Gå utan papperskartor?

Hej! Jag har just köpt en färglaserskrivare och börjat skriva ut kartor till min vandring. Upp till Värnamo är nu utskrivet. Men så slog det mig att ... Jag ska ju köpa en ny telefon med 32 GB minne. Och jag kommer att ha solcellsladdare med (förutom en vanlig). Då kanske det räcker att ha laddat ner alla kartor på mobilen i förväg? Det går ju att ladda ner dem från min e-mejl eller dropbox i omgånger om det är för stort att ha alla i mobilen på samma gång.

Så min fråga är: Vågar man gå utan fysiska kartor? Är det säkert nog att förlita sig 100% på att mobilen ska funka? Att bara titta på dokument som redan finns nerladdare på mobilen borde väl inte ta så mycket batteri heller, antar jag?!
 
Mer en nöjesfråga. Titta på tryckta kartor är behagligare. I fjällen eller i kajak i skärgårdar och liknande skulle jag ta med tryckta kartor.

Skall du vandra eller cykla?

Thure
 
Kartor och sjökort i mobiler eller GPS.er är endast komplement till riktiga kartor/sjökort samt kompass och inte att lita på som primärt navigeringssystem utan bara ett bekvämt sätt att friska upp minnet på fakta Du kollat på papperskartan innan.

Oavsett om Du ska ut och vandra i skogen, fjällen eller ut på sjön så är papperskartor och kompass grunden för Din navigering och ska alltid finnas med!
Alla former av elektronisk navigering är endast sekundärt och det är iaf på sjön lagstadgat så ha med Dig Dina papperskartor och en kompass som grund och mobilen som komplement.
 
Med digitala kartor är det inte bara batterifrågan som är kritisk, en mobil kan sluta fungera av en massa olika anledningar (mjukvaran kan krascha, minnet kan paja, du kan tappa mobilen så den går sönder etc).

Visst kan papperskartor också råka ut för saker, men en papperskarta där ena hörnet brunnit upp fungerar fortfarande att använda för resten av området, men har ena hörnet brunnit upp på mobilen...

Jag tycker också det är svårare att översiktsnavigera (ex. planera dagsetapp) på en karta i mobilen, jag tycker t.o.m. det är svårt på kartor utskriva på A4. Jag har nästan alltid haft en "hel" terrängkarta med mig som backup och för översiktsplanering, och sen utskrivna A4 för deletapper (lättare att ha framme).
 
Tack för er feedback. Har också tänkt så. Att elektroniken bara är en extra backup/säkerhet/bekvämlighet.

Som svar på vad det rör sig om så planerar jag att gå hela skandinaviska halvön nästa vår och sommar. Så att köpa kartor är uteslutet. Jag vågar inte tänka på vad det skulle kosta! Det är visserligen dyrt att skriva ut också, men ... knappast de summorna!

Dock bedömer jag att det ur säkerhetssynpunkt inte är någon som helst fara vad gäller minst hälften av vandringen. De flesta sträckor är tätbebyggda så att gå vilse är bara en stor irritation och solk i glädjebägaren som kan sinka min lust att fortsätta, men är absolut ingen som helst fara. Det finns så klart olika risker, t.ex. kan jag ju ramla och bryta benet, men den situtionen har inte mycket med den här frågan att göra.

I fjällen och i väldigt glesbebyggda trakter där jag går på små stigar och traktorspår ute i skogen är det en helt annan sak. Där är det även en säkerhetsfråga. men på de flesta håll är det ju inte jättelångt till hus och bebyggelse i Sverige om något skulle hända.

Jo, jag kan såklart få problem med mobilen. Skulle den lägga av måste jag ju fixa detta så snart jag når en stad. Den är inte bara bra att ha praktiskt, utan jag behöver kunna hålla kontakt med mina vänner med dess hjällp för att över huvud taget ha en chans att orka mentalt. Utan det kommer jag inte att klara av vandringen psykiskt. Samma sak om jag t.ex. skulle bli rånad. Då måste jag ju uppsöka polisen i närsmsta stad och fixa de sakerna innan jag fortsätter vandringen.

Man kan förlägga kartor. Det har hänt mig vid ett par tillfällen. Det är frustrerande, men ruinerar inte en hel vandring. I regel är det ju bara några blad man tappar om det skulle hända dessutom och då kanske man kommer ihåg hur man skulle gå ändå plus att jag har mobilen tills jag har papperskartor igen.

Det där med översikt håller jag i och för sig med om. Därför tänkte jag även skriva ut översiktskartor i mindre detaljerade skalor och hitta på ett system så jag själv vet vilka kartor som hör hemma var.

Så jag håller med. Men har ändå börjat tveka eftersom det förmodligen inte är helt nödvändigt att ha fysiska kartor på alla sträckor. Jag vet till och med en del som har gått på måfå i en riktning och frågat sig fram på vägen! Det skulle jag personligen dock inte känna mig bekväm med.
 
Men som sagt... Även om jag inte skulle lida någon nöd om mjukvaran på mobilen la av och de digitala kartorna var de ändå jag hade så skulle det ändå kunna sabba vandringen eller i alla fall ställa till med en massa strul.

