Tråkigt Norröna

Jag tycker Norröna har trevliga, färgglada kläder för utomhusbruk. Nu har dom tydligen infört ett eget system för att redogöra för klädernas egenskaper avseende vattentäthet, andningsförmåga etc. Det är en gradering från 1-6. Det innebär ju att vi som kanske skall köpa deras plagg inte längre kan jämföra med andra tillverkare som använder gemensamma mätmetoder utan får köpa "grisen i säcken".
Har jag fattat fel eller är det verkligen så illa?
 
Från en snabb titt på deras hemsida verkar det som du kan få info om vattenpelare och fill power etc om du klickar in på Teknisk information tabben. Dock ska man veta att dessa värden är långtifrån någon absolut sanning om hur plaggen presterar i verkligheten men kan ge en viss fingervisning.
 
Otur?

Jag fick bara upp en massa länkar på Teknisk information. När jag tryckte på länken så fick jag upp en verbal beskrivning av egenskaperna men inga siffror.

Det är i och för sig viktigt att inte bara få vävens tekniska egenskaper utan också veta hur sömmar, blixtlås etc. fungerar och då finns inga etablerad mätmetoder. Det är alltså precis som du säger men får man inte ens dom mätbara egenskaperna så är man ju egentligen helt ovetande (så när som på leverantörens egen klassificering.)

Vid försök på ett par andra produkter så fick jag egenskaperna uttryckt i kända begrepp (mm vattenpelare, andasförmåga ) så det är tydligen blandat än så länge.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CAX Norröna SVALBARD ARKTIS COTTON ANO JACKET alternativ, Kläder 8
silly Norröna recon on Kläder 3
G-funk Norrøna Norröna Svalbard heavy duty pants Kläder 2
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
Lajjan Norröna M's Bitihorn DRI1 Jacket Kläder 4
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
avslutad150402 Norröna Trollveggen vs. Lyngen dunjacka Kläder 3
PJE Norröna Svalbard heavy duty hybrid pants Kläder 0
G.S Varning för Kina-kopior av b.la Norröna Kläder 1
Luluck Dri3 - Nytt från Norröna? Kläder 2
Easthill Norröna Svalbard Flex1 Pants VS Houdini Motion Pants - Hurricane Kläder 3
pelka Norröna svalbard flex1 Pants Kläder 0
Jonatan MJ Haglöfs riot jacket eller Norröna falketind XCR? Kläder 5
Danne81 Osäker på pris, Trollväggenbyxor från Norröna... Kläder 1
avslutad130206 Norröna Lofoten GTX Primaloft? Kläder 2
andreasramsby Fjällräven Fält eller Norröna Recon Kläder 4
Smilou Norröna W's Falketind Paclite® Kläder 0
Johan es Frågor kring Norröna Recon Kläder 0
Nautilus Norröna Lofoten XCR 06/07 Kläder 0
Filip_L Funderingar kring Norröna Lofoten Kläder 0
anton.w KM Froste vs. Norröna Trollveggen? Kläder 0
matte_upp Taiga Forest eller Norröna Kläder 10
henkape Arktis fjellnikkers från Norröna Kläder 0
bergh köpa norröna arch wall - var??? Kläder 0
Eichen Norröna Trollveggen - brallor Kläder 3
L-O NORRÖNA BYXOR? Kläder 5
jenlu Erf. av norröna Kläder 1
apport Norröna Kläder 2
Nyman Klättermusen va arcteryx vs norröna Kläder 3
mafr Norröna skalvante i mikrofiber ! Kläder 1
Norröna Microfiber och Gore-Tex? Kläder 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...