funkar Garmin etrex fortfarande?

OK, tackar för tipsen. 7x låter just som en dröm som jag inte tror på. Får man 4-5 ggr längre tid så är det värt det men inte 1,5x bara. Min eTrex räcker nog länge med Duracell ändå, jag klarar mig väldigt länge på 2AA. Känns som att jag nog får ut de där 25 tim som utlovas vilket var en orsak att jag valde just den modellen.

Jag bryr mig inte särskilt om batterierna oväntat tar slut någon gång då jag inte är så noga med att ha sparat spår. Har mest GPS för att markera waypoint och spara lite spår då vi jagar på fjället.
 
Niklaz

vilken GPS är det du har? Trådstartaren verkar ha en gammal svartvit Etrex och dessa hade sämre batteritid än de nyare med färgskärm.

Som jag skrivit i tråden Kal länkade till har jag bra erfarenhet av ett par NiMH R6 ackar som jag haft i ca 4 år medan andra håller betydligt sämre.

Thure
 
Jag har eTrex Vista HCx och är väldigt nöjd. Skulle ju inte vara fel med lite bättre upplösning men vill INTE ha dålig läsbarhet i dagsljus vilket verkar vara problem med vissa modeller. Jag börjar snegla på de nya 62-modellerna men avvaktar tills de kommer med dog tracking också.

vilken GPS är det du har? Trådstartaren verkar ha en gammal svartvit Etrex och dessa hade sämre batteritid än de nyare med färgskärm.

Som jag skrivit i tråden Kal länkade till har jag bra erfarenhet av ett par NiMH R6 ackar som jag haft i ca 4 år medan andra håller betydligt sämre.

Thure
 
Har också sett underligheter vad gäller sträckor när jag joggat. Det kan vara så att med taskig mottagning så "genar" din GPS. Kolla spåret i mapsource så kanske förklaringen syns. Sätt täta spårpunkter (om det går med din äldre modell).
Sedan så är det en matematisk förklaring som inbegriper att den kortaste vägen mellan två punkter är en rät linje. När du approximerar en kurva med en serie av räta linjer så blir det alltid en kortate sträcka.
 
Men å andra sidan kan mottagningssvårigheter skapa glada skutt i sidled, och sådana kan påverka registreringen av sträckan till att bli för lång istället
 
Men å andra sidan kan mottagningssvårigheter skapa glada skutt i sidled, och sådana kan påverka registreringen av sträckan till att bli för lång istället

Utan att vara 100% säker så tror jag att både du och tekman har rätt. OM GPS:en "genar" så får man kortare distans. Gör den "kråksparkar" får man garanterat för lång (kan bli vad som helst) distans.

Niklaz: Prova en omgång Energizer Lithium i din egen GPS! Om jag säger 1,5 ggr så är det inte säkert att det gäller din GPS. Sen överdriver jag helst inte utan har utgått från vad GARMIN säger att min GPS ska klara. Jag har inte kollat så noga om den verkligen klarar 25 timmar med alkaliska. Däremot upplever jag en helt annan spänst i litium. Och dom är "stumma", om du förstår vad jag menar.
 
Men laddbara har jag inte i GPS:en. Jag anser inte att dom duger helt enkelt. Dom är opålitliga, måste vara hyfsat nya (max 6-9 månader) och nyladdade. Laddbara tappar snabbt kapaciteten, klarar inte lagring alls. Talar vi om GPS:en och kalla årstiden så är det ännu lättare att motivera litumbatterier.

Dina erfarenheter av laddbara batterier stämmer inte alls med vare sig mina eller många andras.
Men då menar jag moderna NiMH-batterier.
Med en bra laddare (typ Maha C9000) och moderna NiMH-batterier, typ Eneloop får man både bra kapacitet och låg självurladdning.
Kapaciteten (mätt i Wh) är tom högre än hos alkaline-batterier.
Bra moderna NiMH-batterier har dessutom lägre inre motstånd än alkaline-batterier, vilket betyder att de enklare klarar av att lämna hög ström.

Vilka laddbara batterier (och vilken laddare) är det som du har haft så dåliga erfarenheter av?
 
Vi har ju alla olika erfarenheter.

