Stigar på terrängkartorna

Har någon insikt om hur de stigar som finns på terrängkartan förs in och i vilken grad de uppdateras?
Jag förstår ju att utmärkt stig där det finns etablerade vandringsleder osv i regel finns kvar - men alla andra miljontals små anonyma stigar som är utmärkta över hela Sveriges obygder - är det någon som manuellt uppdaterar deras vara /icke vara? För någon in nya stigar? Hur går det isåfall till? Det funkar ju inte via satellit att se en stig. Har lantmäteriet en armada av hundratals människor som är ute i skogen och dokumenterar stigar?

Ganska ofta har jag letat efter stigar på terrängkartan som är försvunna sedan länge. Ibland ser man svaga spår i terrängen som indikerar att det kanske fanns nåt där för 40 år sedan.
 
Det är ju bara större stigar som är med på terrängkartan, skall man ha en karta som täcker in alla användbara stigar så måste man ha en orienteringskarta
 
Runt där jag bor är det i alla fall så att de stigar som finns med på kartan inte finns längre i verkligheten och de stigar som faktiskt finns och folk använder inte finns på kartan. Jag tror att småstigar uppdateras ytterst sällan. De får nog bara ligga kvar från tidigare kartversioner, men det kanske ser annorlunda ut i andra delar av Sverige vad vet jag.
 
I en annan tråd skriver tobbedj:

"De flesta stigar (prickade linjer) på kartorna är arv från äldre generationers kartor då man utförde fältarbete. Någon planerad/regelbunden uppdatering av dessa görs inte sedan några år tillbaka då fältarbetet har upphört. All topografisk information hämtas numera (vad jag minns i alla fall) från flygbilder (digital fotogrammetri).

Möjligen lägger man in mer iordningsställda stigar såsom motionsspår och vandringsleder, men då är man beroende av information/kartor från kommuner och andra aktörer.

Den här artikeln i ämnet skrev jag för drygt 10 år sedan:
http://www.utsidan.se/cldoc/om ... riet_917.htm
Den är väl i huvudsak aktuell fortfarande."


http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=743034&postcount=143

edit: länk till artikeln: http://www.utsidan.se/cldoc/om-kartor-och-data-fran-lantmateriet_917.htm
 
OSM-kartornas stigar bygger på GPS-spår och stämmer därmed rätt bra men alla stigar är förstås inte med samt att OSM kartorna är ojämna över landet.

Thurw
 
Jag har märkt att även etablerade vandringsleder i fjällen kan avvika med flera hundra meter från deras placering på kartan. Lantmäteriet lär ju inte vara ute och logga gps-spår från vandrare på lederna så att ledernas dragning kan uppdateras. Här kan det finnas en möjlighet för Utsidans läsare som loggar sina vandringar att göra en insats. Det kanske kan vara något för utsidans läsare att ta tag i tobbedj:s ide från sin artikel för drygt 10 år sedan http://www.utsidan.se/cldoc/om-kartor-och-data-fran-lantmateriet_917.htm . Då skrev han:

"Fick en idé: Kanske nånting för rörliga (både fysiskt och intellektuellt) Utsidan-läsare att fundera på; hur kan man samordna och kvalitetssäkra GPS-rutter från en mängd friluftsentusiaster? Om det går att lösa är jag rätt övertygad att data kan komma till användning i Lantmäteriets kartor."
 
I en annan tråd skriver tobbedj:

"De flesta stigar (prickade linjer) på kartorna är arv från äldre generationers kartor då man utförde fältarbete. Någon planerad/regelbunden uppdatering av dessa görs inte sedan några år tillbaka då fältarbetet har upphört. All topografisk information hämtas numera (vad jag minns i alla fall) från flygbilder (digital fotogrammetri)."

Ojdå, det känns ju nästan lite sorgligt! Dvs att allt fältarbete lagts ner och att alla mindre stigar därute som finns på terrängkartorna är dömda att försvinna helt på sikt.

Openstreetmap som någon nämnde är ju väldigt dåligt använt i Sverige. Jag har lagt till några stigar manuellt i ett strövområde där jag bor, men för det mesta saknas inlagda stigar förutom enstaka spår med fokus på mtb-cykling.
 
Ojdå, det känns ju nästan lite sorgligt! Dvs att allt fältarbete lagts ner och att alla mindre stigar därute som finns på terrängkartorna är dömda att försvinna helt på sikt.

Openstreetmap som någon nämnde är ju väldigt dåligt använt i Sverige. Jag har lagt till några stigar manuellt i ett strövområde där jag bor, men för det mesta saknas inlagda stigar förutom enstaka spår med fokus på mtb-cykling.

I stockholmsområdet skulle jag säga att OSM vida spöar Lantmäteriets gröna karta när det gäller användbarhet på stigdata.

Att använda Friluftskartan/Gröna kartan för att planera sin vandring kan ge upphov till en riktigt mysig upplevelse med historisk känsla. Som redan sagt är datat gammalt som gatan, och det kan hända att man får gå på en stig som inte egentligen varit en stig på 30 år. Det enda som är kvar är en "gata i skogen" där det bara är lite lättare att ta sig fram än i helt slumpmässig terräng. Detta kan vara rätt trevligt.

Tråkigt f.ö. att LM helt upphört med fältarbetet, särskilt med tanke på hur lätt det numera är att samla in bra data.
 
Tråkigt f.ö. att LM helt upphört med fältarbetet, särskilt med tanke på hur lätt det numera är att samla in bra data.
Visst är det lättare nuförtiden, men Lantmäteriet har inte längre tillräckligt med resurser att själva svara för den inventeringen. Någon ska trots allt gå/springa/cykla längs de objekt som inte kan fångas med fotogrammetriska metoder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenblock Lägga in stigar open street map Navigering 10
Patriksg Vem märker ut stigar? Navigering 8
jonasolof Fastighetskartans stigar som tillägg till Fripro Navigering 12
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
Henning K Ingen Fjällkarta på inatur.se Navigering 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...