BROHOPP+BANGIJUMP

Undrar var jag kan hitta info om bro hopp och bangijump. E riktigt sugen på att börja .
Vad behövs ? o sånt ?.

/benny
 
Vad vill du göra?

Hmm, känns lite som du inte riktigt vet vad du vill göra? Jag ska inte moralpredika, men ta det för f-n försiktigt om du inte
-har mycker klättererfarenhet och vana att hantera rep/säkringar/sele etc
-skärmflyger eller
-hoppar fallskärm

Ja, det är ju en superkick när man gungar ner under en bro, men rätt mycket som kan gå fel också.

Börja med att hoppa bungy där någon som verkar seriös arrangerar det. Knyta ihop ett par cykelslangar och slänga sig från Västerbron är nog ingen höjdare:)

Pendel-dive eller king-swing ställer större krav på dig och din utrustning. Använd alltid dubbla dynamiska rep, gärna helkroppssele eller sele+slinga. Skydda repet mot slitage vid infästningen med slang eller rör, alt använd kedja högst upp... Men testa med någon som gjort det förut...
 
Re: Vad vill du göra?

föhl; sa:
Pendel-dive eller king-swing ställer större krav på dig och din utrustning. Använd alltid dubbla dynamiska rep

Dubbla dynamiska rep? Jag hoppas verkligen att du menar att man har ett reserv-rep som är slack på genom hela hoppet. Har du två dynamiska rep som båda tar belastningen blir sluteffekten att belastningen på din kropp ökar...
 
Re: Re: Vad vill du göra?

bpette; sa:
föhl; sa:
Pendel-dive eller king-swing ställer större krav på dig och din utrustning. Använd alltid dubbla dynamiska rep

Dubbla dynamiska rep? Jag hoppas verkligen att du menar att man har ett reserv-rep som är slack på genom hela hoppet. Har du två dynamiska rep som båda tar belastningen blir sluteffekten att belastningen på din kropp ökar...

brohopp skall om man gör det riktigt kunna göras med statiskt rep, själva pendlingen är ju det som minskar fångrycket. dynamiskt rep är ju dock att föredra då det medger mera "misstag".

/einar
 
naturvägledaren; sa:
brohopp skall om man gör det riktigt kunna göras med statiskt rep, själva pendlingen är ju det som minskar fångrycket. dynamiskt rep är ju dock att föredra då det medger mera "misstag".

/einar

Jag håller med dig om att man kan göra ett hopp med statiskt rep och utnyttja pendlingen, men man kan vara ute efter lite fritt fall och då vill (/skall) man ha dynamiskt. Vad är ett riktigt brohopp? Det är väl upp till den som hoppar? ;) Extremerna till brohopp är ju bungyjump (mycket dynamiskt rep) och gunga (kedjor går bra). Sen lägger man sig där man vill vara och är säker.

Mvh Björn
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...