Löshäl till barn?

Någon som har erfarenhet av löshäl till barn (10 år, 135cm)?
Gissar att längden på skridskon bör vara 35 - 40 cm, men hittar inget kortare än 43cm. Så nu är min idé att köpa ett par längre skridskor och såga av dem. Bindningar blir nog Salomon profil JR som är något kortare än de vanliga profil-bindningarna och därmed borde få plats. Tänkte vidare köpa ett par lite stabilare längdskidskor.

År det svårt att med en vanlig bågfil såga av skridskorna (hur hårt härdad är skenan, det går ju trots allt att bryna den)? För finputs har jag tillgång till slipmaskin, så den delen är nog inga problem.

Eller bör jag förkasta idén och satsa på så kallade barnskridskor med fast häl som "passar alla kängor"?

Övriga kommentarer?
/Eric
 
Fungerar bra

med löshälsskridskor för tioåringar. Clas i sjön har ett specialblad till bågfil som fungerar. Slipskiva kan också användas men jag tror att risken för att förstöra härdningen är lite större då (kyl med vatten).

Jag har skrivit en del inlägg om mina barns skridskor här tidigare. Barns fötter växer ju snabbt och kortare skridskor än 42 cm tycker jag inte det är någon större idé att bygga.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=35731

Thure

http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?ID=10850&_large=1
pic_10850.jpg


http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?ID=18181&_large=1
pic_18181.jpg
 
Min son Oskar tycker det är helkul med att åka med sina nya löshälsskridskor. 11 år och 145 cm lång.

Oskar kör med:
Lundhags Nordic 45 cm
Rottefella R3 skate
Alpina SP45 skate pjäxa

Pjäxorna är viktiga, förra året hade han vanliga klassiska pjäxor och det funkade inget vidare iår har vi uppgraderat till ett par riktiga skatepjäxor och nu går det mycket bra.
Det körs översteg åt både höger och vänster.

http://ffas.skridsko.net/skridskonet/bild/bild-v.asp?id=30494
pic_30494.jpg
 
Fråga vilken tränare eller hastighetsåkare som helst. Man måste lära sig få tryck på skenorna och ligga rätt med tyngdpunkten. Vill man få in långa, fina ytterskär-innerskär är det också svårare/omöjligt med glapp o klapp.

Juniorerna har gått igenom samma hårda skola innan de släppte hälen. Men OK, för lite sjöiskavning så spelar det inte så stor roll.
 
Senast ändrad:
Fråga vilken tränare eller hastighetsåkare som helst. Man måste lära sig få tryck på skenorna och ligga rätt med tyngdpunkten. Vill man få in långa, fina ytterskär-innerskär är det också svårare/omöjligt med glapp o klapp.

Juniorerna har gått igenom samma hårda skola innan de släppte hälen. Men OK, för lite sjöiskavning så spelar det inte så stor roll.


Låter rätt så konservativt i mina öron.

Jag har läst en holländsk vetenskaplig artikel som tvärtom visade att de som inte hade så lång erfarenhet av hastighetsskridskor med fast häl utvecklades snabbare tidsmässigt med klap.

Thure
 
Det är ingen skillnad på skärteknik med klappskridskor vs fasthälsskridskor. Ytterskär och innerskär är identiska, trycket ska gå ner i en linje rakt till hålfoten, skenans kurvtopp. Under uppstyrning på innerskäret kan trycket flyttas bak en aning.

Klappet är stängt (som en fasthälsskridsko) hela vägen fram till att skridskon skall avvecklas från isen då ett litet minimalt klapp tillåts som förlänger skäret under delar av en sekund. Under denna ytterst korta tidsrymd finns fortfarande tryck kvar mot isen.

En väldrillad hastighetsåkare har i detta läge skridskon rakt ut från sin sida med skridskon (även fot och knä) riktad framåt.

Så fort ansättningen med nya skridskon är gjord försvinner allt tryck från isen på avvecklingsskridskon och den tillför inte längre något till framdrivningen utan skall bara avvecklas på ett förlustfritt sätt.

Om du tittar på en duktig hastighetsåkare bildruta för bildruta så ser du att först när ansättningsskridskon har allt tryck så kommer avvecklingsskridskon att färdas bakåt med tilltagande glapp för att till sist lämna isen bakom kroppen...Men under denna fas är det absolut inget tryck i isen utan en ren tryckfri avveckling då skridskon tillåts glida bakåt (åka med) med stort glapp som följd. (Individuella skillnader finns) Detta ger åkaren mer tid att avveckla skridskon förlustfritt från isen. Med fast häl är detta moment betydligt mer krävande.

Det är få långfärdsskrinnare som behärskar detta eller har behov av det. Snarare så att vi långfärdsskrinnare kan kompensera sämre teknik med glappskridskor som kan glappa både i tid och otid när vi sprätter runt med våra amatörskär, gäller även undertecknad.

Våra svampiga skor och klumpiga skridskor och många gånger dåliga underlag tillåter inte heller några perfekta hastighetsåkarskär. Men kul har vi och det är väl det viktigaste!?

