Hjälp nybörjare hitta ett bra tält!

God morgon. Jag och sambon ligger just i ett pop-uptält från Quechua. Vi är någon kilometer från Abisko fjällstation och känner att det skulle vara gott att få hjälp med ett nytt tält.

Kraven är följande:

Inte allt för dyrt.

Vikten spelar ingen roll, uppemot fem kilo är lugnt (vi är inte några hardcorecampare utan har en stor uppblåsbar luftmadrass).

Måtten invändigt måste vara minst 160 bred, gärna 180. Längd 220 eller mer då jag är obehagligt lång och behöver utrymme för fötterna. 210 räcker inte,men det är nära.

Lätt att sätta upp.

Troligtvis 100% fjäll för det här tältet (kupol?).

Gärna lite bättre ventilation för sommarmånaden. Singularis. Det har regnat med lätt snöblandandning inatt strax efter Láddjujávri :D

Åter igen, lätt att sätta upp. Och minst 220 långt invändigt. Drömmen är tom 230!

Vad tror ni?
 

avslutad210712

Gäst
....

Vikten spelar ingen roll, uppemot fem kilo är lugnt (vi är inte några hardcorecampare utan har en stor uppblåsbar luftmadrass).

...

Troligtvis 100% fjäll för det här tältet (kupol?).

...

Jag tillhör definitivt inte lättvikstmaffian på Utsidan men jag skulle aldrig ens fundera på ett fem-kilos-tält förutom på en skidtur med pulka.
 
Vi har gått med en 4.2 kilo diskus på 90cm diameter. I handen. Så oavsett vad vi köper så blir det lättare att bära med sig (självklart ska det inte väga för att väga, men att få vilken under tre kilo och betala massa mer känns inte så aktuellt). Första vändan vi gick hade jag 28 kilo och sambon 16. Nu när vi gick sist hade vi 26 kilo tillsammans :D

Då är det även färskfoder till två hundar. Och mycket kläder, var lite kyligt inatt 😅

Berganstältet såg ju fint ut iaf, vet någon hur mycket det smalnar av mot fötterna?
 

avslutad210712

Gäst
Vi har gått med en 4.2 kilo diskus på 90cm diameter. I handen. Så oavsett vad vi köper så blir det lättare att bära med sig (självklart ska det inte väga för att väga, men att få vilken under tre kilo och betala massa mer känns inte så aktuellt). Första vändan vi gick hade jag 28 kilo och sambon 16. Nu när vi gick sist hade vi 26 kilo tillsammans :D

Då är det även färskfoder till två hundar. Och mycket kläder, var lite kyligt inatt 😅

Berganstältet såg ju fint ut iaf, vet någon hur mycket det smalnar av mot fötterna?

Jag har startat med 32 kg och det gick bra när det var platt men blev jävligt jobbigt uppför *L*

Men jag håller med. Allt handlar om startvikt och allt handlar om hur mycket man vill lägga ut för ett nytt tält.
 
Jag lär aldrig gå med över 20 kilo igen, så det är ju iaf betryggande :)

Vi tar bara tvådagarsturer, efter en natt så känner iaf jag mig lite väl ofräsch för att fortsätta en eller ett par dagar till 😂
 
Vi har ett Helsport Reinsfjell tält just pga att det var ett av få tält som sambon fick plats i. Han är drygt 1.90 lång och vill under inga som helst omständigheter slå i tältduken i någon ände och kunna sitta rakt. Med vårt förra tält började han klaga högljutt redan efter nån natt. I Reinsfjell tältet har vi bott över en månad i sträck :)

Vi har superlight varianten, men jag tror de tyngre billigare tälten har samma mått.

https://m.addnature.com/helsport-re...inKKc0I0gCRBdpsEUVSUY7fupGAdYsssaAuADEALw_wcB
 
Berganstältet såg ju fint ut iaf, vet någon hur mycket det smalnar av mot fötterna?

Jag hittar ingen måttskiss på den modellen, men skall jag gissa baserat på andra liknande tält (tidigare modeller) med samma yttermått smalnar fotändan av till bredd ca 125cm. För säkerhets skull kolla gärna med butiken eller ring Bergans direkt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.