Sälskådning

Knubbsäl har vi ganska gott om på Västkusten. Sälpesten gick hårt åt beståndet för ett par år sedan. Inte lika illa som första gången men dom tycks ha repat sig ganska bra. Man ser dom ofta på kobbar och skär, även ganska långt in i GBG skärgård. För två veckor sen dök vi vid Lilleland, söder om vinga. Där fanns flera nyfikna individer, varav minst 4 var sälar. Vi hoppades på att få säl(l)skap ner i djupet, men icke!
Jag kan bara bekräfta regeln som säger att sälar dyker upp bakom kajaken! Har varit med om detta otaliga gånger. Tipset om att paddla baklänges är genialt! Förutsättningen är väl att man vänder där man tror att det är stor sannolikhet att man får se säl! Det är nog inget vidare kul att paddla baklänges hela dagen?
 
Jag tror mer nu på slump än att det är mer sannolikt att se säl under lågsäsong eller längre ut i skärgården. Mina tre senaste "sälskådningar" var nämligen inne i den insjölika viken norr om Runmarö kanal, vid Gåshaga (Lidingö) och igår åter vid Runmarö (strax nordväst om).

Då när de ömsar skinn finns väl ställen där man mer säkert kan se säl, men annars tycker jag alltså det verkar vara slumpartat och att man kan få syn på säl precis var som helst i Stockholms skårgård.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...