Stort knivintresse - välj din favoritkniv

På tal om små kydexhållare till Victorinox så dök jag på detta som en rysk kille gör. Oerhört nätt format, som till stor del bygger på att Vic Solo har ett fånglinehål som används till låsningen i kydexhållaren.
Vic Solo är en av mina all time favoriter bland fällknivar. Tyvärr ur produktion sedan några år. Men jag har ett gäng liggande. Ska försöka göra något liknande ryssens. Han gör en massa fina saker, kolla hans sida.

https://vk.com/dvaedc
Solo finns som Alox https://survivalstore.se/knivar-verktyg/fallknivar/victorinox-solo-alox
 
Jo, jag vet. Har en sådan liggandes i gömmorna ☺️
Men aloxversionen är 93 mm, jämfört med 108 mm som den röda men nylonsidor är. Båda är riktigt fina fällknivar. Men jag tycker det lite längre bladet, de greppvänliga nylonsidorna och fånglinehålet gör 108 mm Solon till vinnaren.
 
Ja det ligger ju i tiden att återvinna. Även kydex såklart. Ja för 499 tycker jag också att Gatorn är ett bra köp. Beställ en och se vilket stål det är, XXL har ju fri frakt och retur!

Fick bli en läderslida till WM1 istället. Var några år sedan jag gjorde en, lustigt som man glömmer snabbt. Men blev helt ok. Prövade en ny färg, antikbrun stain.
Alla dina slidor, både i kydex och i läder ser mycket funktionella och fina ut! Fint arbete!

~Paul~
 
Tack Paul. Ja de blir helt ok oftast, om än inte på "proffsnivå" ☺
Jag tror att du underskattar dig själv. I mina ögon ser slidorna proffsiga ut!

Några bilder på en av enligt min åsikt Spydercos bästa modeller, Jess Horn.

Hitachi ATS-34 rostfritt blad, Jigged Bone grepp, rygglåsning, nagelskåra, rostfritt clips, fodral i konstmaterial. Numrerad (nr 53). Om jag minns rätt (??) så tillverkades 500 stycken.
 

Bilagor

  • Min Spyderco C27P Jess Horn, 2.jpg
    Min Spyderco C27P Jess Horn, 2.jpg
    20.4 KB · Visningar: 474
  • Min Spyderco C27P Jess Horn, 3.jpg
    Min Spyderco C27P Jess Horn, 3.jpg
    25.3 KB · Visningar: 471
  • Min Spyderco C27P Jess Horn, fodral.jpg
    Min Spyderco C27P Jess Horn, fodral.jpg
    37.5 KB · Visningar: 476
  • Min Spyderco C27P Jess Horn, fodral, 2.jpg
    Min Spyderco C27P Jess Horn, fodral, 2.jpg
    31.1 KB · Visningar: 476
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 463
En rättning.

Efter att ha konsoliderat mina anteckningar gällande J Horn-kniven så fann jag att det tillverkades 1000 stycken av specifikt denna variant.

~Paul~
 
Ja den är också fin. Men allt som allt håller Jess Horn högre klass. Vilket år är den ifrån?
OK, ny information efter kontakt med Spyderco Forums.

Modellen C27 Jess Horn tillverkades mellan 1994-1998. Det totala antalet var: 600 stycken med slät egg och 600 stycken med sågtandad egg.

Eftersom min kniv har serienummer 53 så bör den vara från slutet av första halvåret 1994. Jag gissar på juni.

Det som utmärkte den här modellen var den minutiösa kvalitetskontrollen. Denna kniv har de snävaste toleransnivåerna som Spyderco någonsin kommit ut med.

~Paul~
 
Kunde nästan gissa mitten på 90-tal. Så många märken som gjorde riktigt fina knivar då..... Spyderco, SOG, Cold Steels Steel, Gerber, Ek, Kershaw....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.