Tarp på öppet fält. (Regn och blåst)

OT (men bara lite):
Jag fattar egentligen inte, varför "marknaden" inte hittills fått fram någon bra lösning på detta, inbillar mig att det skulle fylla ett stort behov. Men nej - antingen så är det bivvys med avancerade riggningar över ansiktsdelen, som väger lika mycket som betydligt rymligare "riktiga" enmanstält, och som kräver att man riggar dem utifrån och spänner fast dem i marken - och alltså inte kan konkurrera med tälten ens i detta avseende. Eller så är det rena sovsäcksöverdrag utan någon fungerande lösning kring ansikts/andningsöppningen.

Mitt ideal vore ett något överstort sövsäcksöverdrag, sytt som en enkel tunnel med öppning i bägge ändarna, så man snabbt kunde dra den över sig uppifrån (och därmed stegvis kunna krångla sig ur ryggsäck/kläder/skor utan att allt blir genomsurt redan i början). Väl därinne, skulle man vid behov kunna blåsa upp de 2-3 inbyggda luftkanalbågarna för att få ut tyget från sovsäck och ansikte.
I huvudänden dessutom en rejäl "flärp" som man kan spänna ut som skärmtak. Öppningar i bägge ändarna är ju även bra för ventilationen.
Alltihop skulle ju gå att sy själv, om det inte vore för luftkanalbågarna, som tydligen Nemo tjyvhåller på patentet för.

Jag gillar idén! Jobbigt att vara early adaptor, man måste få de "not early" att förstå innan marknadspotentialen är stor nog för mainstreamtillverkarna! En tråd på backpackingglight skulle kanske få någon amerikansk stugtillverkare att haka på idén!?
 
Jag gillar idén! Jobbigt att vara early adaptor, man måste få de "not early" att förstå innan marknadspotentialen är stor nog för mainstreamtillverkarna! En tråd på backpackingglight skulle kanske få någon amerikansk stugtillverkare att haka på idén!?
Ähm, jag har redan ett jobb jag gillar ;).
Bjuder på idén, om någon annan vill ägna sin dyrbara tid åt att sälja in den nånstans ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Drev i sexton månader på Stilla havet Överlevnad 1
Grötintresserad Överleva på vilda växter Överlevnad 79
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
Ad0lf Ska ut i naturen på fiskeresa i en månad i sommar. Vad bör jag tänka på? Överlevnad 3
Hedin2 20 dagar på en öde ö Överlevnad 19
Tobias.Åsman kritik på vad jag tänkt ta med. Överlevnad 22
BadTaste Testa på livet på en öde ö... Överlevnad 10
sachsaren Ätbart på kalfjället? Överlevnad 5
Kalle G Överlevde 6 ökendygn på 4l H2O Överlevnad 1
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
marja Angårnde skavsår och comped (otrevlig bild på skavsår) Överlevnad 88
Hobbes73 Blodprovstagare och insulin på höjd/kyla? Överlevnad 2
kristofer_wallmark Survivorman - ny serie på Discovery Channel Överlevnad 17
mipert Ray Mears får en del skit här på utsidan, men min fyraåring säger: ”Jäj är duktig”... Överlevnad 23
Gabriel1985 Söker Överlevnads Serier & Filmer, tipsa på :) Överlevnad 33
sundstorm Vatten på "låglandet"? Överlevnad 7
blanck #Vilka psykiska påfrestningar har ni stött på?# Överlevnad 20
Schneeberger Vad tänder ni på? Överlevnad 65
CFFS Magsjuka på överlevnadsövning ! Överlevnad 14
sajberjohan Charcloth på svenska Överlevnad 4
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47
Rodluvan Leva på lite buljong + kolhydrat /dag Överlevnad 23
-Patric- Jacka med hår på bröstet Överlevnad 121
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Newlin Funderar på att skriva en bok ! Överlevnad 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...