Dina erfarenheter av laddbara batterier stämmer inte alls med vare sig mina eller många andras.
Men då menar jag moderna NiMH-batterier.
Med en bra laddare (typ Maha C9000) och moderna NiMH-batterier, typ Eneloop får man både bra kapacitet och låg självurladdning.
Kapaciteten (mätt i Wh) är tom högre än hos alkaline-batterier.
Bra moderna NiMH-batterier har dessutom lägre inre motstånd än alkaline-batterier, vilket betyder att de enklare klarar av att lämna hög ström.

Vilka laddbara batterier (och vilken laddare) är det som du har haft så dåliga erfarenheter av?

Beroende på hur vi använder GPS och vilka fabrikat på batterier vi använder. Och nog finns det fler än mig som har ratat laddbara. Jag ska kolla vad jag har för laddbara och återkommer med den uppgiften.

Men mina laddbara är för gamla NU för att räknas. Men DÅ, när jag använde laddbara (NiMH) så blev jag besviken och märkte att vanliga engångs alkaline var mer pålitliga. Lithium är ännu bättre, och tål lagring och kyla bäst.

Det är nog så att åldern har sänkt mina laddbara. Det kanske är dags att ge laddbara en chans till. Jag är får väl prova igen. Var köper man Eneloop och Maha C9000?

Däremot kommer jag nog inte att att använda laddbara överhuvudtaget i GPS:en. Jag är så nöjd med Energizer Lithium. Att bli batteritorsk är helt onödigt.

Har du provat dina Eneloop hur bra kapacitet de har efter en månads lagring (som uppladdade)? Hur många drifttimmar får du då jämfört med om du använder batterierna direkt?
 
Jag ska kolla vad jag har för laddbara och återkommer med den uppgiften.
Bra
Eftersom din erfarenhet av laddbara batterier är gammal och begränsad till ett(?) specifikt märke är det fel att döma ut alla laddbara batterier, och kanske även dagens laddbara från det märket.
Att dra generlla slutsatser utifrån enstaka exempel är för det mesta alltid felaktigt.
Däremot kan det vara bra att få veta vilka specifika batterier det är som du baserar ditt generella fördömande på.
Gärna även 'årsmodell' på dem och vilken laddare du har använt eftersom även laddaren är viktig för resultatet.

Det kanske är dags att ge laddbara en chans till. Jag är får väl prova igen. Var köper man Eneloop och Maha C9000?
Här hittar du mer info om laddaren, inkl inköpsplatser
http://www.mahaenergy.se/c9000.html
Förutom att vara en mkt bra laddare har den även många andra bra funktioner, tex ett kapacitetstest (enl IEC-standarden)

Eneloop-batterier heter formellt Sanyo Eneloop och är det mest kända märket för en ny typ av laddningsbara NiMH-batterier med låg självurladdning (c:a 20%/år), vilket är lägre än självurladdningen hos (laddbara) LiION-batterier
http://www.eneloop.info/
NiMH-batterier med låg sjävurladdning lsäljs nu under många namn, eftersom de dessutom säljs (näsdtan) fulladdade finns även det (ibland) med i namnet
Hos Kjell kallas de Instant
http://www.kjell.com/?item=42412
http://www.kjell.com/?item=42410
Batteritillverkaren GP kallar sin variant ReCyko
http://www.kjell.com/?item=42102
Batteritillverkaren Varta kallar sin variant Ready2Use
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=154242490
Även Biltema säljer dessa moderna laddningsbara batterier, under sin engelska benämning (LSD = Low Self Discharge)
http://biltema.se/sv/Kontor---Tekni...Laddningsbara-batterier---Low-Self-Discharge/
Även hos batteritillverkareen Energizer finns de
http://www.energizer.com/products/recharge/Pages/RechargeBatteries.aspx

Däremot kommer jag nog inte att att använda laddbara överhuvudtaget i GPS:en. Jag är så nöjd med Energizer Lithium. Att bli batteritorsk är helt onödigt.
Varför inte laddbara batterier?
När jag hade en Garmin eTrex använde jag den alltid med laddbara NiMH-batterier med gott resultat.
Även Energizer rekommenderar (sina) laddbara batterier till GPSer
•Great for use in digital cameras, wireless gaming accessories, GPS equipment, portable audio players, and flashlights
Från: http://www.energizer.com/products/recharge/Pages/RechargeBatteries.aspx

