Andamanerna?

Finns det någon här som har dykt i Andamanerna (Havelock Island) och har någon uppfattning om dykcentren där? Jag har hittat två som båda verkar seriösa om man tittar på deras hemsidor, men det vore förstås mer intressant att höra ett omdöme från någon som faktiskt har varit där och dykt.

Jag och min flickvän planerar en resa dit i november, då det fortfarande är en del monsunregn och något sämre sikt än efter nyår, men i gengäld lär det vara mer fiskliv p.g.a. att vattentemperaturen är något lägre ("bara" 28 grader).
 
Facit

Eftersom ingen svarade på mitt inlägg får jag väl göra det själv, nu när jag har varit där :)

Vi dök med både Dive India och Barefoot Scuba. Tyvärr hade båda dykcentren enbart longtail-båtar, vilket gjorde det mycket tidsödande att ta sig ut till de mer avlägsna dykställena (och helt otänkbart att nå de allra mest intressanta som t.ex. Barren Island). Barefoot Scuba skulle dock börja använda en snabbare båt under högsäsongen, och Dive India sa sig också jobba på det. Vi fastnade för Barefoot Scuba, dels för att de hade väldigt mysiga (om än något gistna) bungalows med sjöutsikt, men framför allt för deras mycket kunniga och serviceinriktade dykguider.

Själva dykningen var inte riktigt i klass med Thailands östkust, men jag tror att det finns en stor potential i form av ännu oupptäckta dykplatser. Gott om Napoleonfisk, några riktigt fisktäta ställen, och vårt första möte med en sjöorm. Generellt bästa dykningen på South Button, som också (naturligtvis) lång längst bort.

En trevlig egenskap som Andamanerna ännu uppvisar är att det inte har hunnit bli lika exploaterat som sina mer kända dykgrannar. Att det dessutom var lågsäsong när vi var där gjorde intrycket än mer fridfullt och idylliskt. Man kunde gå in till byn från sin bungalow, köpa en fisk på fiskmarknaden, och sedan beställa en middag på den i restaurangen mittemot för nästan inga pengar alls. Sedan ska man dock inte förvänta sig att middagen är färdig den tid man har beställt den till, men det förlåter man snabbt när man har tagit första tuggan...

Det finns en sandstrand (beach no 7) på Havelock Island som är helt perfekt och för det mesta (åtminstone när vi var där) nästan helt öde, så när som på elefanten som ibland tar sin morgonpromenad där tillsammans med sin skötare. Där bodde vi två nätter på Barefoot Jungle Resort, fantastiskt mysigt och väl värt sitt pris. Bredvid den perfekta stranden finns dessutom en som är mindre perfekt men helt ok och som erbjuder riktigt fin snorkling; på en och samma runda hann jag se både hummer och napoleonfisk. Annars är stränderna där de flesta andra hotellen ligger inte så skojiga, fulla av krabbhål och obadbara vid lågvatten.

Resan dit var lite strapatsrik. Till Madras/Chennai strax efter midnatt, sedan morgonflyg med Air Deccan (klart billigast och fullgod service) och två timmars färjeresa till Havelock Island. Framme sen eftermiddag, lagom till en tidig solnedgång (samma tidszon som Indien men mycket längre österut).

Sammanfattningsvis en skön upplevelse som kan rekommenderas, och dykningen har potential att bli riktigt bra.

/Micke C.
 
Med tanke på att öskusten i Thailand håller låg klass , vad gällande dykning internationellt sett, så kan det inte vara speciellt bra enligt din utsago.

Jag va sugen på andamanerna för 10 år sedan då det var billigt där då, indienprice.

Hur är det nu? Är det fortfarande max 3 veckors visa?

Jag gissar att det fortfarande inte går att ta sig vidare mot Thailand utan att man måste åka tillbaka till Indien?

Är det verkligen värt att åka till andamanerna. Det verkar ganska sunkigt jämfört med bättre ställen i asien. Jag menar. Stränderna i thailand äger ju indiens stränder helt totalt trots att landet är mycket mindre.

Dykning är bara en sidorekreation från min sida.

Finns den där stammen kvar som har ihjäl västerlänningar om man sätter sin fot på deras ö? :)
 
Väst och öst

Förlåt, jag menade Thailands VÄSTkust (ibland är fingrarna snabbare än hjärnan). Svårt att slå Hin Daeng/Hin Muang, men även Similan var strået vassare. Men som sagt, jag tror att det finns en hel del oupptäckta pärlor på Andamanerna (till skillnad från Similan).