Jag har redan skrivit ut kartor från Smygehuk och upp till Värnamo nu. :) Men jag kan kanske se till att ha kartor på mobilen och på nätet också som en extra säkerhet/trygghet.
 
Går man i "civiliserade" trakter så är det ju skyltat, då brukar inte behovet av karta vara lika stort. Man kan ju då anpassa kartmaterialets skala lite utifrån vad det är för miljö man går in.
 
Går man i "civiliserade" trakter så är det ju skyltat, då brukar inte behovet av karta vara lika stort. Man kan ju då anpassa kartmaterialets skala lite utifrån vad det är för miljö man går in.

Precis. Dock skulle jag aldrig gå utan karta för det. Jag vill kunna veta precis var jag är på en kartan hela tiden. Annars blir jag nervös och är rädd att jag går på fel väg. Samma sak gäller kompassen. Utan kompassen blir jag totalt förvirrad om vilken riktning jag skall gå i även om jag är i stora korsningar där det är tydligt skyltat. Men sen går jag ju såklart inte bara i vägrenen på stora vägar, utan också på små traktorsspår ute i skogen där det ofta inte är någon skyltning alls. Sådana vägar är ju mycket trevligare att gå på.

Jag tycker att det kan vara svårare att hitta inne i en stad utan kompass än att hitta ute i terrängen med karta och kompass. Så inne i tätorterna är nog där jag använder kompassen allra mest. Skulle bli totalt lost annars.

Planen är att be en kompis skicka upp kartor till mig till förutbestämda orter, eftersom det är alldeles för mycket att bära med sig allt kartmaterial för hela vandringen.

Men jag tvekar fortfarande en aning och undrar om jag överdriver. Och att jag kanske egentligen inte behöver fullt så mycket kartor utan kan klarar mig på mobilen. Då kan jag som du säger anpassa skalan och zooma in och ut som jag vill. Men då går det fort batteri så då är det nog bättre att ha laddat ner allt i förväg. Jag och mina vanliga dilemman! :) Alla val har ju både för- och nackdelar.
 
Det trevliga med karta är ju att höjder, kyrkor vid horisonten och andra dominerande byggnader kan syftas in och en större del än där man befinner sig i blir begriplig.
GPSens skärm når visserligen så långt oxså men inte utan manipulation.

Karta och kompass är liksom igår batterifria.

go tur
 
Jag har litat på GPS två gånger när jag varit ute i skogen. Höll på att gå vilse båda gångerna men kartorna räddade mig. Detta var iofs flertalet år sen nu och jag fattade troligtvis inte hur de fungerade men ändå.

En karta och kompass i fickan är allt man behöver. Mobilen ska ligga avstängd i väskan.

Mvh Johannes
 
Jag provade nu att gå in via mobilen på Lantmäteriets sida. Det syns lika bra på mobilskärmen som på datorn så det är inte ett problem. Annars har gillar jag ju fysiska kartor, vilket också känns tryggare. Men det kommer ju våga nåt kilo. :) Det är det som är nackdelen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EvaR Gå sparade spår? Navigering 10
tekman Gå från IMG/MP-fil till GPX. Navigering 1
avslut Garmin 60SCx "gå till" Navigering 26
PR 276C ver. 3.00 - tips för att gå runt bugg Navigering 1
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
vandrafjäll Köra utan vhf-antennen Astro 220 ? Navigering 8
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
mikr GPS utan autorutt-funktion? Navigering 2
Avskum Garmin med eller utan minneskort? (HC vs. HCx) Navigering 7
thureb Kompass utan bök Navigering 8
Anders.Appelqvist lean GPS utan skärm och lull lull Navigering 12
carpe.diem Hur tankar man över en gpx-fil utan att ta ur minneskortet ur gps:en Navigering 2
holsson GPS utan kartfunktion Navigering 6
yanga Navigering utan utrustning Navigering 26
Eric W Navigera utan GPS Navigering 39
d-b GPS med minne, extern antenn och utan skärm? Navigering 9
jojo_sthlm BlueChart på SD-kort till GPS utan kortplats Navigering 5
Ben dover navigera utan att ha något resmål Navigering 0
Tempest Fjällvandring utan kompass Navigering 28
jonasolof Installera CN8 Europe utan föregående CD Navigering 5
stigvig Ännu en iPAQ utan seriell anslutning... Navigering 6
DTM Låt inte din handdator vara utan ström för länge Navigering 10
Martin O Etrex venture - kapacitet utan batterier. Navigering 2
sundancekid Gps UTAN kartfunktion! Navigering 16
kanotisten Dator utan COM-port Navigering 21
Brune GPS fix utan GPS mottagare Navigering 13
Nyman Installera Friluftskartan utan att ha Gps inkopplad Navigering 1
supinum planera rutt utan gps-mojäng Navigering 1
d.a.n.i.e.l GPS utan kartfönster för höjd- och längdmätning Navigering 5
NiclasH Precision utan DGPS Navigering 9
CyberJunkie Etrex Legend utan tid!? Navigering 8
bjornw Köra eTrex Summit utan GPS? Navigering 3
uler41 Papperskartor Navigering 2
Johan es Papperskartor till GPS och GPS i bil Navigering 13
ADO Papperskartor och GPS Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.