Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni?

Varför kallas de för det och har det en positiv eller negativ klang?
och Fjällkjell lade till
Pelikaner brukar vara lokalbefolkningens namn på turister och används i nedsättande mening.
Jepp, precis som de lätt nedsättande kallas "Badisar" här ute i kusttrakterna, men
faktum är att Pelikan-uttrycket nog är lika gammalt som åtminstone de moderna ramryggsäckarna.

Det hördes ofta längs vandringslederna som en (nedsättande) beteckning på folk som medförde
mer packning än deras ryggor rymde (internt eller konstruktionsavsiktligt fastspänt ovan eller nedan
säcken). Nuförtiden borde det ha försvunnit i historiens töcken. Numera har ju alla för små ryggor... ;)

N.B.
Själv har jag ofta saker fästa på utsidan av min rygga - för att jag helt enkelt inte vill ha dem internt,
varken i huvudsäcken eller i packpåsarna: På ramen sitter (åtminstone i skogslandet) såväl en lång-
skaftad friluftsyxa som en hopfälld bågsåg fastspända längs varsin ramskena - och på huvudsäcken
sitter normalt (i spötunneln innanför termosfickan) såväl ett teleskopiskt haspelspö som mina två
pensionärspinnar (om de senare inte används under vandringen). På avbärarbältet hänger en 1L
vattenflaska i sitt hölster (eller i fjällen: en kåsa) och på ena bärremmen sitter numera ett fäste för
att klicka fast systemkameran (om den inte hänger i beredakapsläge mitt på bröstet - då är kamera-
remmen krokad i kamera/kikarkroken överst på ramen)...
Själva ramen är alltså det centrala i hela arrangemanget, allt som medförs spänns alltså fast mot
ramen - och slutligen spänns ram+last fast på mig och bildar en stumt solid enhet - utan flex och
oönskad intern rörlighet...

Jag betraktar mig inte som någon pelikan för det
- alla placeringarna är noga utprovade under de gångna decennierna...

PICT8554C-72dpi.jpg
 
Eftersom ramryggsäckar oftast är avsedda att ha grejer fastspända på ramen utanför huvudsäcken så är det logisk att göra det. På andra säckar är det ibland lite oklart men det enda som kanske kan störa mig är saker som faktiskt dinglar eller ligger i (snart trasiga) plastpåsar samt youtube-filmer med titeln "man behöver inte mer än x liter ryggsäck" när de packar minst lika mycket utanpå säcken som säcken rymmer.
Jag gillar inte lösa grejer på utsidan av säcken men om de är väl skyddade och fastspända är det inget problem i sig.
 
Jag har två extra påsar på mina ryggsäckar, kontorspåsen på ena framremmen och paraplyhållar kågret på säckens sida. Vikkoppen förvarar jag i en av höftbältets fickor. Behöver du packa på ryggsäckens utsida köp en rymligare säck eller städa bland innehållet, det senare ger oftast bästa utfallet både i lättare vikt och trevligare tur.
 
Pelikaner kallade vi alla turisterna för på missionsorterna. De skrev vykort och fotograferade vilt. Hade ofta mycket utanpå med sig. Angående packning fick vi lära oss i scouterna att packar gör man i inte utanpå ryggsäcken så det blev till att köpa en rymligare ryggsäck.
 
"Pelikan" var nytt för mig; själv har jag bara hört om "julgranar" och "kameler" (de senare mest om extremt överdimensionerade packningar) :)

Mer seriöst: förhoppningsvis inser alla, att inget sätt att packa en ryggsäck är något självändamål. Det som är funktionellt i ett sammanhang kan vara problematiskt i ett annat. Efter flera årtiondens långluffanden av ala sorter packar jag ändå (eller just därför) helt med flit många saker utanpå ryggsäckens huvudfack, utan att skämmas det minsta för det.

Jag vill inte ha blöta regnkläder eller dito tält i huvudfacket. Jag vill inte rota i ett öppet huvudfack i ösregn. Jag vill kunna nå vattenflaskan, vikkåsan, påsen med min "energimix" m fl småsaker som stundvis används "på språng", utan att behöva stanna och kränga av mig säcken varenda gång (det går förstås lättare om man är två som kan rota i varandras ryggsäckar). Och jag torkar gärna någon kökstrasa eller nytvättade ombyteskallingar utanpå säcken.

