Fixerad skena.

Jag hyrde nyss ett par Zandestra med råttefella och ett par Alpinkängor för att äntligen få pröva lös häl . Själva låsningen fram var väldigt behändig. Att ta på sig skrillorna gick snabbt. Kängorna var mycket varma och bekväma samt bra att gå i.
Jag åkte ett par mil men blev tvungen att stakåka nästan hela tiden. Bindningen går ju inte att justera i sidled! Båda skrillorna var exakt lika och kunde sitta på såväl höger som vänster fot. Hur sjutton ska man då få tillräcklig balans för att kunna "vila på skäret". Jag var hela tiden tvungen att använda stavarna för att inte köra omkull omedelbart.
Hur åtgärdar man detta? I affären så dom att skrillorna "skulle va så". Vad säger expertisen på detta forum?
 
Sidjustering

Sidjustering av löshälsskridskor har diskuterats flitigt här på forumet. Testa att söka på gamla inlägg. Och visst så bör man kunna justera i sidled. Men de flesta som kör löshäl justerar inte. Skyllemarks blå är en skridsko som går att justera. På mina så har jag flyttat bindningen 5 mm i sidled genom att borra nya hål i plattan.

Men du borde kunna åka hjälpligt utan att justera.
 
Skyllermarks blå är mycket bra

Skyllermarks blå är suveräna genom att de relativt enkelt tillåter justering av bindningen i sidled (det finns även tre lägen i längsled). För att underlätta justeringen kan man på vissa bindningar göra egna hål ovanför de skruvar som används för att sätta fast dem. Man behöver då inte ta isär hela bindningen när man vill ändra lite grann.

Att en säljare hävdar att man inte behöver justera en löshälsskridsko i sidled säger mer om den butikens (brist på) utbud än om vad som är optimalt.

Möjligtvis är de lite onödigt långa, med långt förskepp men det har ju kännetecknat Skyllermarks länge. Den röda modellen kan ju vara ett alternativ, finns bara med Rottefellabindning (sitter själv fast i Salomonträsket för tillfället ;-).
 
Jag hyrde nyss ..för att äntligen få pröva lös häl . .. Jag åkte ett par mil men blev tvungen att stakåka nästan hela tiden. Bindningen går ju inte att justera i sidled! ..Hur sjutton ska man då få tillräcklig balans för att kunna "vila på skäret". ..

Det är inte alla som behöver sidledsjusteringen. Beroende på hur man står över foten, hur styv skon är i skaftet, hur stark man är i fotleden, hur själva skon är utformad och hur länge man åker m.m. så finns det gott om folk som hittar allt mellan perfekt till acceptabel balans med grejerna precis som de är.

. ..Hur åtgärdar man detta?

1) köp ett par som tillåter sidojustering istället, det finns såna.
2) (enligt tidigare inlägg) Ta fram fil, såg, och borrmaskin och börja slöjda! Söker du på forumet så kan du hitta trådar som beskriver allt från enkla omborrningar till ganska komplexa ombyggnader med hemproducerade bindningsmonteringsplattor som fixeras vid skenorna.

I affären så dom att skrillorna "skulle va så". Vad säger expertisen på detta forum?

Det är lite som om man skulle sälja cyklar med bara en sadelhöjd, eller bilar med fasta säten. Om den givna konfigurationen passar dig så är ju justermöjligheten bara en ytterligare potentiell felkälla och fördyrande produktionsinslag. Om den inte passar dig så får du större eller mindre problem beroende på din tolerans, åkskicklighet och önskad åktid.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.