Vilken dator är bäst för videoredigering

Hej!
Jag skulle vilja ha tips på vilken dator som är bäst
att använda för att redigera film på, har funderat på en powerbook G4 men kanske en pc är mer prisvärd.
Vill helst ha en bärbar men är diskarna tillräckligt snabba i de bärbara. Tänkte använda programvaran Premiere 6.5.
Alla tips och råd emottages tacksamt.
/Linda
 
PC är tyvärr(?) mer prisvärda idag, men det kan ju vara fördel i att
köra Mac om man är mer van (eller bara vill ha en).

Däremot bör man hålla sig undan från bärbara datorer. Dels har de
oftast lägre hastighet på systembussen (vilket i ditt fall är viktigare
än MHz på CPU:n), dels har de oftast slöare diskar också. 4200-varvare
är mer regel än undantag.
 
Jag tycker att du börjar i fel ända. Jag skulle börja med att undersöka vilka program som finns för videoredigering. Trots allt är det programmen som kommer att vara det du använder. Om du inte trivs med programet du har spelar det ingen roll vad det är för dator.
Lite tips(?) på vägen: undersök alla program du kan komma över noga, sitt helst med dem några timmar per program. Då kan du bilda dig en bra uppfattning om hur det blir att arbeta med dem en lång tid. En del program kan finnas i liknande versioner för flera platformar, men det gäller inte alla. Om det skal vara något du har hemma har du enligt mitt tyckande tre platformar att välja mellan: Mac, PC med Windows och PC med Linux.
 
dator

Personligen tror jag att man ska "bygga" sig en egen dator. Inte köpa en färdig plockad burk av tex märket HP. Köp en dator som du själv väljer delarna i. Lägg pengarna då på en bra processor och RAM minne.
Då är det eftersträvat att datorn är snabb. Nu vet jag inte hur det funkar när man redigerar film osv.
 
Stora diskar

Om man inte har testat videoredigering tidigare så tror jag att det är svårt att utgå från någon speciell programvara. Dels tar det tid att lära sig en viss programvara och dels vet man kanske inte vilka funktioner man egentligen behöver.

Mina erfarenheter av Mac är tämligen begränsade, själv använder jag PC. En modern standard-PC duger utmärkt att redigera på så när som på hårdiskarna som kan var i minsta laget. Okomprimerad DV-film tar 3,6 Mb/s, ett DV-band (60 min) tar således ca 13 Gb i anspråk. En extra disk kan man iofs slänga in i efterhand.

Naturligtvis behöver man ett videoredigeringskort också (1500-2500 spänn). Till detta medföljer oftast en enklare programvara som oftast duger för nybörjaren.
 
uffe_nordholm; sa:
Om det skal vara något du har hemma har du enligt mitt tyckande tre platformar att välja mellan: Mac, PC med Windows och PC med Linux.

Du glömde INM Mainframes och Silicon Graphics, de går väl in i ett gästrum;)

Nä, allvarligtalat en PC med WinXP är nog det prisvärdaste för en hemmapulare. Bygga själv skulle jag nog akta mej för om jag inte hade tillfälle att testa delarna tillsammans noggrannt med programmen som skall köras. Drivrutins-problemen brukar komma som brev på posten och då står du där med dina höga prestanda på papperet. Helst skulle jag nog be att få prova de program du skall köra på den installerade burk du skall köpa och ta någon med som kan verifiera att programmen går upp till de prestanda de skall med rätt drivrutiner.
 
Just för videoredigering är nog mac väl så prisvärt om inte mer än en standard-PC. Inte för att hårdvaran är bättre utan för att mjukvaran som följer med när du köper en Powerbook tex är väldigt bra, det finns egentligen ingenting motsvarande på PC-sidan. Till exempel så följer iDVD och iMovie med, två program för att redigera film från DV-kamera och sen skapa en DVD med menyer och dylikt. (Som vilken DVD man köper som helst.) Jobbar du professionellt med det så kan det vara värt pengarna att köpa Final Cut Pro och DVD Studio Pro, då får du något av det bästa man kan köpa för videoredigering.

Sen finns det en Powerbook med en skärm på 17" och DVD-brännare som lämpar sig mycket väl för videoredigering.
http://www.apple.com/powerbook/superdrive.html
 
Windows Moviemaker...

följer ju med på köpet.

Hur långt kommer man med detta program?
Klarar det VCD och DVD?

/Björn
 
Re: Windows Moviemaker...

Graip; sa:
följer ju med på köpet.

Hur långt kommer man med detta program?
Klarar det VCD och DVD?

/Björn
Du kommer vad jag vet inte till något av det. Allt det kan göra är att bränna sitt format till en CD eller DVD. Men du kan fortfarande bara spela upp det på en Windows-dator.

Det finns en jämförelse, om än inte objektiv, så i alla fall belysande på Apples hemsida.
http://www.apple.com/switch/questions/digitalhub/imovie.html
Movie Maker är helt enkelt överhuvudtaget inte i samma liga som iMovie och iDVD.
 
Kolla in en Compaq Evo Workstation W6000 med en RAID5 och ett häftigt grafikkort så har du en maskin som fixar redigering enligt dina våtaste drömmar.. Skit i hemmahackarnas råd om amatörbyggen och hemmaskruvande, väljer du Compaq så har du världens bästa serviceorganisation bakom dig om den går sönder.. Jag har jobbat med alla dom stora tillverkarna och jag anser att servicemässigt så slår ingen Compaq.. Gör dig själv en tjänst satsa några tusen till så ångrar du dig inte!!
 
dvd-brännare

När det gäller Apple så kan man få tag på dvd-brännare till de bärbara. Jag har bara sett en enda (är jag blind?) bärbar PC med inbyggd sådan. (=Toshiba för 37000kr).

Jag skulle själv vilja ha en videoredigeringsdator och då absolut med dvdbrännare...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.