Karolinermarschen 2013

Oj, vädret var inte helt på er sida :) Själv kom jag precis hem från bästa ripjakten på flera år en bit norr om er. Mycket fågel på fjället och helt OK i ripsäcken också men dock lite för varmt första två dagarna. Var nog närmare 25 grader uppe på fjället första jaktdagen = synd om hunden. Ska läsa noggrannare sedan. Kul med bilder!
 
Fler bilder
 

Bilagor

  • P8141035.jpg
    P8141035.jpg
    81.4 KB · Visningar: 723
  • P8141089.jpg
    P8141089.jpg
    39 KB · Visningar: 719
  • P8141112.jpg
    P8141112.jpg
    106 KB · Visningar: 732
  • P8141117.jpg
    P8141117.jpg
    53.1 KB · Visningar: 716
Oj, vädret var inte helt på er sida :) Själv kom jag precis hem från bästa ripjakten på flera år en bit norr om er. Mycket fågel på fjället och helt OK i ripsäcken också men dock lite för varmt första två dagarna. Var nog närmare 25 grader uppe på fjället första jaktdagen = synd om hunden. Ska läsa noggrannare sedan. Kul med bilder!

Hehe nej det kan man nog påstå. Det var dock växelvis regn men när man redan är blöt så spelar ju det mindre roll. Det var ändå en riktigt rolig upplevelse för livet (förutom kväll tre =P) som man kan vara stolt över och som man brukar säga "Pain is weakness leaving your body".

Vi stötte på en hel del ripor på fjället med samt ett jaktlag med hundar. Min hund började springa efter renar vid ett par tillfällen men avbröt så fort jag visslade på henne så det blev inga sådana problem heller..
 
Det kan jag tro att det blir ett bra minne såhär efteråt. Vilka datum var ni ute? Var själv ute fem dagar 24-28:e. Endast regn den sista dagen. Var nästan skönt med 8-10 grader och dugg jämfört med 20-25 och sol, hade rätt tunga säckar första och sista dagen.
 
Det kan jag tro att det blir ett bra minne såhär efteråt. Vilka datum var ni ute? Var själv ute fem dagar 24-28:e. Endast regn den sista dagen. Var nästan skönt med 8-10 grader och dugg jämfört med 20-25 och sol, hade rätt tunga säckar första och sista dagen.

Ja absolut! Vi var ute den 10e-14e. Ja när man inte var plaskblöt så var det väldigt skönt att det inte var så varmt, annars hade man väl avlidit där på fjället. Vad låg vikten på era säckar på då?
 
Jag hade 32,5 och lättaste säcken. Inget jag fjällvandrar utan vi bär ut, har basläger och jagar med dagturssäck. Han med tältkåta hade 38,5 kg i sin Bergans Powerframe. Ren njutning :)

Ja absolut! Vi var ute den 10e-14e. Ja när man inte var plaskblöt så var det väldigt skönt att det inte var så varmt, annars hade man väl avlidit där på fjället. Vad låg vikten på era säckar på då?
 
Jag hade 32,5 och lättaste säcken. Inget jag fjällvandrar utan vi bär ut, har basläger och jagar med dagturssäck. Han med tältkåta hade 38,5 kg i sin Bergans Powerframe. Ren njutning :)

Herre gud... Det låter inte så bekvämt ens att bära ut. Min rygga vägde runt 20kg och jag kände att jag måste uppgradera till lättare utrustning, Fast det är ju som sagt två helt olika saker.
 
Hade 22 kg på senaste längre vandringen på åtta dagar och det tyckte jag kändes helt OK. Säkert ännu skönare med än mindre.

Herre gud... Det låter inte så bekvämt ens att bära ut. Min rygga vägde runt 20kg och jag kände att jag måste uppgradera till lättare utrustning, Fast det är ju som sagt två helt olika saker.
 
Ni som vandrat denna Marsch vet ni om någon har hittat några lämningar från karolinerna eller är allt upphittad redan och förvaras på museum? Förutom allt lokalbefolkningen tog reda åren efter.
Ni kanske själv funnit något?

Tack på Förhand
 
Är man riktigt ihärdig och lägger ner mkt tid och möda så går det nog att hitta lämningar och nog finns det de som hittat grejor även på senare tid. Hittar man något, så tillfaller det inte upphittaren utan det skall isåfall rapporteras eller lämnas till Jämtlands läns museum.
 
Det förstår jag, finns det saker på Jämtlands Museum som har hittats där alltså?
Är gärna intresserad om vad som hittats och om det finns bilder och artiklar om det.
 
Hej!

Lyfter denna gamla tråd då jag och några kompisar planerar att vandra Haltdalen - Storulvån fjällstation i september. Vi har vandrat några gånger tidigare, inte några veteraner men inte helt färska heller.


Hur ser leden ut rent terrängmässigt? Är det mycket myrmark som man måste navigera sig igenom?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.