Stöd din lokala roddklubb

Helgen som gick passade jag på att besöka Landskrona Roddklubb i samband med dess 125-årsjubileum. Efter att ha blivit spontanintroducerad av en mkt trevlig motionsmedlem var steget till att själv bli medlem oemotståndligt lätt att ta ;-) Dom har inte bara tävlingsbåtar utan några varianter av "motions-/nybörjar-/kustroddbåtar också. Det verkar helt optimalt att kunna få låna båtar i stort sett när man vill och även få lite sällskap ute på vattnet ibland. Dessutom längtar jag verkligen efter att någon gång få provro en riktig tävlingsbåt på en spegelblank vattenyta :-D Kan tänka mig att Explorern kommer att kännas som en traktor i jämförelse ;-)
 
Dessutom längtar jag verkligen efter att någon gång få provro en riktig tävlingsbåt på en spegelblank vattenyta :-D Kan tänka mig att Explorern kommer att kännas som en traktor i jämförelse ;-)
Jo, jag var också väldigt nyfiken att testa en sån där smal sak. Gjorde det i september -06. Hade någon slags tanke att jag nästan på en gång skulle kunna ro i utmärkt fart, men det var mycket knepigare. Visst, om andra kan lära sig kan väl jag också. Fast då blev det istället så att jag inte kände mig tillräckligt lockad av att glida fram lätt och snabbt. Åtminstone inte just då.

Och traktor, jag vet inte jag. I början tror jag du mest kommer njuta av att komma tillbaka till Explorern och kunna manövrera den enkelt och bara ösa på utan att tänka.

Jo, jag måste väl erkänna att jag faktiskt lyckades slå runt när jag provade och efter det blev jag inte lika modig... Lite synd, om man håller i båda årorna framför sig är man hur säker som helst även om det känns jättevingligt.
 
Jo, jag kan tänka mig att det är knepigt värre :)
Och den "gamle" trotjänaren Explorern kommer jag förhoppningvis att ha stor glädje av många år framöver som motions/utflykts/bad- och fiskebåt.

Ska fixa en lite bättre dyvika på henne nu i helgen hade jag tänkt. Sen måste man ju kolla så att den håller tätt med en tur förståss ;-)
 
Ska fixa en lite bättre dyvika på henne nu i helgen hade jag tänkt.
Oj, intressant (fick slå upp ordet dyvika för att haja vad det är). Är det till utrymmet längst bak? Fast det känns som mera sport att lyckas att täta luckan ;-) På senare modeller sitter det tätare luckor. Men det är ju bara när man inte vänt båten och det regnar som det riskerar att läcka in...
 
Dyvikan behöver jag pga att min båt normalt ligger uppdragen på en slip, alltså inte vänd upp och ner, och därmed fylls med regnvatten ganska snabbt vid normal väderlek ;-). Jag har placerat min dyvika precis föröver det bakre utrymmet och lite vid sidan om kölen. Nu ska jag byta den mot en lite större som klarar ett och annat löv också.
Har märkt att luckorna inte håller tätt men har lyckats täta dom hjälpligt med hjälp av silikon.
 
Då förstår jag. På min ena uppdragsplats ligger båten så pass lutande uppåt och åt sidan att det inte är mycket vatten som stannar kvar i båten. Vintertid vänder jag den alltid. Det är skönt att det är torrt när jag ger mig ut och när det är minusgrader är det ju trist med snö och is i båten...
 
Jag drar normalt hem båten på båtvagnen där den står under tak men skulle behöva en dyvikka för att underlätta rengöring, bara öppna den och spola ur båten. Halva skogen brukar följa med där jag kliver i/ur båten känns det som.

Vad är det för modell på din dyvika var har du köpt den?
 
Jag beställde den från Hjermans www.hjertmans.se. Art nr 4642-11. En billig och enkel plastvariant.

Jag gjorde hålet med min Dremel, kortade dyvikan så att den inte skulle sticka upp för mycket inuti båten och limmade dit den med tvåkomponentslim. Blev bra tycker jag.
 
Nu har jag fyra onsdagar i rad varit på Lidingö roddklubbs provapå-stunder (augsti och september, riktigt bra). Den här gången hade jag bestämt mig för att försöka ta mig förbi det värsta obehaget. Och det verkar faktiskt som jag lyckats i alla fall med det även om det är rätt underligt att liksom sitta rätt på vattnet.

I Explorern kan man ro lite hur som helst och det fungerar ändå. Har man en teknik som fungerar i en sån där smal sak tror jag man kan ha nytta av det i Explorern också. På söndag är det för övrigt kul tävling med Explorer-båtar runt Djurgården, ska bli spännande!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...