Ska det bli riktigt bra så måste man göra det själv ibland. Jacka

Att sy tar tid. Det tar mycket tid. Det är pillrigt och meckigt. Man fokuserar intensivt, går in i zonen, glömmer att äta. Dricker för mycket kaffe. Sticker sig på nålar, får kallsvett i pannan och blir slapp i ansiktet, men ändå så funderar jag på att ta steget och sy mig en jacka.
Därför att göra något själv och göra det så som man vill ha det och att få det att fungera.. Det är satisfaction!

Jag är nu inne på min andra jacka av exakt samma modell. Den är av ett någorlunda känt märke. Tyvär så har tillverkaren slutat med den modellen och det finns ingen bra ersättare.

Det är en väldigt tunn, lätt, packbar och snygg skaljacka som passar mig och mitt bruk bra. Passformen är kroppsnära men aldrig stramande och hindrande. Huvan är såklart grym. Den är stor nog för en varm ullmössa utan problem. Det är inte plats för hjälm, vilket jag tycker är bra. Däremot är den skuren så man kan ha keps på sig utan att huvan trycker ner den i ögonbrynen. Om man vill kan man ha myggnät över kepsen och huvan över det igen. Man kan se sig över axeln utan att det stramar. Bra, helt enkelt.

Det jag inte gillar är att "tex-matrialet" inte andas nog bra under ansträngning. Men den är vindtät, vilket är viktigt.

Som tur är har jag inte kastat bort min första jacka. Den är intakt förutom det trasiga blixtlåset som jag aldrig har orkat byta.

Men nu så funderar jag på om jag istället för att reparera blixtlåset, kanske ska skära upp den längst sömmarna och kopiera mönstret? Om man är noggrann och precis så borde det bli bra.

Är det någon här som har erfarenhet med tyget Etaproof 200 g/m2?
Blir det en vindtät lätt jacka med det tyget, som kanske går att få något vattenavvisande dessutom? Andra förslag på tyg. Let it rip!
 
Kul projekt! Allt skapande och hantverk er fantastiskt. Tyvärr syr jag inte själv och kan inte bidra något här.
 
Skulle föreslå att du övar först att byta låset. Det är lite bökigt också. Blir det bra får du använda älskande jacka.
 
Tack ska ni ha för era inlägg.
Jag är ganska duktig på att sy alltså. Det är bara det att själva syandet är igen favoritsysselsättning som jagskrev i starten :) Men resultatet väger alltid upp för det. Att byta dragkedjor både på dunjackor och på skalplagg är inga problem. Jag tänkte mest kolla om det finns folk här som har gjort vällyckade jackor, vilket tyg som har använts, vilka misstag andra har gjort som jag kan undvika samt vilka goda ideer som jag kan ta med mig.
 
För många år sedan letade jag efter en lätt vindtät skjorta, och hittade inte det jag ville ha. Jag tog då en gammal skjorta, sprättade upp alla sömmar och gjorde ett mönster av den. Modifierade lite och sydde en ny skjorta så som jag ville ha den. Den har jag använt i många år sedan dess. En jacka är förvisso lite mer komplicerat att sy, men det borde väl gå bra det också.
 
För många år sedan letade jag efter en lätt vindtät skjorta, och hittade inte det jag ville ha...

Det låter uppmuntrande!
Jag tänker att om man skär noga mitt i sömmen så borde man få ett mycket exakt mönster att gå ut ifrån. Sen så gäller det ju att man skär ut de nya delarna med ett bestämt "offset" alltså att tygbitarna man skär ut är till exempel 10 mm utanför det orginala mönstret (detta tror jag kallas sömsmån på syspråket). Sen så ser man på måttskalan på symaskinen när man syr ihop bitarna och syr 10 mm innanför kanten. Detta borde funka bra.
 
Jag har sprättat gamla plagg o använt som mönster ibland. I min erfarenhet funkar det fint sålänge man håller sig till ett liknande tyg i det nysydda som i mönsterplagget. Har man exempelvis en sommarklänning men vill sy en i ullmix till vintern så får man räkna med mönsteranpassningar för att få det bra. Men som jag förstår det vill du i möjligaste mån kopiera din gamla jackas alla egenskaper och då tror jag det kommer bli utmärkt

Lycka till med projektet!
 
Jag har sprättat gamla plagg o använt som mönster...

Jag tänker att jag ska i det närmaste "kopiera" jackan ja. Förutom att tyget i originaljackan är ett vattentät skaltyg av tunn variant. Jag hade tänkt att använda något tjockare tyg, kanske Etaproof 200 g. som jag nämnde tidigare. Det är ett bomullstyg. Även om det inte är så tjockt så är det ju tjockt i förhållande till originalet. Borde jag justera för det tycker du? I så fall hur mycket. Det är ju omöjligt att säga, men för att få en ide bara.. Talar vi om att ge kanske, en millimeter utanför originalmönster? Eller mer?
 
De viktigaste skillnaderna hos materialen att ta hänsyn till när du gör ett mönster från ett befintligt plagg är ifall något av materialen är elastiskt samt hur bra "glid" det är i materialen. Ett material som är elastiskt eller glider lätt mot lagret under gör att man kan ha ett lite tajtare plagg och omvänt att man måste ta till lite extra volym om det är stumt och/eller strävt.
De material du nämner borde inte göra så stor skillnad men jag kan tänka mig att man kanske ändå vill ha lite mer volym i en bomulls-jacka än en tunn skaljacka, men det är bara en gissning utifrån min egen känsla. Jag har sytt ganska många jackor under åren och mitt råd från egna erfarenheter är att ta till lite extra och prova med att nåla ihop delarna för att få en känsla för resultatet innan du syr ihop det slutgiltigt.

/Thomas
 
Sprättare

Det låter uppmuntrande!
Jag tänker att om man skär noga mitt i sömmen så borde man få ett mycket exakt mönster att gå ut ifrån. Sen så gäller det ju att man skär ut de nya delarna med ett bestämt "offset" alltså att tygbitarna man skär ut är till exempel 10 mm utanför det orginala mönstret (detta tror jag kallas sömsmån på syspråket). Sen så ser man på måttskalan på symaskinen när man syr ihop bitarna och syr 10 mm innanför kanten. Detta borde funka bra.

Du pratar om att 'skära' i sömmarna, vilket får mig att misstänka att du inte äger någon sprättkniv. Om du inte redan har en så skulle jag rekommendera att du skaffar en, för den gör sömsprättandet till en något mindre tråkig syssla. (Om du inte lika gärna tar en sax och klipper rakt över). Lycka till!
375px-Seam_ripper.jpg
 
De viktigaste skillnaderna hos materialen att ta hänsyn till../Thomas

Det är en bra synpunkt det med tygets glatthet och hur bra det glider mot det man har på sig under. Att ta till "litegrann" tror jag är smart. Men vad betyder "litegrann" om du måste vara mer specifik?


Du pratar om att 'skära' i sömmarna, vilket får mig att misstänka att du inte äger någon sprättkniv..[/IMG]


Självklart har jag en sprättkniv :) Har faktiskt flera olika till olika ändamål. Men det hjälper inte att sprätta då sömmarna är limmade och tejpade. Att "skära" upp sömmarna görs nog bäst med en sax i detta fall ja.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...