Lantmäterikartor börjar släppas

Idag släpptes ju Översiktskartan dvs en baskarta över sverige i 1:250 000 fri. Är det någon som har lekt med den den ännu?

Den är ju vektoriserad så jag laddade ner den i QGIS (open source) program som var rätt lättarbetat. I jan när fjällkartorna och terrängkartan släpps så kommer det att bli intressant! jobbigt för Garmin och liknande när OpenStreetmap och liknande kommer att bli minst lika bra som de dyra kartorna.

Så här ser en karta över Storvallen ut 2h jobb, aldrig kört QGIS innan så det är inget finesser direkt.
 

Bilagor

  • Testkarta-Storvallen.jpg
    Testkarta-Storvallen.jpg
    82.7 KB · Visningar: 9,271
Senast ändrad:
Finns ju även höjdata

Tyvärr fanns det inte för bland annat Keb. Men jag körde över hemstaden och Snake mountain ski resort!
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2015-07-02 kl. 01.02.27.jpg
    Skärmavbild 2015-07-02 kl. 01.02.27.jpg
    29.4 KB · Visningar: 9,039
Ja, det kan bli en spännande utveckling, när Lantmäteriets kartdata kommer ut på open street map, För i mina närmiljöer är open street map inte ett dyft bättre i terrängen än vägkartan hos en vanlig bil-GPS.
/Niklas
 
Till OruxMaps har jag laddat ner nån app som heter DEM1 eller nåt sånt, vet inte om det är fri höjddata som finns och vad den har för upplösning (den användes av OruxMaps för att kunna projicera "3D-karta", jag har dock knappt använt funktionen).
 
Obegripligt att de inte lägger ut detta som färdiga kartblad i existerande bladindelning i GeoTiff eller GeoPdf eller något liknande. De utestänger ju kanske 90% av alla kartanvändare - som knappast är så kunniga eller ihärdiga att de laddar ned ett program som de ska lära sig.

"Öppen kartdata" är ju därmed en sanning med modifikation. De kanske borde lära sig av grannen i öster.

Mats
 
Prioritet är väl att få ut kartorna. Sen handlar det ju också om finansiering.

Om man bara vill kolla och skriva ut har ju lmv en bra karttjänst på webben.
 
Prioritet är väl att få ut kartorna. Sen handlar det ju också om finansiering.

Fast tryckfilerna för de kartblad som du köper i affären existerar ju redan. Och de flesta användare kanske inte ens är intresserade av georeffade filer så då är det ju ännu enklare.

Mats
 
Det är sant förstås. Har det kanske något med Metria att göra? Det är väl de som sålt digitala kartor också?

Edit: stavning
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...