Foruminlägg som kartpunkter

Det vore smidigt om man kunde länka ett eller flera foruminlägg till en eller flera kartpunkter, så att man dels kunde klicka på en automatgenererad länk i ett foruminlägg för att komma till en karta över området som inlägget handlar om, dels kunde söka efter platstypen "Foruminlägg" på kartan.

Rent tekniskt så kunde det till en början göras genom att användaren skriver in t.ex. [geo]latitud:longitud[/geo] i inlägget, vilket sedan renderas som en kartlänk.
 
Jag pushar den här tråden lite, för att jag tycker att det skulle vara så fruktansvärt användbart. Säg t.ex. att någon undrar om ett stort vattendrag i fjällen går att vada på ett visst ställe. Vattendraget har ett samiskt namn som har en stavning i den "nya" samiska ortografin, en i den gamla, och dessutom ett antal mer eller mindre försvenskade varianter. Om man då vill söka efter information om det eventuella vadstället i forumet så måste man söka efter alla tänkbara stavningsvarianter (och förmodligen också gissa ett par vanliga felstavningar) för att hitta allt. Om de inlägg som behandlade det eventuella vadstället eller vattendraget däremot var geotaggade så kunde man helt enkelt titta på kartan och läsa alla de inlägg som var taggade med en punkt i närheten av platsen man var intresserad av.

Exempel: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=44476

Gamajåhkå, Kamajokk och Kamajåkkå är alla vanliga stavningar på nätet.
 
En mycket bra förslag. Om det, som Lars säger, är tekniskt enkelt, vore det en mycket intressant uppgradering av forumet.

Jag har själv stött på problemet med olika samiska (och icke-samiska) stavningar till exempel då jag nyligen sökte information om Nissunvaggi/Nissonvagge/Nissunvagge/Nissonvaggi.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...