Hur vet kameran att jag vrider den 90 grader?

Jag tog ett antal bilder på en död mård för 10 dagar sedan http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=62063&highlight=djur.
På några av fotona hade jag kameran på ”högkant” (porträttläge).

När jag idag skulle visa en bekant bilderna (som jag har kvar i kameran), så visade det dig att om jag vrider kameran 90 grader på vrider sig bilden på kamerans display. Så om jag har kameran på högkant så visas bilden i kamerans display så att bilden täcker hela displayen medan om jag har kamerans på för mig vanligt sätt (landskapsläge) så förminskas bilden.
Uppenbarligen finns det någon form av sensor/givare i kameran som känner av hur man vrider kameran. Är det någon som vet hur det fungerar rent tekniskt? Kameran är en Canon Powershot.

Per
 
Accelerometer antagligen.

Används i väldigt mycket idag. I min mobiltelefon sitter det t.ex. både 3-axlars accelerometer, 3-axlars magnetssensor, en "orientation sensor" som jag inte riktigt vet hur den skiljer sig från accelerometern, en ljussensor (för automatisk ljusstyrka på displayen) och GPS.
 
Billigast och enklat är en kvicksilverbrytare. Nu är det ju inte kvicksilver längre, men tänk dig ett rör med en tung kula i o en brytare i ändarna.
 
Idag tror jag faktiskt inte att det är billigast och enklast. Mig veterligen finns det inga färdiga såna att köpa, dessutom är de inte särskilt driftsäkra.
 
I min "gamla" Canon EOS 300D är det hörbart hur något klickar i kameran när man vickar den till olika lägen.
 
En kula i en burk med fyra kontaktpunkter (klockan halv två, halv fem, halv åtta och halv elva). Kulan är alltid neråt och då är det kontakt med de sidor som är neråt höger och neråt vänster. I princip så, men mycket mindre. Om man tar kort rakt neråt kan det hända att bilderna blir hur som helst.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...