Vilken typ av bryne rekommenderas?

Vilken typ av bryne rekommenderas för slipning/bryning av långfärdsskridskor? Såg ett för 14:90 på Biltema har annars hört att brynen kostar några hundra.
 
Frågan diskuterad många ggr på detta forum, sök på bryne eller bryning och långfärdsskridsko. Finns en bra brynguide från Cykelstallet därute i cyberrymden oxå.

Biltemabrynet ser OK ut. Kanske lite kort (150 mm) om man skall vinkla ut skridskorna men det gör nog inte så mycket om det slits snabbt när det är så billigt.

-Palle
 
Jag har precis ett sånt Biltema-bryne och det duger inte till skridskobryning. Anledningen att det (eller åtminstone mitt) inte duger, är att det inte är plant. Lägger man brynet på en plan yta, så kan man vicka det fram och tillbaka som en gungbräda. Och det är ju inte så bra.

/Hans
 
Diamantbrynsats

Jag har provat diamantfickbrynen och traditionella stenbrynen av hög kvalitet. Det som jag tycker bäst om är diamantbrynsatsen jag köpte på Clas Olsson för 198:-, art.nr. 30-8247. Annars ger ett rejält stenbryne fin känsla. Diamantfickbrynena är för veka enligt mitt tycke. Väljer du ett stenbryne, satsa i så fall på ett med hög kvalitet. Glädjen av ett lågt pris kan inte uppväga förbannelsen av slöa skridskor i motvind.

/Benny
 
Jag har provat diamantfickbrynen och traditionella stenbrynen av hög kvalitet. Det som jag tycker bäst om är diamantbrynsatsen jag köpte på Clas Olsson för 198:-, art.nr. 30-8247. Annars ger ett rejält stenbryne fin känsla. Diamantfickbrynena är för veka enligt mitt tycke. Väljer du ett stenbryne, satsa i så fall på ett med hög kvalitet. Glädjen av ett lågt pris kan inte uppväga förbannelsen av slöa skridskor i motvind.

/Benny


Är väldigt sugen på den här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=22696911 antar att det var den du menade benny? artikelnummret stämmer inte riktigt.. har byggt ett yberstabilt brynställ och vill ha ett bra bryne till det.. är det någon fler här på forumet som har erfarenhet av klassebrynet och vilka kornstorlekar använder ni? tänkte att man skulle kunna använda detta bryne till lite av varje.. har använt ovan nämda Dianovabrynpaket tidigare och jag tycker det är alldeles för ostabilt, brynet sviktar för minsta tryck..
 
Inte något att spara penar på

Skärpa på skridskorna är ovärderligt och man behöver bryna ofta. Ett ofta använt verktyg skall vara bra annars använder man det inte tillräckligt ofta. Min favorit är Foss slipbryne i karborundum , en grov och en fin sida , 25x75x250 mm 350:- är aktuell prisuppgift men jag köpte mina 2 stycken för mer än 20 år sedan och de fungerar fortfarande alldeles utmärkt. (Använder fortfarande nästan bara det ena.)

Bra slipställning är lika viktigt. Kan man ofta fixa till själv men för hastighetsrör och egenmodifierade löshälsskridskor kan det vara svårt att göra ett optimalt själv. Finns bra varianter i 1000 kronors klassen som tar alla skridskor.

Så behöver man akutbryne till repsatsen i ryggsäcken. Se tidigare trådar för tips.

Thure
 
Senast ändrad:
Att spara på verktyg som skall brukas är att bita sig i tummen. Satsa på riktigt bra första gången det blir både billigare och trevligare.
Diamant i två grovlekar klarar jobbet.
Lika viktigt är bra hållare...
//J
 
Att spara på verktyg som skall brukas är att bita sig i tummen. Satsa på riktigt bra första gången det blir både billigare och trevligare.
Diamant i två grovlekar klarar jobbet.
Lika viktigt är bra hållare...
//J

tja, jag hade ju inte tänkt snåla direkt. brynet jag spanar på kostar ju en 2hundring.. antar utan vetenskapliga belägg att den skulle kunna motsvara ett 4 hundra kronors bryne på sportbutiken..
 
så här blev det tillslut,, mkt lätthanterligt bryne, 2års garanti och förhoppningsvis prima kvalité, skridskorna blev sylvassa
 

Bilagor

  • IMG_0053.JPG
    IMG_0053.JPG
    119.9 KB · Visningar: 8,635
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
xely Vilken dubbelpik? Långfärdskridsko 24
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
ulfhe Vilken armleds-GPS... Långfärdskridsko 4
rikard_wiberg_hotmail.com Vilken skridskoklubb att vara medlem i? Långfärdskridsko 1
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
tango Vilken impregnering till alpina BC1550pjäxor? Långfärdskridsko 5
Benji Vilken GPS till långfärdsskridskoåkning? Långfärdskridsko 26
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
Anna Frimodig Vilken längd på skridskostavar/pik? Långfärdskridsko 6
ajn Vilken lunch! Långfärdskridsko 5
ajn Vilken kurva? Långfärdskridsko 1
eplabi Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot? Långfärdskridsko 48
rab Vilken långfärdsskidskoförening bör man vara medlem i Långfärdskridsko 9
3034 Vilken skridsko ? Långfärdskridsko 6
m. Vilken salomonbindning? Långfärdskridsko 8
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
silfver76 Vilken längd på långfärdsskridsko? Långfärdskridsko 2
hfm76 Vilken packpåse? Långfärdskridsko 4
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
jjareman Vilken förening? Långfärdskridsko 6
fklint Vilken längd ska jag ha? Långfärdskridsko 1
P-E El-bryne Långfärdskridsko 1
Mats R Renovera ditt bryne Långfärdskridsko 4
mathias Val av bryne Långfärdskridsko 9
igs Nytt bryne??? Långfärdskridsko 1
Brune Rengöra bryne Långfärdskridsko 8
Bryne Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.