Små barn - hur löser ni det med mygg och knott?

Hej!

Jag och min sambo har tänkt ha med oss våran lilla dotter på 8 månader ut i fjällvärlden. Det mesta än så länge har vi provpackat och hittat lösningar på. Även hittat lösningar hur vi ska sova osv. Det som kvarstår är någon lösning mot knott och mygg. Vi har pratat om något sort myggnät. Osäkra än så länge dock. Är det någon här som kunnat röra sig där det finns mycket mygg och knott utan att få sitt barn uppkäkat?
 
När vi vandrade med grabben som liten och han satt i bärstolen så hade vi ett myggnät som vi "klädde in" hela bärstolen i. Det funkade. Så länge han satt i stolen. När man väl släppte ut honom så accepterade han inte alls någon mygghatt eller så. Jag luskade en del bland myggmedlena och vågade till slut köra på MyggA (det står från 12år på roll-on:en men ändå...) Men långärmat och långbent plus keps är väl ett måste. Och så ta med xylocainsalva!
 
Har 4 barn o i min erfarenhet har ingen av dom fått myggbett (eller knottbett) förrän efter 1-årsåldern.
Sen är det myggnätshuva (o heltäckande kläder) som gäller vid behov. Efter 2-årsåldern blir dom bättre på att fäkta bort myggor i vaket tillstånd.
Är man ute mycket mycket mycket o barna får många myggbett o man hjälper dom genom att påminna dom att inte klia på betten så blir dom okänsliga. Dom får fortf bett, men det stör dom inte. Så har d varit för alla mina 4 - kan inte generalisera för alla barn.
 
Har 4 barn o i min erfarenhet har ingen av dom fått myggbett (eller knottbett) förrän efter 1-årsåldern.
Sen är det myggnätshuva (o heltäckande kläder) som gäller vid behov. Efter 2-årsåldern blir dom bättre på att fäkta bort myggor i vaket tillstånd.
Är man ute mycket mycket mycket o barna får många myggbett o man hjälper dom genom att påminna dom att inte klia på betten så blir dom okänsliga. Dom får fortf bett, men det stör dom inte. Så har d varit för alla mina 4 - kan inte generalisera för alla barn.

Sant, de små liven är bra mycket tåligare än man tror i många fall. Intressant det där med att barnen inte fått bett förens efter 1 års ålder. Men när du säger det har jag inte sett några bett på min dotter efter vi varit ute i skogen osv...hmm....
 
Sant, de små liven är bra mycket tåligare än man tror i många fall. Intressant det där med att barnen inte fått bett förens efter 1 års ålder. Men när du säger det har jag inte sett några bett på min dotter efter vi varit ute i skogen osv...hmm....
Det verkar finnas stora individuella skillnader där, så ta inte något för givet. Har själv två barn, som varit varandras motsatser i det avseendet. Det ena knappt drabbat alls, det andra en riktig myggmagnet från dag ett. Dessutom antagligen snart sensibiliserad, för vartenda bett växte till en inflammerad jättebula - och det blev bara sämre med åldern. Lösningen fick bli myggfria berg på kontinenten de första åren, och september på kalfjället när hon blivit äldre.
För den normalkänsliga systern räckte det med att smörja myggmedel på ärm- och benslut, halslinning och brättet på solhatten. Alt. på håret runt hårfästet.
Bägge tjejerna protesterade högljutt och bestämt mot mygghatt i vaket tillstånd, så den användes bara i nödfall, och bara om de råkat somna i sjalen/bärstolen.
 
Som jag skrev så var mitt inte en generalisering - d e min erfarenhet med mina 4 barn. Underförstått: alla e olika. Men noja inte i onödan - ut med er och upptäck själva, testa er fram och upptäck vad som funkar för just era barn/din 8-månaders.
Men d som e bäst (om man ska använda myggmedel) e att spraya/smeta på ärmslut o utsida av krage.
För mina barn blev det besvärligt när betten översteg ca 50 om dagen - tror att d va för att själva sticket gör ont oavsett om man e känslig eller ej, och vid så många bett så började deras fritid gå åt till att fäkta bort insekterna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
Anna på G Hur små barn kan åka skridskor? Barn och friluftsliv 6
rand Hur klarar små barn höghöjdsvistelse? Barn och friluftsliv 14
apfaktor Små barn och klättrande föräldrar. Barn och friluftsliv 2
Åsa B Små barn på hög höjd Barn och friluftsliv 3
Görel tälta med små barn Barn och friluftsliv 9
Kuddsson Sökes! tips om kajakpaddling med små barn Barn och friluftsliv 10
kvarnen Små barn och utrustning Barn och friluftsliv 7
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
P_50202 Gå ut med graviditet Barn och friluftsliv 8
Twism Övernatta i stugor med barn Barn och friluftsliv 1
gusfallca Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn Barn och friluftsliv 4
martin8956 Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr... Barn och friluftsliv 5
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
AnnikaSW Dra ett större barn efter längdskidor Barn och friluftsliv 13
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
markus-l Vintertältning med barn Barn och friluftsliv 5
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
vandringskängan Vagn i fjället med barn? Barn och friluftsliv 8
Belsebullen Fjälläventyr med barn Barn och friluftsliv 8
JakobInge Tälta med barn nära Karlskoga Barn och friluftsliv 4
peter_j_holm Jotunheimen med barn Barn och friluftsliv 6
Alolinona Friluftsintresserad med barn i Uppsala/Stockholm Barn och friluftsliv 1
Newlin Barn under 1 år Barn och friluftsliv 1
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Jopernou Pulka för två barn? Barn och friluftsliv 3
Pia73 Fjällvandra med barn - var? Barn och friluftsliv 22
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Vimes Friluftsliv med barn utan bil? Barn och friluftsliv 21
Graget Bra plats i närheten av Nyköping med barn Barn och friluftsliv 9
personnvik Friluftssällskap med barn sökes vid Uppsala Barn och friluftsliv 3
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Moniqan Friluftssällskap med barn sökes i Stockholm Barn och friluftsliv 1
Rallarros Norge, nära Karlstad, Oslo med barn? Barn och friluftsliv 2
DanielK Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn? Barn och friluftsliv 7
pernissila Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn? Barn och friluftsliv 23
GustavOh Inreda tvåmanstält för två vuxna och ett barn Barn och friluftsliv 11
sucram123 Naturskön plats som basläger med barn? Barn och friluftsliv 11
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Insiktalina Sommaräventyra med äldre barn, ensam? Barn och friluftsliv 0
Tekku Tumregler för barn och vandring? Barn och friluftsliv 13
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...