Ventiler Exped liggunderlag

Hej,

jag har ett Exped downmat 7 som har närmare 10 år på nacken men är i jättebra skick, förutom att bägge ventilerna är trasiga. Ett försök till lagning i fält gjorde att själva ventilerna är obrukbara, kvar är två hål där de satt.

Exped verkar inte sälja lösa ventiler, däremot gör Thermarest det så jag skaffade ett par. Dessa är betydligt mindre och passar inte men jag tänker att det kanske går att klippa bort lite av underlaget runt ventilen och limma dit den nya?

Nästa fråga är hur jag ska pumpa upp underlaget eftersom packpåsen/pumpen inte kommer passa längre?

Någon som har erfarenhet av detta?

/Måns
 
Skicka in underlaget till exped o få det ordentligt fungerande o ta kostnaden. Sparar tid, inget klabb, och det kommer garanterat fungera efteråt med din pumpsäck, som förövrigt funkar med thermarest ventilerna av samma "modell" också.
 
Mina ventiler i mitt downmat 9 XP LW (tror jag det heter - pumpar i alla fall med gul packpåse och det är extra stort: LongWide). Dock borde mängden dun vara mindre nu än när det var nytt för varje gång jag tömmer det så yr det alltid ut lite dun - kanske 10 pyttersmå fjädrar/dun. Känns dock som det är gott om dun kvar men att det vill klumpa ihopa sig lite när det legat rullat.
Har stolsöverdraget permanent monterat och sover med det på som extra skydd också.

Någon med samma erfaranheter?

/Patrik, nöjd med liggunderlaget, varmt och lagom mjukt/hårt för en halvsekel gammal rygg
 
Jag har inget case hos Exped längre utan jag vill göra ett försök att rädda liggunderlaget istället för att slänga det. Som sagt bara ventilerna, i övrigt i fint skick.

Bra tips med shnozzel, ska prova det...men först måste jag få dit Thermarestventilerna förstås...
 
Jag har lagat/tillverkat diverse luftatäta saker och det är inte omöjligt. Har även ett downmat med dubbla ventiler så jag vet ungefär hur det ser ut.

Har tidigare klippt upp ett billigare exped som gett upp. Passa gärna på att kolla in i underlaget för att se skicket på mellanväggarna. Du kan kanske inte laga, men då vet du hur mycket det är att lita på. I det jag hade hade de gulnat och var lätta att riva sönder med handkraft. Jag hoppas att de har andra väggar i downmat.

Aquasure är förmodligen bäst om det inte är riktigt tajt där limmet ska in, då brukar seam grip vara bättre.

Du bör dock undvika att försöka limma väldigt stora glapp, tar evighet att härda och svårt att få bra, så försök få det så tajt kring ventilen som möjligt. Ett par millimeter tjockt med lim är ingen fara men mer är vanskligt.

Se till att tejpa/skydda områden där det inte får komma lim och att du kan pressa samman delarna på ett bra sätt när det härdar. I denna situation skulle jag inte blåsa upp underlaget under härdning då limmet långsamt riskerar att pressas ut. Däremot viktigt att lägga det på ett sådant sätt att det inte riskerar att klibba ihop. Borde dock inte vara ett problem tack vara dunet.

Korken på limmet sätter sig gärna ordentligt. Torka av gängor ordentligt med tops. När det väl hänt få man vika upp tuben från botten eller klippa upp den.

Lycka till!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...