Paradigmskifte

Av dina tidigare inlägg på detta tema så förstår jag att du prövat 'allt'. Då återstår inget annat än att fortsätta åka fasthäl. Folk har åkt på det viset i århundraden och haft roligt. Att trivas på isen är det primära! En modern, vattentät vandrarsko på fasthälare kan aldrig vara fel.

T
 
Glappbegränsare?

Frågan är om alla verkligen kan lära sig åka med lös häl. Själv tycker jag att det är mycket svårare att hålla balansen när man gör skären,varför jag blir tvungen att stå och stakåka istället. Åktekniken är tydligen helt annorlunda.

Kör du med glappbegränsare?

Kan göra mycket stor skillnad åt det positiva hållet.

Thure
 
Har enkla lätta långa "pikskidstavar" tror dom heter Ice hunter, får bra tryck med dom när jag stakar och jag blir inte besvärad av tyngden i axlar eller nåt,, på ett slag kommer jag igenom 5-6 cm om jag koncentrerar mej eller slår 2 slag kommer jag genom ca 7-8 cm. förstår inte varför man ska ha en pik som väger 1 kilo och som man dänger genom 15 cm, detta borde ju snarare bidra till sämre känsla och svårare bedömning av tjockleken, det som är intressant att veta är om isen är för tunn att åka på och upp till 5-6 cm när det är kärnis. tror och hoppas att old scool pikar försvinner från marknaden eller att nya förmågor tänker så pass kritiskt så att dom väljer ett lättare och säkrare alternativ..

Vitsen är att en tung pik, är att den blir lättare att bedömma bärigheten med på marginalen, och att med en sådan kan du orka pika i farten eller stillstånde upp till ett tusental gånger under en dag.

På mjuka isar behövs en större diameter på pikhuvudet och det kan då bli för svårt att driva igenom isen med det pikhuvudet om man inte har hjälp av tyngden. Personligen föredrar jag lite lättare pik än en del andra erfarna ledare men jag får hjälp av att min hjälpstav sitter innuti piken och ger ökad styvhet och tyngd åt paketet och jag har också en del hjälp av min kroppstyngd och armstyrka.


Vitsen är inte alls i första hand att komma igenom 12 eller 15 cm is med ett pikslag.
Det kan i och för sig vara bra att klara av att slå igenom 8-10 cm is för att kunna ge gruppen lite mera respekt för isen när man behöver öka avstånden i gruppen.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.