Har du provat dina Eneloop hur bra kapacitet de har efter en månads lagring (som uppladdade)? Hur många drifttimmar får du då jämfört med om du använder batterierna direkt?
Det finns MYCKET info om Eneloop, andra LSD-batterier, Maha C900 och andra laddare på CPF
http://www.candlepowerforums.com/
(Tyvärr är sajten nere just nu)
 
Bra
Eftersom din erfarenhet av laddbara batterier är gammal och begränsad till ett(?) specifikt märke är det fel att döma ut alla laddbara batterier, och kanske även dagens laddbara från det märket.
Att dra generlla slutsatser utifrån enstaka exempel är för det mesta alltid felaktigt.
Däremot kan det vara bra att få veta vilka specifika batterier det är som du baserar ditt generella fördömande på.
Gärna även 'årsmodell' på dem och vilken laddare du har använt eftersom även laddaren är viktig för resultatet.

Varför inte laddbara batterier?

Följande fabrikat hittade jag i min batterilåda: Panasonic 1500mAh (äldst, troligen 8-10 år), Duracell 2500 mAh (ålder okänd), GP 1300 mAh (ålder okänd), Energizer 2000 mAh (ålder okänd), Vanson 2400 mAh och 2500 mAh. Alla dessa AA-storlek och alla NiMH. Jag har ca 30-40 st AA och något färre antal AAA. De sist inköpta är Vanson 2500 mAh och de är troligen minst 3-4 år gamla.

Jag har kört slut på Panasonic-laddaren och 2 okända laddare. Nu har jag bara Vanson-laddaren kvar. Den fungerar.

När jag körde med laddbara som mest, var när mina barn ständigt behövde batterier. Nu använder jag laddbara i fjärrkontroller, klockor, kalkylator och några "hemma"-ficklampor. Min äldsta GPS är en Etrex Legend C. Den har jag kört på laddbara under en tid. Jag har också en GPSMAP 76CSx, den har också körts på laddbara en tid.

För ca 2 år sen övergick jag till icke laddbara i GPS:en, det fungerade mycket bättre. Jag missade helt klart den nya generationen laddbara och har ingen erfarenhet av den.
För ett år sen provade jag Energizer Lithium i GPS:en.

Jag ska nog prova de nya laddbara men laddaren du rekomenderar kostar 765 SEK (inkl 4 batt), det tycker jag är i saftigaste laget. Finns det något vettigt alternativ?

Varför inte laddbara i GPS:en
? Det finns ingen anledning för mig. Energizer Lithium Ultimate är de bästa jag provat och kan lagras i 15 år (behåller 90% av sin ursprungliga kapacitet vid lagring i +21 gr C enl datablad), klarar användas ned till -40 (enl datablad), väger hälften av vad motsv laddbara väger (enl datablad) och det är så enkelt att ta rätt batterier, en obruten förpackning = OK.
För mig är det viktigt att GPS:ens batterier är ok. Jag gör inte av med särskilt många batterier i GPS:en.

Men det finns några skäl att tänka om (för mig).
1 Miljöaspekten för Lithium (ska undersöka närmare)
2 Eventuella restriktioner på flyg för Lithium (ska undersöka närmare)
3 Jämföra drifttider i mina GPS:er för Lithium kontra Eneloop-typ NiMH.

För övrigt är det som sagt en viss utgift att köpa en Maha C9000, 765 SEK.
För det är bara i GPS:en som jag förespråkar Energizer Lithium. Och det är bara där jag har fördömt laddbara, möjligen felaktigt.

Tittar man på totalekonomi så är det tveksamt om jag har tjänat något på laddbara under åren. Ett antal laddare har kostat pengar och laddbara batterier har alltid varit dyrare i inköp än icke laddbara. Jag har definitivt inte laddat några 1000 gånger på NÅGOT batteri. Dom har fallit för ålder.

Tycker fortfarande att du ska prova dina Eneloop hur bra kapacitet de har efter en månads lagring (som uppladdade). Hur många drifttimmar får du då jämfört med om du använder batterierna direkt? Testa i den GPS du normalt använder.
 
