Hastighet

  • Trådstartare per.brune@hem-pc.bip.net (Per Brune)
  • Start datum

per.brune@hem-pc.bip.net (Per Brune)

Gäst
Jag har räknat ut den momentana hastighet (nästan momentana i varje fall, medelhastighet under 30 s), jag haft under en långfärdsskridskotur med hjälp av trackfilen. Lite mer än elementära kunskaper i matematik behövs kanske för att förstå tankegången.


Hastigheten = sträckan/tiden. Sträckan = kvadratroten ur ((Delta X)*(Delta X)+(Delta Y)*(Delta Y)), (Pytagoras sats ) där Delta X och Delta Y är skillnaden i X- resp. Y-koordinat för loggpunkt N resp. loggpunkt N+1, där N går från 1 till antal loggpunkter-1. Med GPSen inställd på Swedish grid är positionen i m och följaktligen Delta X och Delta Y också i meter, tiden mellan loggpunkterna inställd 30 s, men ibland blir det av någon anledning 31 s, så blir hastigheten då i m/s. Multiplicera hastigheten med 3,6 (3600/1000) så blir hastigheten i km/h. Väljer man att ha GPSen inställd på grader och minuter blir beräkningarna lite mer komplicerade, men långt ifrån omöjligta. Väljer man att arbeta i i ortonormerade och polära koordinater kan man också räkna ut kursen.
Min GPS har plats för 1024 loggpunkter och med tidsintervallet 30 s mellan loggpunkterna räcker minnet då i drygt 8 timmar.


Det borde gå att göra marko i Excel som gör överflyttningen av en godtyckligt stor trackfil OziExplorer eller Kartex) och utför beräkningarna, och sedan ritar en kurva med hastigheten som funktion av tiden men det har jag inte hunnit ännu.


Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dave1 Mäta vertikal hastighet på skidor med GPS? Navigering 29
emichael Målt hastighet Navigering 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.