Säsongens första ispromenad ?

I Frostkåge, norr om Skellefteå, Västerbotten togs idag säsongens första promenad på isen...

Gjorde den sedvanliga lördagsturen för att mäta vattentemperaturen i Böviken och Storlidtjärnen. I Böviken möttes vi av en frusen vik ut till pålkajen på Kattisholmen, dock var Frostkågebäckens utloppsfåra öppen hela vägen ut till iskanten.
Jag klampade ut med stövlarna på isen för att ta ett isprov, med mina 80kg gick jag genom isen som visade sig vara 25mm.
Sedan visade Robin att han är lättare än pappa genom att smyga ut på den blanka skivan akompanjerad av lite knak & brak, kasta några isbitar, (som jag skickade ut till honom), längre ut på isen och ta sig åter till land utan plurr.
Mer info finns under fliken "Nyheter" på www.frilufts.se/frostkage

071013-01.JPG


Notera på bilden att han står i en svacka på isen, som buktar ned under tyngden.

- Var detta första ispromenaden i landet ???
 
ca2cm

var isen på vår "första" skridskosjö.
Höll i kanten,när jag stod på två och ett ben.
jag provade aldrig gå längre ut.
Har varit rejält kallt några nätter,men tyvärr lär det nu bli varmare,snöar f.n.
Längtar efter skridsko,men troligen blir det inget ännu.
 
Förutsättningen var 25mm is, 30cm vatten, 20cm lera.
25mm is är ingenting som går att vistas på, så risken för plurr var uppenbar men han tog sig åter till land krypande på alla fyra. Om han hade plurrat så var det förutbestämt att han som lergubbe (golem) skulle få åka i skuffen på kombin hem till duchen...
 
Senast ändrad:
Förutsättningen var 25mm is, 30cm vatten, 20cm lera.
25mm is är ingenting som går att vistas på, så risken för plurr var uppenbar men han tog sig åter till land krypande på alla fyra. Om han hade plurrat så var det förutbestämt att han som lergubbe (golem) skulle få åka i skuffen på kombin hem till duchen...

Aha, det där med 30 cm vatten gjorde saken lättare att förstå. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.