Glaciärkurs

Hej alla! Jag är mycket intresserad av att gå en glaciärkurs. Både för ökad säkerhet när man ränner runt i fjällen både i Sverige och utomlands men också för att det hade varit roligt. Jag undrar om någon av er har erfarenheter av en sådan? Det ska vara en seriös kurs som man går ifrån med kunskap i bagaget och inte någon provapåupplevelsegrej.
Ser att det finns en del kurser i både Sverige och Norge, någon som kan dela med sig av någon erfarenhet?
 
Hej.
För många år sedana gick jag en sådan kurs Franska Chamonix/Argentière vilken anordnades av UCPA. Mycket lärorik och seriös, rekommenderar den.
http://www.ucpa.se/
Vänligen
Rickard
 
Tack för ert svar! Jag kanske ska tänka om lite de kurserna verkar ju faktiskt riktigt bra när man läser om dem!
 
Har gått ucpa kursen och kände att den va mer lek än att faktiskt lära sig. Det är kul och man fick bestiga coola berg men jag va inte bekväm att ge mig ut själv.
Tog en glaciärkurs hos Arctic guides vid keb efter det och det var stor skillnad. Mycket bättre.
Så den rekommenderar jag.
 
För många år sen gick jag en Bree kurs i Norge, den var bra och seriös.
Några år senare gick jag en Ice & Glacier Class hos USDF, den var tveksam.
Även om manus och koncept är helt OK så kan medelmåttiga eller sämre instruktörer sänka kursen och tiden.

go tur
 
Jag och min sambo har gått en 5 dagars glaciärkurs i Bretun i Norge.
5 tuffa dagar med mycket teori och praktik. Vi fick med oss massor med tips, råd, hur man ska tänka, hur glaciärer fungerar, räddningar,utrustning, faror, säkerhet osv.
Vi fick testa på Nigardsbreen och Tuftebreen.

Rekommenderar verkligen att gå en sådan kurs.

Hälsningar Anki
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...