Framkalla dia själv?

Hej där ute!

Såhär i tentamenstider hittar man på alla möjliga ursäkter för att inte studera, som nu till exempel : )

Jo, hur pass svårt och krånligt är det att framkalla sina dia-bilder själv? Jag har för mig att jag såg någonstans att framkallaren ska vara tempererad vilket väl kanske ställer till det lite, men borde gå att lösa. Är det något mer som gör det krångligt?

Mikael
 
Soppa själv...

Visst kan du framkalla själv,E6-framkallning,alltså alla utom Kodachrome.Det finns ett Hobby-kit från Kodak.Det följer med en beskrivning på hur du ska göra.Det är noga med tider och temperatur men det finns en tabell som talar om tid vid olika temperaturer.Det funkar om du har tillgång till rinnande k/v vatten och kan ha ett vattenbad till kemin så att konstant temperatur kan hållas.En lång labb-termometer är också ett måste.På en sats kan du klämma ut 5-6 filmer men det är inte så stor ekonomisk vinst på det.Du måste ha möjlighet till totalt mörker och framkallningsdosa förstås..Lycka till..
mvh/gunte..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Igelkott Framkalla färgnegativ Fototeknik 5
alven Dia till digitalt Fototeknik 17
Mezzner Dia/neg-scanning Fototeknik 8
krippa81 Negativ eller Dia ? Fototeknik 36
peranth S/V dia film Fototeknik 1
falkutsidan Egen framkallning av dia Fototeknik 3
Marcand Dia eller neg film Fototeknik 10
jd Hur tar man kort på sig själv? Fototeknik 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...