Bertil S
 
Ja, det är ju vad jag säger också - på sjöisarna spelar det inte så stor roll. Ändå diskuteras det så hett. Men om man verkligen vill tillägna sig - eller sina barn - en god skridskoteknik, så är det fasthäl som gäller. Här förlitar jag mig på dem som kan bättre, VM och OS-mästare, landslagstränare, ungdomstränare, skridskoskolor, Sverige, Norge, Holland, såväl som akltiva maratonåkare, som för att förbättra sin teknik spänner fast hälen igen. Kör man tyst och rent med fast häl så går det ännu bättre med lös. Inte annars, då råder det motsatta.

Det handlar mycket om viktfördelning, inte bara avveckling av skär. Och med löshäl tenderar man att fördela vikten för långt fram på skridskon. Man ska kunna driva framåt utan att lyfta skridskorna ens från isen. Det går att göra även kurvkörning, korsade ben, även utan skridskolyft. Översteg är alltså en något missvisande term. Man för skridskon framför den andra, men med i närmaste iskontakt man kan komma. Så tränas knattarna, ett för oss 50+ omöjligt balansnummer...men det ger omedelbart resultat i effektivitet, som de har som en investering hela resterande skridskolivet. Vad spelar då ett glapp för roll?

Här en lite instruktionsfilm, en olympisk mästare tränar juniorer - inga glapp så långt ögat når. Och det är knappast Tormas Gustavssons generation...

http://www.youtube.com/watch?v=8Bd6JcBB54k

Så: Låt oss först snacka träning och teknik, sedan kanske bindningar och skor. Glappet är mycket hype, men åktekniken mycket hårdvaluta.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrex3m Skentest för löshäl? Långfärdskridsko 0
lq Lundhags Nordic: + / - Långfärdskridsko 0
Handers Bra pjäxa för löshäl Långfärdskridsko 3
borgen72 Behöver köptips löshäl-skridsko Långfärdskridsko 8
Pelle Bomb Dax för löshäl !? Långfärdskridsko 2
Trilla lundhags snabb med löshäl? Långfärdskridsko 1
Göte2 Löshäl korta skridskor Långfärdskridsko 9
KristianKällmén Rottefella / löshäl Långfärdskridsko 24
boe skates Glappskridsko Generation 4, Löshäl. Långfärdskridsko 63
skrinnare Sidoförskjutning vid löshäl Långfärdskridsko 9
ebh löshäl??? Långfärdskridsko 5
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
joanna Kopplingsbeslag till dubbelpik? Långfärdskridsko 17
jofo69 Brynställ till Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 5
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
AAAnna Fischer skatepjäxa rc3 till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
Friluftswannabe Långfärdsskridskor till barn Långfärdskridsko 8
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
Gråbuse Separat säck/påse för säkerhetslinan till ryggsäcken Långfärdskridsko 9
Brune Ersättaren till Lundhags Core? Långfärdskridsko 3
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
lars.brickstad Samma pjäxa till längdskidorna som till långfärdsskridskorna? Långfärdskridsko 22
patrickk tåfixering till everest nordic multiskate Långfärdskridsko 1
anje Pjäxor till BC-bindning Långfärdskridsko 12
BJ Skridskokartor Stockholm - till ny webbplats Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
crillez Nybörjare långfärdskridskor- en till. Långfärdskridsko 2
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
rois Skatepjäxor till långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
SafeSurfer Skyllermark röda 49cm till alpina 47:or? Långfärdskridsko 13
Ajfandetvarintedu Pjäxa till löshälsskridskoåkning utan syntetmaterial Långfärdskridsko 1
ajn Pläxor till Salomon SNS Profil Långfärdskridsko 5
mrex3m Varm pjäxa till löshälsåkning? Långfärdskridsko 12
Louise Ö Långfärdsskridsko till 8-åring Långfärdskridsko 5
Verhauer Isolering till vätskesystem slang Långfärdskridsko 6
Jette Grenremmar till ryggsäck Långfärdskridsko 4
Stuvarn Stavar till långfärdskridsko? Långfärdskridsko 9
paugusts Upphittat! Hälplatta till Rottefellabindning Långfärdskridsko 0
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
Fredriks79 Tips till nybörjare? Långfärdskridsko 1
Fjälluggla Extra värme till pläxor Långfärdskridsko 7
Stuvarn Funkar kängan även till skidåkning? Långfärdskridsko 4
ett_och_noll Isglädjepriset 2009 till Dalarna Långfärdskridsko 2
amkarl Pjäxa till Salomons smala? Långfärdskridsko 11
Pillenillan Önskas: Tips på bra skalbyxa och jacka till vettigt pris. Långfärdskridsko 32
dabac stavar eller inte till vikingarännet? Långfärdskridsko 16
tango Vilken impregnering till alpina BC1550pjäxor? Långfärdskridsko 5
Benji Vilken GPS till långfärdsskridskoåkning? Långfärdskridsko 26
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.