Får Cmas 1* dyka med padi OW?

Hej!
Min flickvän har ett cmas cert (en stjärningt) och jag har ett PADI open water.

Hon är osäker på om hon enligt sitt cert får dyka med mig, eller måste ha någon som har lägst Advance open water PADI eller cmas 2 stjärnigt med sig.

Någon som vet!?

Tacksam för svar, gärna med hänvisning som jag kan visa henne.

(Handlar alltså inte om att vi tvivlar på varandras kunskaper utan vi vill bara veta vad som gäller. Dyka med varandra kommer vi göra iaf)

Är det möjligt för henne att gå en advace open water PADI kurs med mig sen om vi får lust, med hennes CMAS i grunden istället för ett Open Water?
 
sir_erken; sa:
...
Hon är osäker på om hon enligt sitt cert får dyka med mig, eller måste ha någon som har lägst Advance open water PADI eller cmas 2 stjärnigt med sig.
...

Förstår inte riktigt frågan, varför skulle hon inte få dyka tillsammans med dig? Är ingen expert på cmas utbildningssystem, men generellt skulle jag tro att ett cmas 1-* cert till vissa delar kunskapsmässigt överträffar PADI's OW-cert, åtminstone när det gäller vattenvana (tömma mask, borttappad regulator, ta av/ta på luftpaketet under vatten osv. osv.). Cmas utbildning är helt enkelt mer omfattande, kanske inte vad beträffar teorin men definitivt avseende vattenövningarna. Om cmas 1-* skulle motsvara PADI Advanced så får hon - men inte du - dyka djupare än 18 meter. Men det tror jag inte är fallet, PADI Advanced motsvaras nog snarare av cmas 2-*. Med ett cmas 1-* cert borde din tjej vara mer än väl kvalificerad för att gå PADI's Advanced kurs tillsammans med dig.
 
för sportdykning finns inga regler...

Det finns inga regler för hur sportdykning skall/bör bedrivas i landet. Däremot finns det inofficiella regler hur dykning bör bedrivas, instiftade av de olika företag/föreningar som bedriver dykutbildning. I princip kan man säga att om man har tillräckliga kunskaper för att genomföra ett dyk, vet man det. Om man däremot känner sig osäker kanske man inte har torrt på fötterna och bör därför avstå.

Bifogar ett citat från en rapport från haverikommisionen förra året:
"1.7.2 Bestämmelser för sportdykning
Det är tillåtet för vem som helst att sportdyka i Sverige. Det finns inga myndighetskrav
på att ha genomgått någon särskild utbildning och det finns
inte heller några sådana krav på dykarinstruktörer eller dykutbildare."

http://www.havkom.se/virtupload/reports/ro2005_01.pdf

Om detta är rätt eller fel är däremot lite mer oklart. Jämfört med att framföra en båt under 12x4m? Där är avsaknaden av regler i stort likadan. Om man däremot jämför med att köra bil eller flyga segelflygplan är det helt annorlunda, där finns det myndighetskrav på utbildning, och det är även myndigheten som utfärdar körkortet/certifikatet.

I frågan om någon får gå en viss kurs så är det helt enkelt så att den som håller kursen bestämmer, eftersom det inte finns någon lag som styr... Fråga den tilltänkta dykskolan.



[Ändrat av eriksjoberg 2006-07-14 kl 02:41]
 
Googlade lite snabbt och hittade detta:
http://www.soc.soton.ac.uk/OTHERS/SDSC/cmaspadi.html

Om jag förstår den sidan rätt så är din flickvän kvalificerad till att gå PADI Rescue diver , medan du måste ha Advanced open water Plus för att få gå en CMAS 2-stjärnig kurs / PADI Rescue diver.

Om jag minns rätt så ska en en-stjärnig CMAS dykare ha en minst 2-stjärnig med sig enligt CMAS (rekomendationer). Men kommer inte ihåg om det är för alltid eller om man efter ett visst antal fadderdyk får dyka utan en 2-stjärnig dykare.

Är ingen expert inom området då jag inte ens har något eget dykcert. men har däremot länge funderat på att ta..
 
Skadestånd vid olycka

Här kommer lite tråkinformation från juridiska området.

När domstolar skall fastställa om man varit vårdslös om det händer en olycka och någon gör ett skadeståndsanspråk så kommer domstolen, när det saknas lag om hur ett ansvarsfullt agerande bör vara går domstolen till de ledande organisationernas riktlinjer. Således kan man anses vårdslös och därmed ökad risk att få en fällande dom.

Att följa regler fastställda av ledande organisationer, som CMAS riktlinje att CMAS * skall dyka tillsammans med CMAS** eller motsvarande, är att rekommendera.


Lycka till med dyken.
Bästa hälsningar/Gotthard
 
Tvivlar

Med all respekt men jag betvivlar starkt att domstolar tar endast CMAS "krav" som alternativ lagstiftning bara för att dykaren är utbildad av CMAS. Jag tillhör en dykorganisation som heter GUE och där finns vissa kvar och rekomendationer, PADI, NAUI osv har sina. Om 2 personer dyker, den ena tillhör CMAS och den andra PADI så kan dessa personer inte betraktas olika av eventuell domstol. Domstolar tenderar se på allmän praxis. Ett dyk ska genomföras inom de begränsningar ens utbildningsnivå gett.
Mitt svar till frågeställaren är som tidigare skrivits; är du bekväm att dyka med honom så kan du dyka med honom givet att dyket inte överskrider gränserna för den av er med lägst utbildningsnivå.
 