Det handlar ju mer om att allt sådant inte ska dingla löst med risk för blir borttappat, låta eller fastna i något. TS efterlysning av vettiga lösningar för det får i alla fall inte mig att tänka julgran alias pelikan - tvärtom :)

PS Det traditionella sättet att bära större laster har ofta varit "modulärt" - någon sorts ram som det gick att fästa allt möjligt på efter behov, och det har ju också varit ramryggsäckens stora fördel.
 
Vissa lavinryggsäckar har modultänk där man kan blixtlåsa på olika stora säckar på basplattan är "ballong och mekanism" sitter.
Vissa vanliga stora ryggor har ytterfack som kan blixtlåsas av och på och fackne kan göras om till liten dagturssäck.

Men vi är borta från ämnet om nät och utanpå-packning.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
handjam Rem till damasker? Gör det själv 6
mattiasj Överdrag till sovsäck och liggunderlag för vinterturer med fjällpulka? Gör det själv 10
handjam Etaproof eller g1000 till skidanorak? Gör det själv 13
G.Kraft Band till pannlampa? Gör det själv 8
majkelsson Kaminrör, värmeskydd till tältduk (Ikea hack) Gör det själv 4
G.Kraft Vattentäta säckar till Haglöfs Alaska Gör det själv 4
Karolina P Sätta ihop bärsystem till ramryggsäck Gör det själv 5
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
Lavskrikan Pump-påse till Therm-a-rest Gör det själv 0
Farbrorvattenmelon Snören till Haglöfs Vindsäck Gör det själv 1
4623 Hammock till brorsdottern! Gör det själv 5
statemachine Sovsäck till quilt Gör det själv 7
kjpil Ersätta stroppar till msr snöskor, idéer? Gör det själv 7
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
Onesport Band till glaciärglasögon modell äldre Gör det själv 2
lawe Tyg som andas till vindsäck Gör det själv 8
Javann Midjebälte och remmar till ryggsäck Gör det själv 4
Moga Mönster till friluftskläder (främst regnjacka)? Gör det själv 5
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
lars11 Krokar till kängor? Gör det själv 4
jalanjalan att jobba i Dynema till ryggäck Gör det själv 5
_tobbe_ Vindskydd till kök? Gör det själv 4
majkelsson Alurör till hopfällbar stol. Gör det själv 1
chilehead Duschdraperi till regnskydd? Gör det själv 5
fekki Delar till ett hemmagjort gravity filter Gör det själv 15
G.Kraft DYI till Gopro Gör det själv 1
aronwidforss Sy om Warbonnet Ridgerunner till myggnät? Gör det själv 0
Grodmannen Trasig huvudskål till Arcteryx - Lösningar? Gör det själv 2
Mad-Man Här finner du Hjälp till ditt projekt. Gör det själv 4
qy Tyg till lätta regnkläder Gör det själv 2
Morlizer Nät till mattork Gör det själv 4
mistermuntz Göra om tält till vintertält? Gör det själv 7
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
eyck Egenbyggd ramförlängare till Fjällrävens ramar Gör det själv 3
LightDan Sovsäck till hunden. Gör det själv 0
olaab material till innertält Gör det själv 6
muminfar Lite material till salu Gör det själv 1
perdavid Sy påse till lös ram Gör det själv 9
some0neelse 90graders hörn till tältstänger. Gör det själv 3
jorka Ide om alternativ till Seam sealer Gör det själv 8
majkelsson Sugpropp till kajakkartan Gör det själv 0
dmchris Billigaste munstyckena till gasflaskor? Gör det själv 8
dmchris Botten till vindskydd Gör det själv 19
kanis Tips vid förbättring av luva till skaljacka Gör det själv 7
Jörgen Fjaderlatt.se Hemsytt innertält till MLD Trailstar Gör det själv 0
wolfheat Vindpoplin till tältduk? Gör det själv 0
Glännman Tips på karbinhake till vapenrem Gör det själv 4
Smogz Tyg till innertält Gör det själv 5
DanielUmeå Täta sömmar till yttertält MSR HUBBA Gör det själv 11
Farbrorvattenmelon Wire till huva? Gör det själv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.