Var åka nära Göteborg?

Jag har hittat en klubb som verkar ha vettig nivå. Volvo IF, sektionen långfärdsskridsko. Problemet är att den vänder sig till anställda inom Volvo eller Volvo Personvagnar, den är inte "öppen".
Annars verkar de ha ett sympatiskt upplägg, en vettig sida att få övrig information på osv. Som vanligt är israpporterna hemliga dock.
Nu råkar jag ju arbeta på Volvo Personvagnar, så jag kanske har hittat "min" klubb i alla fall.

Vi kan väl försöka komma igång på Isplanket, vi är ju ett antal som söker likartad information.
Vi kanske skall starta en klubb? ;-) Bara för oss som helst vill komma ut, utan att behöva ytterligare ett medlemskap...

Ha de!
Peter
 
Det finns nog ingen helt säker is

Där jag bor så skriver lokaltidningen om isläget på Mälaren nära Västerås.
För bra precis 1 år sedan så var det i mångas tycken bra in i Västerås omnejd och det lockade ut många personer på isen
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.169636-skridskois-med-dolda-fallor

Nu står inte allt i tidningen, men några av mina skridskobekanta drog denna helg upp åtskilliga personer som plurrat, och som nog annars skulle blivit kvar i vattnet.

Dom lyckades dock inte stoppa den man som var ute med sin isjakt http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.169634-kastade-sig-i-vattnet-och-drog-upp-man (klicka på bilden för att få en större bild, och kolla hur många iskanter det finns fram till isjakten)

En annan av mina bekanta (som av vissa skäl vill vara anonym) hoppade i och fick upp mannen med isjakten, men hans (mannen med isjakten) liv gick inte att rädda.

Nu är jag medlem i en långfärdsskridskoförening och åker aldrig ensam, men jag har under årens lopp sett ett antal personer som åkt rakt ut i vindbrunnar, där en person med ett vant öga skulle gjort en sväng runt vindbrunnen eller åtminstone stannat och pikat först.

Per
 
Jo! Känslan är typ samma som med bästa svampstället, smultronen etc: man vill skryta lite om det, men ha det för sig själv? Nån programmering i reptilhjärnan, typ?

Vad är det jobbiga i att hoppa med i en klubb,
testa att provplurra, lära er hur ni packar, att ha med diskhandskar för att vrida ut kläderna, hur man byter om på snabbaste sätt (viktigt då det är kallt), lär er det enklaste om hur is fungerar....

Var glad att allt detta finns... Alternativet är ju bara att dra ut och åka och lära sig.....

Jag har kompisar som säger till folk att där går det bra att åka. Jag tycker dom är galna. Bra att åka är inte samma för alla och kan man inte se ojämnheter i isen så kan det vara förknippat med livsfara

För 6 år sedan åkte jag och en tjej vid Upplands Väsby med massor med människor på isen och jag hann stanna pga att jag såg något udda i isen men inte hon. Det var -15 grader kallt, enormt struligt att byta om och bli varm och då hade vi all säkerhetsutrustning och visste vad vi skulle göra

http://www.sssk.se/skridskonet/bild/bild-v.asp?id=6420

pic_6420.jpg



http://www.sssk.se/supplier.htm?outfile=/sakerhetskommitten/rapporter/2005-02-17-Massplurr.pdf
 
Varför måste ni "invigda" alltid dra upp samma saker?
Bara för att jag fn sakanar medlemskap i en klubb, betyder det inte att jag inte kan läsa in riskerna, både generellt som i speciella sjöar.
Det finns alltid risker i de flesta fritidssysselsättningar, själv paddlar jag kajak, för det mesta ensam.
Då kommer det genast en massa experter och dömer ut detta: man skall paddla med sällskap, man måste behärska roll, man måste ha skädda, eller var det roder????.
Saken är, att det finns mängder med säkra sjöar, sjöar som ligger högt, utan källflöden, med mindre tillflöden, med jämn bottenstruktur osv, dessa sjöar är perfekta att skrinna på, men tro inte att man kan få tips om dem!
Alla invigda sysslar tydligen med att åka på 3 cm kärnis, i igenfrusna spegelblanka rännor, det skall tydligen vara lite spännande!
Jag är inte ett dugg intresserad av dessa "spännande" ställen, jag söker efter snöfria sjöar, vikar där det är säkra förhållanden, nog finns det även sådana?
Jag säger inte att jag inte har pik, livlina, ryggsäck med vattentät packning, grenband, sällskap osv.
Själv har jag börjat kika på isplanket, där man delar med sig av tips och erfarenheter.
hälsningar,
Peter
 
Vad är det jobbiga i att hoppa med i en klubb --klipp klipp--

Inget, jag är med i en skridskoklubb. Som är alldeles utmärkt. Men det finns något skridskobeteende som skiljer sig från vanligt frilufsande, tycker jag.
Eller så talar jag bara för mig själv! Helt OK för mig att ha fel på denna punkt!
 