Jag missade helt klart den nya generationen laddbara och har ingen erfarenhet av den.
Sanyo Eneloop kom 2005, nu i dec 2010 är det dessutom en ny variant på gång
Sanyo XX
RTEmagicC_HR-3UWX_turned___less_white_08.jpg.jpg

med 25% högre kapacitet enl Sanyo
http://www.eneloop.info/products/batteries/xx-powered-by-eneloop-technology.html

laddaren du rekomenderar kostar 765 SEK (inkl 4 batt), det tycker jag är i saftigaste laget. Finns det något vettigt alternativ?
Jag tycker att den är såpass bra att den är ett vettigt köp, åtminstone i varianten utan batterier för 595:-'
mhc90002.jpg

http://www.chargeit.se/shop/product_info.php?products_id=968

En laddare som är nästan lika bra säljs av Conrad
http://shop.conrad.se/websale7/LADD...p1}{md5/d26fabb20319e0d1e8e6d9809be3b76d/md5}
(Konstig länk)
Om den inte funkar: http://www.Conrad.se och sök på IPC-1L
Jag har själv en variant av den, på landet, den funkar bra.

Men om du endast vill ha ett billigt prova på-alternativ så säljer ju Kjell två av sina Instant-batterier med en enkel laddare för 99:-
44652.jpg




Tittar man på totalekonomi så är det tveksamt om jag har tjänat något på laddbara under åren. Ett antal laddare har kostat pengar och laddbara batterier har alltid varit dyrare i inköp än icke laddbara. Jag har definitivt inte laddat några 1000 gånger på NÅGOT batteri. Dom har fallit för ålder.
Jag köpte min Maha C9000 för 3-4 år sedan, jag har inget behov av att byta ut den under många år framöver.
Mina Eneloop-batterier köpte jag 2007 från MediaMarkt när de reade dem, 29:-/2st
Samma sak där, jag har inget behov av att byta ut dem under många år framöver.
Men om inte Sanyo XX-batterierna är alltför dyra kommer jag nog att skaffa ett par för att testa.

Tycker fortfarande att du ska prova dina Eneloop hur bra kapacitet de har efter en månads lagring (som uppladdade). Hur många drifttimmar får du då jämfört med om du använder batterierna direkt?
Jag har redan tipsat dig om att du själv kan hitta sådana test hos CPF
det står även en hel del om Maha C9000 där.
Men jag har IEC-testat flera av mina Eneloop, de hamnar alltid inom 5%, eller bättre, av nominell kapacitet.

Testa i den GPS du normalt använder.
De GPSer jag nu använder har alla inbyggda laddbara Li-ION/Po-batterier
 
Men om du endast vill ha ett billigt prova på-alternativ så säljer ju Kjell två av sina Instant-batterier med en enkel laddare för 99:-

Tack för det tipset! Där börjar jag nog. Sen ska det provas!


Jag har redan tipsat dig om att du själv kan hitta sådana test hos CPF

Jag föredrar absolut att testa själv med mina egna förbrukare.

Fast jag har hört något ordspråk som säjer att om någon räknat ut något så tror ingen på det utom han som räknat, men om någon provat ut något i praktiken så tror alla på det utom han som gjort det.;)

Har du någon egen erfarenhet av Energizer Lithium Ultimate?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
mattias_aron Funkar Garmin Oregon till väg/trafik ledare ocskså ? Navigering 2
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
rab Funkar Forerunner för heldag (pga batteri) tex skridskotur Navigering 5
kanotisten http://www.unbelievableshop.com/ funkar ej! Navigering 0
peter1959 G P S som funkar i tät skog ??? Navigering 14
erik.p Köpråd : GPS som funkar i Sverige & USA Navigering 2
3313 nRoute funkar ej med GPS Navigering 0
psg90 gps= funkar ej Navigering 2
3313 nRoute funkar ej med GPS Navigering 18
norddal GPS:en funkar inte i Fugawi Navigering 5
Tony-Avesta Senaste MapSource, hur funkar detta? Navigering 7
DTM Funkar inte Destinator 3 på Axim X30? Navigering 3
hgz Funkar GPS ihop med vanlig karta…? Navigering 30
d.a.n.i.e.l Funkar en GPS till detta? (Höjd- och längdmätning) Navigering 16
goranwi "Visa på kartan" Hur funkar det på Vistan? Navigering 6
Erica_ Vilka handdatorer funkar? Navigering 4
pery Hur det funkar! Navigering 1
hur funkar de? Navigering 1
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...