Hjälp! Min första vandring!

För att göra fiske mer realistiskt så behöver man ha salt. Detta för att om man eventuellt får lite mer fisk än man behöver en dag kan man lagra den i salt någon dag. Jag har själv använt mig av fisk som basföda vid några fjällvandringar. Det har varit bra fiskevatten och jag är van att fiska. Man behöver fiska ett antal timmar varje dag sett över tid för att ha en chans och man behöver bära fisk från dag till dag om det inte ska bli tur betonat det där med mättnad. Tycker verkligen inte att du ska se det som ett misslyckande att du inte fiskat. Ser det heller som att du fått en ny erfarenhet. Ska du klara mathållning på fiske behöver du bli en bra fiskare. Kommer du inte att kunna lära dig under vandring.

Jag tittar till tråden dagligen eftersom att jag gillar det här.

Bosse
 
Ska du bära konserver så är Corned Beef det mest effektiva jag vet. 98.5 % nötkött, inget spad eller annat blask.
https://www.willys.se/produkt/Corned-Beef-100306642_ST
Det är dessutom gott. Nedrört i mos (det smälter liksom sönder, består av små köttbitar) med en redig klick smör, salt och peppar blir det jättegod och mättande lapskojs. Smör är förresten rätt smart att ha med. Mycket energi per gram.

Tycker du äter alldeles för lite. Du ligger ju på bantningsnivå och bränner dessutom massor. Eftersom du är ovan vid aktiviteten också är det att bädda för att känna sig sliten, både till kropp och själ. Ät människa! Då orkar du till Stockhom. ;-)
 
+1 på Doktorns diagnos ovan! Ät mer!

Jag vill slå ett slag för parmesanost. Gott i allt utom frukostgröten, typ. Nyttja det faktum att det är ganska kallt ute o bär med dig ost o bacon, salami, ölkorv som är energitätt. Stark smak piggar också upp, tycker jag

Tack för att du delar med dig av ditt äventyr, det är en inspriation även för en kortvandrare!
 
Ska du bära konserver så är Corned Beef det mest effektiva jag vet. 98.5 % nötkött, inget spad eller annat blask.
https://www.willys.se/produkt/Corned-Beef-100306642_ST
Det är dessutom gott. Nedrört i mos (det smälter liksom sönder, består av små köttbitar) med en redig klick smör, salt och peppar blir det jättegod och mättande lapskojs. Smör är förresten rätt smart att ha med. Mycket energi per gram.

Tycker du äter alldeles för lite. Du ligger ju på bantningsnivå och bränner dessutom massor. Eftersom du är ovan vid aktiviteten också är det att bädda för att känna sig sliten, både till kropp och själ. Ät människa! Då orkar du till Stockhom. ;-)

Jag får känslan av att han kände sig överviktig och av den anledningen ville ut och göra "allt eller inget". Det är en bantningsvandring kanske.

Eller vad säger du AmaerildeRimfrost? Är det något sådant?

Jag rekommenderar att äta gott, kaloririkt och näringsrikt när man är ute och vandrar. Banta, vilket en bättre form är fasta, kan man göra när man sitter still hemma, på semestern eller på hotellet.
När kroppen arbetar behöver den näring och kalorier!

Smör är utmärkt. Nötter och pasta. Ris är snabba kolhydrater och bränner bra men snabbt. Fet fisk är utmärkt att röka, salta och dra med sig.
Själv undviker jag raffinerade sockerprodukter som innehåller glukos-fruktos-sirap och annat "gift", det smakar som chili och är ju en besk äcklig sötma som ger halsbränna och bara en kort energikick. Jag undviker såna produkter, exempelvis godis, helt och hållet.

Långsamma kolhydrater och fett i den mest näringsrika formen, färskt helst, är det bästa för vandring, tycker jag.
 
Han sa att han hade att ta av, men inte direkt att syftet var viktminskning, tror jag?

Absolut, banta ska man göra hemma. Skillnad om det är en något kortare tur och man är vältränad, då kan man väl gå lite på lagren. Men ger man sig på nåt man inte är tränad för lär kroppen och speciellt musklerna ta mycket stryk. Behövs byggstenar för alla reparationer, d.v.s. protein. Fett för energi är mer vikteffektivt än en massa kolhyrdater. Det blir ju av nödtvång rätt näringsfattiga kolhydrater också, som pasta och ris.

Gick runt Island när jag var ung (nåja, vi liftade en del också). Bodde hur som i tält en månad. Deras torkade fisk var suverän! Vägde typ ingenting. Sen bredde man smör på, saltade lite och gnagde i sig nästan som en macka, slet loss köttet från skinnet med tänderna. Smaken när fiskköttet blöttes upp i munnen och blandades med smöret.... Kan fortfarande längde efter en sån "smörgås".
 
Han sa att han hade att ta av, men inte direkt att syftet var viktminskning, tror jag?

Absolut, banta ska man göra hemma. Skillnad om det är en något kortare tur och man är vältränad, då kan man väl gå lite på lagren. Men ger man sig på nåt man inte är tränad för lär kroppen och speciellt musklerna ta mycket stryk. Behövs byggstenar för alla reparationer, d.v.s. protein. Fett för energi är mer vikteffektivt än en massa kolhyrdater. Det blir ju av nödtvång rätt näringsfattiga kolhydrater också, som pasta och ris.

Gick runt Island när jag var ung (nåja, vi liftade en del också). Bodde hur som i tält en månad. Deras torkade fisk var suverän! Vägde typ ingenting. Sen bredde man smör på, saltade lite och gnagde i sig nästan som en macka, slet loss köttet från skinnet med tänderna. Smaken när fiskköttet blöttes upp i munnen och blandades med smöret.... Kan fortfarande längde efter en sån "smörgås".

Ja jäklar! Mums! Vattnas i munnen på mig nu. Kanske dags att dra ut och vandra någon helg när man inte har för mycket arbete hemma :)
 
Jag håller med övriga här som kommenterat att de följer tråden, det var fint att du tog beslutet att dela med dig av din tur!

Jag håller också med dem som säger att du ska satsa på maten. Vandringen blir lättare och roligare om du får i dig den energi kroppen behöver. Med tanke på att du är ny på detta behöver du också bygga muskulatur, inte bara bryta ner den vilket är vad som händer om du inte får i dig tillräckligt med fett och proteiner. Och unna dig något gott, det gör susen för humöret! Kämpa på!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
fredrik.hjulfors Min packnings beräknare Allmänt om friluftsliv 1
blastlast Min Sverigevandring Allmänt om friluftsliv 25
fotografiskt Min fjällrävenjacka brann upp Allmänt om friluftsliv 7
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
johanrosander Se min videoblogg om äventyr i Sverige! Allmänt om friluftsliv 0
Vandringshyveln Storlek på min nya rygga?? Allmänt om friluftsliv 5
Slickslack Första utflykten med familjen? Allmänt om friluftsliv 24
Davvids Första solovandring Allmänt om friluftsliv 15
lsjonsson Nu stänger första skidanläggningen i Norrbotten Allmänt om friluftsliv 11
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
plaskdaja Första snön Allmänt om friluftsliv 15
mindwave Första Vandringen. praktiska tips. Allmänt om friluftsliv 14
Ringblom Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun Allmänt om friluftsliv 83

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.