Malaysia o centralamerika?

Ska ut och resa i ett år. Bland annat till Malaysia, Nya Zeeland, Costa Rica och hela vägen upp till Mexico.

Är det någon som har grymma tips på bra dykplatser?

Hur är hyrutrustningen generellt?

/p
 
Läs under inlägget Dykning i latinamerika ang dykning i Honduras.
På Utila är utrustningen och säkerheten mycket bra, som på vilket svenskt ställe.
 
Grym dykning

Hej

Vill gratullera till ett bra val av resmål.

Passerar du Playa del Carmen/Tulum i Mexico rekomenderar jag dykning i Cenoterna.
En cenot är en undervattensgrotta som ansluer till
de underjordiska älvarna som rinner under Yukatanhalvön.
En otrolig upplevelse men enbart för den erfarne.

Passerar ni sedan Belize. Kan jag rekomendera ett par dagar på Caye Caulker (en ö) och därifrån åka på en dyktur till Bluehole. En stor Atoll med ett djup på ca 800 m.
Under dyket gör man en nedstigning till 50-55 m där ett massivt grottsystem sträcker sig runt atollen.
Här gör du sällskap med mängder av revhaj och hammarhaj.

Jag sparar det bästa till sist.
Du måste bara åka till Honduras och en ö som heter Utila.
Här gäller bara dykning och det till ett billigt pris.
Jag betalade 100 $ för ett packet med 10 dyk, tror det kostar 125 $ nu.
Jag träffade på valhaj 12 ggr, jättemantan 1 gg, en tjurhaj som skrämde livet ur mig och mängder av barracudas, stingrays mm.
Här finner du dyknnig av världsklass och det är mycket billigt att ta olika dykkurser

Berätta gärna om dina upplevelser när du kommer hem.
Själv åker jag till Malaysia och Borneo för att testa vattnena där.

Mvh Johan

sommaren@yahoo.com
 
pia

Hej,
ska du till Malaysia rekommenderar jag dykning på Perhentian Islands. Det är några ö:ar utanför Malaysias nordöst-kust där det är fantastisk dykning.
VI dök runt en atoll och såg jättesköldpaddor som simmade runt oss, fantastiskt!


mvh/pia
 
Costa Rica

Har dykt på Costa Ricas västkust, runt Isla del Caño i syd och Islas Catalinas längre norrut. Inga fantastiska rev (bleka färger) men rikt djurliv. Vi hade otrolig tur vid Catalinas och träffade en enormt social manta-rocka som lekte med oss i en halvtimme, mäktigt.

Väster om Costa Rica ute i Stilla Havet ligger Isla del Coco, som tidigare var ett av världens bästa dykmål, men som nu enligt vad jag har hört är ordentligt blekt och tilltufsat av El Niño.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
alex_89 malaysia, öst eller väst? Dykning 3
skojten.net Var dyker man i Malaysia? Dykning 2
SES Korallrev i Mexiko/ Centralamerika? Dykning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.