Småsnål och prylsugen...

Issäsongen närmar sig, och tankarna börjar gå mot ev komplettering/uppgradering av utrustningen...

Idag åker jag på ett par 55cm almgrens med vanliga enkla rembindningen. Dessa trivs jag väldigt bra med, utom när leklynnet sätter in (översteg med 55cm skridskor är inte det lättaste...)

Däremot gillar jag inte alls de pjäxor jag har. De sitter inget vidare och om inte sockor och snörning är exakt rätt så får vristerna kämpa hårt för att kontrollera skären. (efter bästa förmåga. Påstår inte att jag är någon teknikkung...)

Så frågan är om jag ska leta rätt på ett par bättre vanliga pjäxor och behålla grillorna, eller om det är lika bra att övergå till löshäl?
Till saken hör att turskidor också står på vill-ha-listan och det vore ju trevligt att kunna använda samma pjäxor.

Om jag skulle köpa nya skridskor så skulle det vara för att få ett par lite livligare, mer lättsvängda. Samtidigt vill jag ju fortfarande kunna åka på det snåla lugna sätt som jag gör med mina nuvarande.

Kommentarer? Nya prylar är ju alltid kul, men jag vill helst inte att de gamla blir bara garderobsvärmare...
 
Sambon som förra året för första gången stod på ett par långfärdsskridskor valde att köpa Salomon råttefella till både skidor och skridskor. Jag var lite skeptisk till skidskorna som såg lite tunna och klena ut, men hon klarar sig bra på dessa.

Hon visar inga trötthetssymtom efter en dags normalt åkande. Själv ska jag byta upp mig då mina Alpina (kvalitétsorsakat?) återigen gått sönder för andra gången. Även denna gång i en söm.

Kanske kommer jag tänka om och använda samma sko till både skidor och skridskor jag med.
 
Vad är problemen med pjäxorna? Det låter ju som om de är lite tunga och klumpiga, men att du ändå har dålig stabilitet? Med rembindning borde du kunna ha betydligt lättare skor ?
 
Vad är problemen med pjäxorna? Det låter ju som om de är lite tunga och klumpiga, men att du ändå har dålig stabilitet? Med rembindning borde du kunna ha betydligt lättare skor ?

Problemet är helt enkelt att de sitter dåligt. Jag panikköpte ett par pjäxor för att ha något att åka i en gång i tiden, och de har hängt med sedan dess trots att jag muttrar varje gång...

(Med rembindning menar jag alltså fast häl och nordic norm-klyka fram. Inte de med bygel för vanliga kängor)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...