Senast ändrad:
Åkte på havet idag. Stigfjorden mellan Tjörn och Orust. Isen var bra på en del ställen men en del snö. Periodvis riktigt dålig is typiskt för havsis med en något mjuk tungåkt konsistens. Ingen av pikningarna gick igenom eller ens släppte upp vatten. Bonus var att det var sol däruppe idag.
Åkte mellan Björholmen - Kälkerön - Björnshuvud. Kan tänka mig att det finns fin åkning mellan Kyrkesund - Mollesund och Björholmen.
Ta det vackert.
 
Trevligt med svar!
Det går ju utmärkt att hålla kontakt och tipsa varandra!
Som jag sagt tidigare, här runt Bollebygd är det mesta översnöat, väntar nu på Östra Nedsjön för egen del.
Varma hälsningar,
Peter
 
Åkte igår på Kungsbackaån hela vägen ut på fjorden och det enda stället som inte hade "tillfredsställande tjocklek" var under motorvägen.
Isen var dock väldigt skrovlig men jag hade längdstavar och körde stakning så det gick utmärkt.
På dom inre delarna av fjorden låg lite snö och tyvärr hade jag inte tid att åka längre ut.
Apropå israpporter så verkar vi ha en väldigt stor skillnad på hur vi tolkar dom.
Det enda jag behöver veta just nu till exempel är om isen är snöfri, allt annat kan jag känna mig fram till själv.
Att tro att man ska ta ansvar för vad folk gör när dom vet att det ligger is är ju märkligt, och tycker jag är som att säga till någon att det är bra att skidsemestra i sälen och om dom kör av vägen i Filipstad och dör så ska man känna sig ansvarig för det.
Så om alla vi som inte vill åka i flock rapporterar om hur det ser ut där vi åkt så löser det här sig ju alldeles utmärkt.
 
>>Jag är inte ett dugg intresserad av dessa "spännande" ställen, jag söker efter snöfria sjöar, vikar där det är säkra förhållanden, nog finns det även sådana?

Ja det finns säkra ställen och de heter skridskobanor......halvsäkert plogade banor

Bilden ovan är ca. 10 km från Sigtuna dvs. ett ställe där alla dessa som bara går på "säkra" ställen drar barnvagn etc.... det var hur många människor som helst ute när detta hände MEN det hände dvs. det finns inga säkra isar....
Ni alla som vet att det finns säkra isar har ni gått igenom någon gång ?!?!?!
Att jmf paddla med skridsko är naivt att inse att det är vinter och kallt i vattnet och blåser kuling så vet man vad man ger sig ut på......

Läs det jag citerade från
http://www.issakerhet.se/

Problemet?!?
Med isplanket, youtube www.funbeat.se ,
http://www.everytrail.com/browse.php?activity_id=29&order=trip_date
eller här så borde det inte vara så svårt att hitta var ni vill åka....

Om det finns folk som inte vill rapportera in på ett visst sätt och sedan vill veta vilka som tar del av informationen varför stör det... dom kanske varit med något som gör att dom handlar så....

Ut och åk är mitt Tips (som just nu förfallit till enbart skidor ibrist på isar) men skaffa er kunskaper...
 
Om det finns folk som inte vill rapportera in på ett visst sätt och sedan vill veta vilka som tar del av informationen varför stör det... dom kanske varit med något som gör att dom handlar så....

Absolut! Jag citerar mig själv för jag har inte ändrat uppfattning:
Fast med tanke på hur mycket tid och engagemang som läggs ner mer eller mindre ideellt av färdledare, israpportörer etc inom klubbarna, så kan jag ha förståelse för att man bara delar is-information samt turplaner med klubbmedlemmar. De bär ju ändå en kvalitetsstämpel.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...