Får CMAS dyka med PADI

Ja det får de, men som jag förstår så är frågan huruvida en CMAS* och en PADI OW får dyka tillsammans utan någon som har en "högre" utbildning.
Dvs om inte de skall dyka med en CMAS ** eller PADI AOW.
Rekomendationen från CMAS/SSDF är att den * skall dyka med en ** som har minst 15 timmars dykerfarenhet.
Hur det fungerar inom PADI vet inte jag men antar att det är något liknande med OW och AOW.
Sedan vad man har för utbildningsbakgrund är inte det viktiga utan erfarenheten och utbildning.
 
Notera att CMAS också förordar ytorganisation med en utbildad dykledare.

Hur som helst är svaret på frågan nej, några juridiska hinder för en OW och en CMAS* dyker tillsammans finns inte. Då det heller inte handlar om ett intruktör/elev-förhållande kan en domstol inte heller döma någon (instruktören) ansvarig om en olycka skulle inträffa, man har som parkamrat inget juridiskt ansvar för sin kompis, även om man nu har ett moraliskt ansvar.
 
Här kommer lite tråkinformation från juridiska området.

Vi ska nog inte glömma försäkringsområdet heller. Om man gör avsteg från praxis och något skulle hända så är jag glad om mitt försäkringsskydd är heltäckande. I Sverige är du garanterad sjukvård och eftervård via det offentliga men ytterligare stöd till rehabilitering och ersättning för kostnader mm. får man från sitt försäkringsblag. De kommer nog inte vara så tillmötesgående om man brutit mot reglerna.

Ännu viktigare är det utomlands. Där står du dig slätt i vården utan försäkringsskydd.
 
cmas en stjärnig måste ha 15 loggade dyk och eller viss botten tid.
Fram tills dess att detta är uppfyllt måste personen dyka med en två stjärnig dykare.
MEN, detta gäller enbart under dyk orginiserat av cmas ansluten dyk klubb.
sålänge det inte är ett av CMAS ansluten dykklubb organiserat dyk kan hon göra som hon vill.

Hon är certifierad dykare, men behöver lite mer erfarenhet innan hon anses förmögen att dyka på egen hand.

Så ger ni er ut och dyker på egen hand så tänk på att den som är mest erfaren också bör leda dyket. MEN båda skall vara delaktiga i planeringen och förstå och acceptera planen.
 
Det som jag kan se som ett litet problem, är att cmas använder sig av parlina under kursen det gör inte padi, så kom överens om hur ni tänker att dyka med eller utan parlina, och träna in de handsignaler som behövs för att genomföra ett säkert dyk.

Vänligen ynnfdiver
 
Parlina beror nog snarare på vilket vatten man dyker i (klart/grumligt). Jag har CMAS* och använde inte parlina under min kurs.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tuvstarr får jag låna... Dykning 1
jonb_1 Kan man ta CMAS* och sedan ta andra steget hos PADI? Dykning 7
jd Borttappat CMAS-cert. Vad göra? Dykning 1
sennen CMAS vs PADI vs NAUI vs... Dykning 10
DannySki Bästa tropiska land att lära sig dyka? Dykning 11
Lasse_H Dyka med KOL Dykning 5
EmilJohanssonn Projektarbete - Dykning i Norge Dykning 6
coraleen Dyka med panikångest? Dykning 9
Hedin2 Dyka efter rent guld Dykning 44
Joooi Dyka med simglasögon? Dykning 11
tosj00 Dyka med Padi på Zanzibar Dykning 1
danjeeel Dyka utan cert? Dykning 52
jamo Var ska vi dyka i Stockholm och med vilka? Dykning 1
Magdafjäll Ge mig tips om var jag bör dyka i Norge Dykning 13
blåjeans behöver hjälp att hitta en bra dyka skola i gbg Dykning 4
johanna29 vill gärna lära mig dyka (m. m) Dykning 8
Stesun Sugen på att börja dyka Dykning 5
fskjbolin Dyka i Asien Dykning 14
Ylvan Dyka med vithajar? Dykning 6
Sidni Dyka Sipadan Dykning 5
linny_88 Dyka med astma? Dykning 9
pajaflow Dyka i Krabi Dykning 5
pajaflow Dyka Frankrike Dykning 0
pajaflow dyka mallorca Dykning 1
Nattliv Vill ha någon och dyka med! Dykning 1
magos584 Dyka i södra Tyskland Dykning 1
nestic Dyka i Luleå Dykning 4
0663 Ska dyka på Curaçau. Någon som varit där? Dykning 1
sniper Dyka med liten flaska Dykning 0
lindau Seychellerna - Dyka Dykning 0
jayamila dyka bland fiskar och koraller. Dykning 3
Dyka på island? Dykning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...