GPS i lagens namn [Värdelöst vetande, del 3]

Aftonbladet har läst tidningen Svensk Polis och förstått ungefär hälften och lagt till resten. AB skriver:

Polisbilar får GPS-sändare
Nu ska storebror se även var polisen befinner sig. GPS-sändare installeras på taket på alla polisbilar. Systemet finns redan i ambulanser och räddningsfordon.

-Tidigare visste man inte var polisbilarna befann sig. Nu ser man bilens exakta position hela tiden, säger en ansvarig vid polisen i Jönköping till tidningen Svensk Polis.

Signalen krypteras för att ingen obehörig ska kunna se informationen.
Tänk vilken fin GPS-mottagning det kommer att bli i närheten av en polisbil!

Om man vill veta vad det egentligen handlar om kan man läsa på http://www.polisen.se/inter/nodeid=5776&pageversion=1.html Där finns en länk till den ursprungliga artikeln samt en som handlar om digitala kartor.
 
Med tanke på hur mycket förvirring som råder även bland de som själva använder GPS, är det kanske inte så konstigt att det blir fel. Varje gång jag läser något i tidningarna, där jag själv vet hur det egentligen ska vara, brukar ungefär hälften vara fel. Det är det antagligen annars också.

Anders
 
Fan va det gnälls, för en gångs skull var det ju inte helt fel:
Om polisbilarna har en GPS-mottagare - OCH en sändare som skickar GPS-datat så det går att hålla ordning på var bilarna finns i realtid, då är det väl inte helt fel att påstå att dom har en GPS-sändare?!
(GPS-mottagare KAN dom ju faktiskt ha använt länge)
 
Det skulle väl vara mer rätt att skriva "GPS-baserad positionssändare". Men tidningarna måste ju tänka på att skriva så vanligt folk fattar.

Det är väl därför de skriver att dykare har syrgastuber och sånt.
 
nermander; sa:
Det skulle väl vara mer rätt att skriva "GPS-baserad positionssändare". Men tidningarna måste ju tänka på att skriva så vanligt folk fattar.

Det är väl därför de skriver att dykare har syrgastuber och sånt.

men duuu.. man kan ju inte skriva fel för att folk ska fatta.. hur får man ihop detta..

jag tror mer det handlar om att journalisterna inte bryr sig om att kolla hur det verkligen ligger till och sedan chansar dom att att folk e så korkade att dom inte märker någon skillnad eller att dom inte heller bryr sig.. ibland tror jag att 90% som står i tidningarna e rent ljug..
 
-Patric-; sa:
jag tror mer det handlar om att journalisterna inte bryr sig om att kolla hur det verkligen ligger till och sedan chansar dom att att folk e så korkade att dom inte märker någon skillnad eller att dom inte heller bryr sig.. ibland tror jag att 90% som står i tidningarna e rent ljug..
Så sant, så sant. OK att de inte riktigt förstår eller orkar sätta sig in i hur ny teknik fungerar. Men att de aldrig lär sig? Jag tänker framförallt på klassikern "Inbrott i skola, 20 hårddiskar stulna". De finns överallt, industrispionerna... :)
 
Nu förstår jag inte gnället.

Jag skulle gärna titta på den där tösen även om hon hade BH på sig. Åtminstone om det inte fanns nåt snuskigare att tillgå.

Eller hur menar ni??
 

avslutad210712

Gäst
Mezzner; sa:
Nu förstår jag inte gnället.

Jag skulle gärna titta på den där tösen även om hon hade BH på sig. Åtminstone om det inte fanns nåt snuskigare att tillgå.

Eller hur menar ni??

Hon kanske har en GPS-sändare i BH'n så man vet var hon är ifall man vill se henne IRL (nu fick jag dit en trebokstavsförkortning som betyder "I Rött Linne" för Er som inte är så inne i chatt-branschen).
 
Mezzner; sa:
Jag skulle gärna titta på den där tösen även om hon hade BH på sig. Åtminstone om det inte fanns nåt snuskigare att tillgå.

det var väl mer att rubrikerna på stan och på internet insinuerade på att flickebarnet skulle medverkat i porrfilm, medans det egentligen handlade om något helt annat... ville bara visa på hur sjuk nyhetsförmedlingen idag är..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...