Kommer inte ihåg maxtiden för att vara där, kan ha varit en månad. Billigt är det fortfarande, och om man uppskattar färsk fisk har man kommit till rätt ställe.

Som sagt, en av stränderna är världsklass, de andra är inget vidare. Gillar man strandbad är det alltså beach no 7 som gäller, och enda hotellet där än så länge är Barefoot Jungle Resort. Nackdelen med att bo där som dykare är att det är en ganska lång och skumpig bilresa till/från hamnpiren.

De aggressiva infödingarna finns kvar, men de bor på en ensligt belägen ö. Det var inte så länge sedan två fiskare blev strandsatta där. Polisen vågade inte landa med helikoptern för att hämta deras kroppar för de blev beskjutna med spjut och pilbågar :-o

/Micke C.
 
Re: Väst och öst

mara-micke; sa:
Förlåt, jag menade Thailands VÄSTkust (ibland är fingrarna snabbare än hjärnan). Svårt att slå Hin Daeng/Hin Muang, men även Similan var strået vassare. Men som sagt, jag tror att det finns en hel del oupptäckta pärlor på Andamanerna (till skillnad från Similan).

Kommer inte ihåg maxtiden för att vara där, kan ha varit en månad. Billigt är det fortfarande, och om man uppskattar färsk fisk har man kommit till rätt ställe.

Som sagt, en av stränderna är världsklass, de andra är inget vidare. Gillar man strandbad är det alltså beach no 7 som gäller, och enda hotellet där än så länge är Barefoot Jungle Resort. Nackdelen med att bo där som dykare är att det är en ganska lång och skumpig bilresa till/från hamnpiren.

De aggressiva infödingarna finns kvar, men de bor på en ensligt belägen ö. Det var inte så länge sedan två fiskare blev strandsatta där. Polisen vågade inte landa med helikoptern för att hämta deras kroppar för de blev beskjutna med spjut och pilbågar :-o

/Micke C.

lol, helt galna infödingar.


Similan var ju bäst i Thailand förut i alla fall.

Vad är prisnivån om man inte blir rippad?
 
vet inte om det stammer, men tappade sugen pa att aka dit efter att jag horde hur de far tag pa ny utrustning, ni namnde sjalva hur svart det va att ta sig dit....
senaste nya tankarna de fick lar ha varit fran ett "icke indiskt" foretag.... skulle nog inte lita pa deras utrustning, men en liveaboard vore inte helt fel, finns dock inte sa manga thailandska foretag som har tillstand att ga dit- bra och daligt...
 
Liveaboard

Liveaboard är enda sättet att ta sig till Barren Island (där Cousteau och grabbarna var) som lär vara det överlägset bästa utforskade dykstället i området. Det är för långt bort från turistöarna för att man ska kunna göra dagsturer dit ens med en snabb båt. Jag kollade också efter liveaboards men kunde inte hitta någon som passade vårt tidsschema.

Vad gäller utrustningen dök jag med egna grejer (förutom flaska och vikter förstås), men min flickvän hyrde. Vi märkte inte att den skulle vara dålig men vi kanske hade tur. Det dykcentret vi dök med har bara funnits ett par år.

/Micke
 
Hm, nej utrustningen va nog inte gammal, som ni sa fanns det tva foretag - lokalt agda, de lar ha "overtagit" en del utrustning nar lagarna skarptes for utlandska investerare.
Palitligheten va mer att de inte kan serva dem.
Black Manta, Sampai jumpa, Dive Asia och Ocean Rover gar till de avlagsna oarna och ett fatal till. Ska forsoka hoppa pa Black Manta!!
 
boka boende havelock

hej,
åker till port blair den 20 dec hur är det med boende åker förmodligen sedan vidare till havelock för att dyka och snorkla är det någon som har tips och kontakter på boende där. var bor man bäst med tanke på mat ,åker 2 vuxna och 2 barn inte direkt kräsna men man vill inte bo under bar himmel så att säga, skulle verkligen uppskatt alla tänkbara tips om andamanerna då jag inte har koll på vart vi ska ta vägen
ser fram i mot tips om denna spännande ö grupp.
hls thomas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.