technisub Aqualung"-fenor är väl rätt ok i vattnet men de är långa, tunga och klumpiga att transportera, särskilt om man ska ta med dem på flygresor m.m. Någon som har färska goda eller dåliga erfarenheter av lätta, korta hälremsfenor? Verkar vara på modet att de ska vara "kluvna" nu. Alla är "revolutionerande" enligt produktbeskrivning.. Max-fart är inte så noga för mig, har aldrig haft problem att hänga med.

Jaf ser att ingen svarat här. Jag är ju mer hälfena än hälrems åså.. Men klumpiga känns hursomhelst aldrig bra. Och det där med kluvna är väl inte alls så bra heller.. Titta på scubapro nordic fin eller jetfin.

L
 
jag har aldrig sett vikten på hälremsfenor som ett problem, dom gånger jag reser med dykutrustning och behöver hälremsfenor så är dom det minsta problemet.. skall jag flyga och dyka i varmare länder så gillar jag helfotsfenor, dom är smidigare och lättare..
 
oj det var en gammal tråd ni lyften upp!

det slutade så här: någon vecka efter jag gjorde inlägget blev de fenor jag inte var helt nöjd med (plus resten av ABC-kittet) stulna ur en hyrbil på Gozo.. Det var förstås surt. Helt utan dykprylar (förutom dykdatorn o snorkeln) gick jag veckan efter in på dykcentret i Sliema på Malta och köpte vad de hade av fenor, mask, neoprenskor etc.

Fenorna blev förresten "Cressi Rondine" , för all del lite kortare och lättare än de föregående (komposit, de tidigare var helt i gummi), men ingen stor skillnad..

Sen - Bara några dagar efter inköpet och innan jag hade hunnit provat nya fenorna och resten av kitet, 3e Juni, kraschade jag rejält på cykel där det blev några frakturer i lårben och bäcken..

Det är först nu jag är tillräckligt återställd för att ev. kunna dyka även om jag helst inte skulle bära hela utrustningen på land eller göra "giant stride" ner i vattnet etc ännu på ett tag.

Så de nya fina fenorna ligger i en garderob, och väntar på premiärdyket..

Kanske blir Thailand eller Röda havet i vinter, får se hur de funkar då..

:)
 
Fenorna blev förresten "Cressi Rondine" , för all del lite kortare och lättare än de föregående (komposit, de tidigare var helt i gummi), men ingen stor skillnad..

Jo fast jag tycker ju att kompositfenor kan vara plastigt. Plastigt skit, inte samma bra gummifena som förr. Men rondine är fin "hursom":)
 
Mina "Technisub Aqualung"-fenor är väl rätt ok i vattnet men de är långa, tunga och klumpiga att transportera, särskilt om man ska ta med dem på flygresor m.m. Någon som har färska goda eller dåliga erfarenheter av lätta, korta hälremsfenor? Verkar vara på modet att de ska vara "kluvna" nu. Alla är "revolutionerande" enligt produktbeskrivning.. Max-fart är inte så noga för mig, har aldrig haft problem att hänga med.

Ja detta var en gamal tråd, men ändå: på gamla goda UV-rugbytiden var vi några som kortade av fenorna ner till maxlängd. Detta kan vara värt att testa om du hittar/har ett par fenor som är perfekta förutom längden. Just längden har begränsat mig, bökigt att få ner i väskor m m.


Anders gbg
 
Lätta hälremsfenor

Många som dyker året runt i Sverige, använder en gammal typ av gummifena som har ett urprung långt tillbaka i tiden till slutet 60 tal, men som nu är mest känd som Scubapro Jet Fin.

Den fenan är mycket kraftig men tung, och passar inte speciellt bra att passa i väskan vid reser.
Men liknade utförande finns, i lättare plastmaterial och känns ungefär som Scubapro fenan, bortsett från vikten.

plastjet.jpg
 
Hejsan,

gammal tråd eller inte, men att Force Fins är dåliga i strömmigt vatten är BS ;-)

Dom funkar minst lika bra som alla andra, min tjej kör med dom och är alltid bland dom "snabbasta fast samt mest lugna" under vattnet. Force Fins är kanon bra i vrak, eftersom dom är korta. Själv har jag dom fantastiska men mycket tyngre och större Apollo Bio-Fin Pro. Personligen gillar jag dom bättre än FF eftersom om vi simmar riktigt lågt över en grumlig botten (Vobster Quay i Bath, UK, t.ex.), så virvlar mina upp betydligt mindre kravs än hennes FF, som ger rejäl "kick" av vatten neråt. Men inte värre än andra. Faktum är iaf att FF är total ur-bra om man blir trätt av andra fenor. Och då har det inte mycket med "att man inte är tränad nog att göra, utom att man helt enkelt behäver mindre energi att ta sig fram, och att man använder mera av ben musklerna istället för fot-muskeln (ursäkta, men jag kan inte dom riktiga namnen...)

Att sen alla FF fenor utom ForceFin Pro har idiotisk prislapp (titta på Force Fin Extra t.ex.) är ju en helt klar grej ;-)

Happy diving!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.